Single malts ipv JW Blue Label

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Single malts ipv JW Blue Label

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Sep 2012, 13:24

Een collega vroeg brebe en mij zojuist om advies. Hij wil wat gasten die graag een JW Black drinken iets lekkers voorzetten en bedacht zich dat een JW Blue Label wel een goed idee was. Wij denken dat je voor ruim minder dan dat geld (hij dacht aan €180) toch wel set betere single malts kunt vinden.
Wie heeft een idee? Ik denk zelf aan iets als:
- Highland Park 18 (€51)
- Lagavulin 16 (€37)
- een Highlander/Speysider, misschien cask strength?

Wie denkt mee? Budget zeg zo'n €120-150, omdat een Blue Label €120 kost bij Drankdozijn. :)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: single malts ipv JW Blue Label

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Sep 2012, 13:56

Volgens mij is de lijst whiskys die goedkoper en lekkerder is dan een Blue Label vrijwel eindeloos.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Sep 2012, 14:08

Dat maakt het dus meteen zowel makkelijker als moeilijker. Ik wil liefst een drietal whiskies voorstellen die voor elk wat wils opleveren, die stuk voor stuk "beter" zijn dan de Blue Label en die samen niet meer kosten.
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 04 Sep 2012, 15:21

Highland Park 18 yo
AnCnoc 15 yo
Amrut NAS.

Of nog:
Balvenie 12 Double Wood
Aberlour 10 yo
Ardmore NAS voor de peatlovers
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Sep 2012, 15:47

semtex schreef:Highland Park 18 yo
AnCnoc 15 yo
Amrut NAS.

Of nog:
Balvenie 12 Double Wood
Aberlour 10 yo
Ardmore NAS voor de peatlovers

Ik neem aan dat je AnCnoc 16yo bedoelt?

Misschien een andere vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden online en waar ik zelf de vergelijking nooit voor heb gemaakt: welke single malt komt enigszins in de buurt van een JW Black? :Scratch
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 04 Sep 2012, 16:53

Ik zou dus ook vooral kijken op Drankdozijn, aangezien het daar toch het goedkoopst is voor drinkwhisky's.

120 euro Blue label:

Ardbeg uigeadail ongeveer 55 euro
Glendronach Revival ongeveer 35 euro
Laddie Ten ongeveer 28 euro
(de nadruk ligt hier op de peat)

alternatief

Lagavulin 16yo of Caol Ila cask strength ongeveer 40 euro
Aberlour Abunadh ongeveer 40 - 45 euro
Auchentoshan Valinch 33 euro

(evenwicht tussen peat en sherry)

alternatief

Ardbeg 10 33 euro
Highland park 18yo 51 euro
Glenfarclas 15yo

enz.

gewoon kiezen uit toppers van Laphroaig, Ardbeg, Higland park, Glendronach, Aberlour, Bunnahabein, Bruichladdie, Caol Ila, Glenfarclas op drankdozijn. Doe ik om de 3 - 4 maand eens, je hebt voor weinig geld 85+ whisky's. Voor je collega zou ik steeds kiezen voor iets Fruitig-Kruidigs, iets Sherried en iets peaty. Niet met regio's werken. 3 flessen ipv de blue label, geweldig zeg :Slainte
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Sep 2012, 17:00

Nou heb ik net op de bestelknop gedrukt bij Drankdozijn, met exact 12 flessen in het mandje. Als je daar overheen gaat, maar niet de 24 flessen haalt, dan zit je weer aan €5,95 verzendkosten vast. Ik heb daarom de keuze voor m'n collega nog even een dagje uitgesteld en daarmee is deze discussie nog even open. :)

Ik zat als derde fles inderdaad bijvoorbeeld te denken aan een Auchentoshan Valinch. Wat ik echter vooral wil doen is inderdaad wat jij zegt: een fruitige, een sherried en een peaty whisky. De HP 18 valt dan een beetje buiten wal en schip, want is van alles wat. En dat maakt hem juist weer zo goed...
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Sep 2012, 19:04

