HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Onze eerste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Peiling eindigde op 19 Apr 2012, 09:50

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
3
23%
Afbeelding - 76-80
1
8%
Afbeelding - 81-85
4
31%
Afbeelding - 86-90
4
31%
Afbeelding - 91-95
1
8%
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 13

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-1: Sample-1 (8 apr)

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 10 Apr 2012, 14:20

Matti schreef:Een beetje van beiden denk ik. Als ik voor mezelf praat (ik had het niet goed, wel bijna) dan maak ik een lijstje met merken die passen bij de kenmerken van wat ik proef. In dit geval een medium hoeveelheid turf (meer dan een arran, minder dan een ardbeg). En dan blijven er niet zo heel veel mogelijkheden over (die ik ken): Bowmore, Ardmore, Springbank, Longrow, Talisker, Benriach Peated, Ledaig en misschien nog een paar. Om vervolgens uit dat veel kleinere lijstje van plusminus 10 merken de goede te halen gebruik ik de rest van de kenmerken (en gezien mijn resultaat moet ik daar nog aan werken ;)). Maar als ik na die eerste schifting puur zou gokken heb ik nog een aardige kans om de goede te noemen, zeker als je er 2 of 3 noemt...

Kortom, puur gokken is inderdaad erg onwaarschijnlijk, maar een 'informed guess' heeft al veel meer kans op een juiste determinering. En dan zijn er uiteraard ook nog de mensen die echt erg goed ruiken en proeven en het gewoon weten, waar ik alleen maar in admiratie naar kan opkijken in de hoop ooit nog eens zo goed te worden.

Ik had het in dit geval dus goed (distillery) en bij mij is het wat het eerste boven komt drijven, en in dit geval was dat Springbank. Ik ken redelijk wat whiskies van Springbank en waardeer de distillery over het algemeen zeer.
Later na meer ruiken en proeven slaat de twijfel toe, maar ik denk dat de eerste indruk (in mijn geval) toch de beste is.
Ik kwam trouwens op Springbank puur door de geur, als ik alleen op smaak was afgegaan, wat natuurlijk in de praktijk niet kan, behalve met een verstopte neus, was ik niet op Springbank gekomen (vandaar de twijfel).

Rene
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Apr 2012, 16:32

McRay schreef:
turfsmurf schreef:Ik proef nu de rest van sample 1 met een reep extra pure chocola ernaast. Ik kan mij nu de associatie goed voorstellen, hoewel ik hem zelf nooit gemaakt zou hebben. Daarvoor eet ik denk ik niet vaak genoeg chocola.

De combinatie van beiden doet het trouwens prima. :goedgedaan

Chocolade doet het altijd wel goed bij whisky, zeker bij een islay.

Ik heb net maar even een reep goede (77%) chocola aangeschaft om mijn smaakzin wat te scherpen op dat gebied. (Da's de enige reden, echt ;)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2012, 21:01

Matti schreef:Ik heb net maar even een reep goede (77%) chocola aangeschaft om mijn smaakzin wat te scherpen op dat gebied. (Da's de enige reden, echt ;)).

Leuk. En, ja dat is dé manier.
Ik ben vroeger vrij diep gegaan i.v.m. Wijn proeven (ook een zeer complexe drank) en in dat kader vaak voor het doel van herkenning ook aan van alles (extra) geroken en geproefd, al dan niet speciaal daarvoor gekocht.
Maar (puur) chocolade staat bij mij al heel lang hoog op de lijst van geneugten des levens (endorfine shot !).
Niet dat zo'n reep van 77% zo lekker is want die is vaak te hard en te bitter, of het moet een (zacht) gevulde zijn :smullen
Moet je met hele kleine stukjes savoureren.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Apr 2012, 21:18

Piet schreef:Niet dat zo'n reep van 77% zo lekker is want die is vaak te hard en te bitter, of het moet een (zacht) gevulde zijn :smullen Moet je met hele kleine stukjes savoureren.

Ik eet eigenlijk alleen maar chocolade van boven de 70%, ik kan sterke smaken enorm waarderen (ben ook fan van espresso en laphroaig, om maar wat te noemen). Ik vind de 'gewone' chocola inmiddels vrij... eh... gewoontjes :lekker
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Apr 2012, 10:29

Matti schreef:...Ik vind de 'gewone' chocola inmiddels vrij... eh... gewoontjes :lekker

Helemaal vergeten dat ik er als "een van de herkenbare aroma's" iets over heb geschreven: Chocola of cacao in Whisky, en ook After-eight
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 11 Apr 2012, 12:47

Heel leuk om deze thread nu eindelijk eens in mijn lunchpauze geheel te lezen (Okay... sommige
berichten ga ik iets sneller doorheen dan andere...)
Met de kennis van welke whisky is ingeschonken lijkt het mij makkelijker om smaken
te definiëren, daarom vind ik dit blinde proeven juist zo leuk. Het onbevooroordeelde karakter
van deze manier van proeven zorgt er voor dat je alleen op je eigen oordeel kunt afgaan.
(En dus ook vreselijk er naast kunt zitten!)

