Matti schreef:Een beetje van beiden denk ik. Als ik voor mezelf praat (ik had het niet goed, wel bijna) dan maak ik een lijstje met merken die passen bij de kenmerken van wat ik proef. In dit geval een medium hoeveelheid turf (meer dan een arran, minder dan een ardbeg). En dan blijven er niet zo heel veel mogelijkheden over (die ik ken): Bowmore, Ardmore, Springbank, Longrow, Talisker, Benriach Peated, Ledaig en misschien nog een paar. Om vervolgens uit dat veel kleinere lijstje van plusminus 10 merken de goede te halen gebruik ik de rest van de kenmerken (en gezien mijn resultaat moet ik daar nog aan werken). Maar als ik na die eerste schifting puur zou gokken heb ik nog een aardige kans om de goede te noemen, zeker als je er 2 of 3 noemt...
Kortom, puur gokken is inderdaad erg onwaarschijnlijk, maar een 'informed guess' heeft al veel meer kans op een juiste determinering. En dan zijn er uiteraard ook nog de mensen die echt erg goed ruiken en proeven en het gewoon weten, waar ik alleen maar in admiratie naar kan opkijken in de hoop ooit nog eens zo goed te worden.
Ik had het in dit geval dus goed (distillery) en bij mij is het wat het eerste boven komt drijven, en in dit geval was dat Springbank. Ik ken redelijk wat whiskies van Springbank en waardeer de distillery over het algemeen zeer.
Later na meer ruiken en proeven slaat de twijfel toe, maar ik denk dat de eerste indruk (in mijn geval) toch de beste is.
Ik kwam trouwens op Springbank puur door de geur, als ik alleen op smaak was afgegaan, wat natuurlijk in de praktijk niet kan, behalve met een verstopte neus, was ik niet op Springbank gekomen (vandaar de twijfel).
Rene