Als alternatief voor de Blacklabel zou ik misschien gewoon een Blackbush kiezen. Nog een beetje zelfde naam en dan proeven ze ook meteen een Ierse whiskey ;). Hebben ze de double black label al eens gehad? Ik vond die wel iets van een Talisker weghebben namelijk. Beetje peper en rook. HP 18yo is altijd een nobrainer wat mij betreft. Voor de turf zou ik gewoon een Big Peat op tafel zetten :D
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 04 Sep 2012, 19:33

totalatool schreef:Nou heb ik net op de bestelknop gedrukt bij Drankdozijn, met exact 12 flessen in het mandje. Als je daar overheen gaat, maar niet de 24 flessen haalt, dan zit je weer aan €5,95 verzendkosten vast. Ik heb daarom de keuze voor m'n collega nog even een dagje uitgesteld en daarmee is deze discussie nog even open. :)

Ik zat als derde fles inderdaad bijvoorbeeld te denken aan een Auchentoshan Valinch. Wat ik echter vooral wil doen is inderdaad wat jij zegt: een fruitige, een sherried en een peaty whisky. De HP 18 valt dan een beetje buiten wal en schip, want is van alles wat. En dat maakt hem juist weer zo goed...

:D Als ik een highland Park zou bestellen, zou ik eerder een fruitig-kruidig weglaten ipv iets anders sherried of Peat.

we hebben hier ergens een smaakkaart staan, weet niet meer waar, maar ikzelf merk bijvoorbeeld dat ik in de eerste weken een geurig-fleurige whisky als de glenkinchie best wel kon pruimen, maar na enkele weken kun je niet meer om de peat en sherry heen, veel uitgesproken lekkerder ;) Maar dan bv iets minder rijke peat, zoals de Ardbeg 10 (waar je trouwens prachtig de invloed van peat, dat medicinale op een whisky kunt proeven en blijven proeven) en een leuke sherry.

edit: ow ja, inderdaad, peat/sherry/fruit is super om beginners op verschillen te wijzen, wat ook leuk is is een 43%, een 50% en een 57% of zo, en het spel met water 8-)
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Sep 2012, 19:51

Yapi schreef:edit: ow ja, inderdaad, peat/sherry/fruit is super om beginners op verschillen te wijzen, wat ook leuk is is een 43%, een 50% en een 57% of zo, en het spel met water 8-)

Het zijn Johnnie Walker Black drinkers he. ;)
Ik vraag me af of die zin hebben in pielen met druppels water enzo. Nee, ik denk dat die gewoon lekker een 40-48% whisky willen drinken zonder water, of mogelijk zelfs met ijs. Dat wil echter niet zeggen dat je ze niet een kleine ontdekkingsreis kunt laten maken...
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 04 Sep 2012, 20:06

totalatool schreef:
Yapi schreef:edit: ow ja, inderdaad, peat/sherry/fruit is super om beginners op verschillen te wijzen, wat ook leuk is is een 43%, een 50% en een 57% of zo, en het spel met water 8-)

Het zijn Johnnie Walker Black drinkers he. ;)
Ik vraag me af of die zin hebben in pielen met druppels water enzo. Nee, ik denk dat die gewoon lekker een 40-48% whisky willen drinken zonder water, of mogelijk zelfs met ijs. Dat wil echter niet zeggen dat je ze niet een kleine ontdekkingsreis kunt laten maken...

ah ja, juist :lol:
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Single malts ipv JW Blue Label

Ongelezen berichtdoor Yapi » 04 Sep 2012, 21:57

Dan zou mijn definitieve keuze (Johnnie walker in gedachte) zijn:

Highland Park 18yo (en dit als enige 'peat', ook al is ie voor ons niet zwaar peated)
Auchentoshan Valinch (nu aan het drinken, en heel goeie balans, vanille, beetje koffie verkeerd, karamel, melkchocolade, doet me wat denken aan de JW green label)
Glendronach Revival 15yo (heel zacht, zoet, vol maar niet te moeilijk, met wel heel belangrijk mooie aanwezigheid al van het hout...)