Als ik mijn proefnotitie teruglees is die erg mager, maar meer kon ik er op dat moment niet
uithalen. Het alcoholgehalte was het enige dat me echt opviel (dit buiten het feit of ik de whisky
wel of niet vond smaken) - geen cask strength, maar wel hoog in alcohol. Met 49% klopt dat ook
wel.

Een halfje heb ik nog bewaard en die ga ik op een later tijdstip nuttigen - met zeer veel plezier
denk ik!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 12:51

Tomzev schreef:Afdronk: onplezierig, blijft lang aanwezig
...
In een zin: niet de beste whisky, erg eentonig in de neus en geen schone afdronk.
...
Score: 81/100

Er valt natuurlijk heel veel interessants te lezen in de notities maar deze opmerking vraagt om nadere uitleg.

@Tomzev los van het feit dat ik het wel een lekkere dram vind, wat is je probleem met de afdronk ?

En 81 is natuurlijk helemaal geen gekke score maar of dat in lijn is met je woorden ?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 13:30

Het aspect aan whisky dat het meest objectief is en met een standaard beschreven kan worden is toch wel de kleur. Dit is geen poging tot standaardisatie maar een poging een bruikbaar hulpmiddel te bieden voor degenen die er (nog) niet zo goed raad mee weten of het nut er (nog) niet van inzien.

Zes van de 21 panelleden geeft geen kleurbeschrijving voor Sample-1.

De notities die gegeven worden voor kleur zijn:

Goudbruin, Amber+2, donker goud, Donker goud, donkergoud, Vrij donker amber (barnsteen), Mooi donker, Deep copper kleur, donkergeel/oranje, goud van kleur, mat koper geel, Koper, goud geel, goudgeel

Nu is diversiteit geen probleem. Een persoonlijke note is zelfs leuk en wenselijk. Maar het moet natuurlijk wel een goede indicatie geven van wat het dan ook werkelijk is. Met name kan ik in #1 geen "goud" zien, ook niet al is dat beschreven als "donker goud". Er zit wel degelijk bruin/rood in en dat komt er nu niet uit. Voor mij is dit namelijk "amber".

Daarom doe ik in : Beschrijven van de kleur en viscositeit van whisky nog een soort ultieme (zie de langlopende discussie) poging.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 27 Apr 2012, 09:37

Inmiddels heeft Serge Valentin de Springbank Rundlets & Kilderkins echt gereviewd. Ruben deed dat een dag of twee geleden ook hier.
Leuk om eens naast je eigen notities te leggen. Met name die van Serge wijken toch wel erg af van de mijne bijvoorbeeld.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Apr 2012, 10:10

totalatool schreef:Inmiddels heeft Serge Valentin de Springbank Rundlets & Kilderkins echt gereviewd. Ruben deed dat een dag of twee geleden ook hier.
Leuk om eens naast je eigen notities te leggen. Met name die van Serge wijken toch wel erg af van de mijne bijvoorbeeld.

leuk zeg! Een erg gewaardeerde dram door liefhebbers lijkt me. Vanavond nog maar eens eentje slurpen :smullen
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 13 Mei 2012, 13:31

Eindelijk eens tijd genomen om deze whisky eens deftig te proeven, heb deze ook al een paar keer op proeverijen gehad en merk dat dit er voor mij echt eentje is die sterk beïnvloed wordt door wat ik ervoor heb geproefd daarom nu maar eens solo aan het proeven.

Aangezien ik sinds ik in 2003 gestopt ben met tasting notes te schrijven geef ik niets meer dan een paar van mijn overall indrukken.

De whisky heeft duidelijk veel invloed van het vat gekregen op een redelijk korte tijd, alle smaken die ik associeer met veel (en vooral snel) houtinvloed zijn terug te vinden, kruidigheid uit het hout (witte peper, kaneel...) en ook zeker een drogend effect van tannine zonder de zachte romigheid die je bij oudere whisky´s kunt terugvinden. Wat dat betreft vergelijkbaar met een Amrut. Om als eerste whisky te proeven komt de alcohol er goed uit in de mond hoewel ik dat veel minder merkte als hij verder in een line-up stond (begrijpelijk lijkt me), in de neus valt de alcohol mij vele minder op.

Ik kan de verwijzingen naar sherry rijping begrijpen omwille van de noten aroma´s en het drogende maar iets zoet of gedroogd fruit wat zeker bij de meeste recente sherry-bottelingen aanwezig is kan ik hier niet uithalen.

Gezien mijn voorkeur voor whisky met lichtere aroma´s (wit en geel fruit, vanille, bloemig...) kan deze botteling met de nadruk op het houterige en de tannine´s mij zeker niet zo bekoren als dat hij bij serge en ruben in de smaak valt. Voor mij persoonlijk is de balans tussen de spirit en het vat in dit geval ver te zoeken.

De rest van mijn sample zal ik met veel plezier aan iemand anders geven die van deze stijl veel meer kan genieten dan ikzelf, deze persoon heeft al een ander sample klaar staan voor mij dat meer in mijn smaak profiel zal vallen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-1”