Leuke oefening
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Sep 2012, 10:04

Yapi schreef:Dan zou mijn definitieve keuze (Johnnie walker in gedachte) zijn:

Highland Park 18yo (en dit als enige 'peat', ook al is ie voor ons niet zwaar peated)
Auchentoshan Valinch (nu aan het drinken, en heel goeie balans, vanille, beetje koffie verkeerd, karamel, melkchocolade, doet me wat denken aan de JW green label)
Glendronach Revival 15yo (heel zacht, zoet, vol maar niet te moeilijk, met wel heel belangrijk mooie aanwezigheid al van het hout...)

Leuke oefening

Ik heb die alledrie in de kast staan. :)
Gisteravond heb ik als geheugensteuntje nog eens een dram Lagavulin 16 en een Laphroaig 18 genomen, en ondanks dat ik die echt super vind denk ik dat het inderdaad wel eens wat teveel van het goeie kan zijn voor iemand die alleen Black Label kent.
De HP 18 is dan een heel stuk subtieler, maar toch duidelijk ook met wat peat.

Ik twijfel wel over een echt sherrymonster. Dat kon wel eens hetzelfde effect hebben als een echt peatmonster.

Het is wel duidelijk dat de keuzes die hier genoemd worden nooit zullen misstaan in een drankkast. Gasten zouden gewaardeerde collega zelfs als kenner kunnen gaan bestempelen met die selectie. ;)

Edit:
Ik neig nu naar het volgende:
- Highland Park 18
- GlenDronach 15 Revival
- Glenmorangie Nectar D'Or (mooie fles ook :))

Overweging is in ieder geval ook dat ik cask strength toch maar wil vermijden voor de ongeïnitieerden. :Party
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 05 Sep 2012, 12:54

totalatool schreef:Overweging is in ieder geval ook dat ik cask strength toch maar wil vermijden voor de ongeïnitieerden. :Party

Misschien iets te simplistisch gedacht maar je kunt de collega niet een keer uitnodigen om wat lekkers te proeven zodat je ongeveer weet wat wel en niet goed valt. Weet je meteen of ze de fruitige kant of de peat kant van de Black nou zo waarderen. En kun je horen of hij de JW Blue wil voorzetten vanwege de smaak of het geld

Want mijn ervaring met 'ongeinitieerden' is dat ze echt wel smaak hebben en dat kwaliteit er echt wel uitspringt. Zo werd de Ardbeg 10 heel goed getrokken door mensen die eigenlijk niet-whiskydrinkers waren. En ken ook iemand die niet van turf houdt die al heel snel besliste dat van de Glenfarclas serie(12, 105, 15) de 105 met 60% toch echt wel de lekkerste en meest volle whisky is.

Dus ik zou wellicht uitgaan van een wat gemiddelde malt zoals een Balvenie 12DW of Signature en dan er een Ardbeg/Lagavullin/Laphraoig QC en een sherry monster (Aberlour Abunad/Glenfarclas 105/Glendronach 15 bijzetten.

Edit zag op www.whiskyfun.com dat er ook een Johnnie Walker Blue Label 'The Casks Edition' (55.8%, OB, 2012) bestaat, op cask strenght dus.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 05 Sep 2012, 14:59

WhiteMonkey schreef:Misschien iets te simplistisch gedacht maar je kunt de collega niet een keer uitnodigen om wat lekkers te proeven zodat je ongeveer weet wat wel en niet goed valt. ... En kun je horen of hij de JW Blue wil voorzetten vanwege de smaak of het geld

De bewuste collega heeft net zitten verklaren dat hij 18 jaar geleden een avond volledig doorgezakt is met JW Red, en sindsdien zelf geen druppel whisky meer drinkt. :gnif Een proefsessie met hem gaat dan ook niets opleveren, hij koopt de whisky puur voor gasten.
Zijn overweging voor de Blue was erg simpel inderdaad: indruk maken met de duurste JW, waarbij hij dacht "duur is goed en Blue is het duurst en dus het best".
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”