Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Apr 2012, 22:05

EricV schreef:
Matti schreef:Eerst een Clynelish 14yo en nu een dram uit mijn living bottle (ingrediënten o.a. Ardmore TC, Laphroaig QC en 10yo, Clynelish 14yo, Arran 10yo, Jameson, Talisker 10yo, Balvenie Double Wood, Glenfarclas 10yo, Aberlour 10yo, Deanston Virgin oak, Dalwhinnie 15yo en Elijah Craig 12yo).

'Living bottle' ? Is dat een fles met alle restjes ofzo? Ik zelf ben vrij zuinig op het staartje. De laatste dram stel ik vaak nog even uit. Afscheid nemen is een beetje sterven ..

En als de restjes op moeten, dan komt er meestal wel iemand langs om te helpen :-}

:bottomsup

Jup, de laatste dram van iedere fles gaat er standaard in (er gaan 28 drams uit een fles, dus eentje kan ik er wel missen :)). Nu moet ik zeggen dat ik tot nu toe nog geen extreem dure flessen heb mogen ontvangen in mijn kast, maar zelfs dan zou ik het doen denk ik, er is altijd weer een volgende mooie fles :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

EricV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EricV » 03 Apr 2012, 22:59

Ik vind het wel een idee hoor! leuk experiment. Zou zo de blend ontstaan zijn? Wellicht zijn de huidige blend masters ooit ook zo begonnen. Het wordt natuurlijk wel een toevallig geheel.

Ik vermoed overigens dat als het even zou duren tot de volgende fles leeg zou zijn, dat ik die ene dram toch op zou slurpen :-)

Maar smaakt het een beetje, die living bottle?

:Party
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Apr 2012, 23:09

Ja, het smaakt verrassend goed eigenlijk :) En iedere keer als er iets nieuws aan wordt toegevoegd veranderd de smaak weer subtiel (vandaar ook het 'living'). Ik drink er uit als ik gewoon even een glaasje wil doen, zonder pretentie (daarvoor heb ik ook nog een fles black bottle staan, and ik in Islay-stemming ben :)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Apr 2012, 09:00

EricV schreef:.. Zou zo de blend ontstaan zijn? Wellicht zijn de huidige blend masters ooit ook zo begonnen.

Wie zal het zeggen. Vraag het Andrew Usher ;) The April fool en (the house of Usher)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Apr 2012, 09:45

Matti schreef:
EricV schreef:
Matti schreef:Eerst een Clynelish 14yo en nu een dram uit mijn living bottle (ingrediënten o.a. Ardmore TC, Laphroaig QC en 10yo, Clynelish 14yo, Arran 10yo, Jameson, Talisker 10yo, Balvenie Double Wood, Glenfarclas 10yo, Aberlour 10yo, Deanston Virgin oak, Dalwhinnie 15yo en Elijah Craig 12yo).

'Living bottle' ? Is dat een fles met alle restjes ofzo? Ik zelf ben vrij zuinig op het staartje. De laatste dram stel ik vaak nog even uit. Afscheid nemen is een beetje sterven ..

En als de restjes op moeten, dan komt er meestal wel iemand langs om te helpen

Jup, de laatste dram van iedere fles gaat er standaard in (er gaan 28 drams uit een fles, dus eentje kan ik er wel missen.

Ik heb ook gedacht aan zo'n living bottle, maar ben het met je eens, Eric. Niet gedaan dus, ga ik ook niet doen. Daarom dus ook m'n 1.0ltr groene Ardbeg fles in de glasbak gegooid (dat zou een mooie fles zijn, zodat je niet beinvloed wordt door de kleur en lekker groot, al komt er dan ook veel zuurstof bij, maar he... het moet --leven--

28 drams uit een fles... ik meet m'n drams niet af; ik pak waar ik zin in heb :-P

Anyways... back on topic: gisteravond wéér de Glenmorangie Nectar d'Or. Misschien dat ik met de zomer in aantocht zin heb in de wat fruiterige sapjes!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 04 Apr 2012, 11:18

Onlangs een sample Ardbeg Blasda gehad. Interessant spul. Ruikt naar Ardbeg, smaakt naar volkorenkoekjes en pas in de licht bittere afdronk komt de rook naar boven. Ik vond hem eigenlijk wel lekker, maar had toch het idee dat ik een blend dronk. Als ze hem nou wat goedkoper (lees: veel goedkoper) in de markt hadden gezet als Ardbeg-light zou men er misschien minder kritisch (zie whiskybase scores) over zijn geweest?
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Apr 2012, 13:11

JayDie schreef:
Matti schreef:Jup, de laatste dram van iedere fles gaat er standaard in (er gaan 28 drams uit een fles, dus eentje kan ik er wel missen.

Ik heb ook gedacht aan zo'n living bottle, maar ben het met je eens, Eric. Niet gedaan dus, ga ik ook niet doen. Daarom dus ook m'n 1.0ltr groene Ardbeg fles in de glasbak gegooid (dat zou een mooie fles zijn, zodat je niet beinvloed wordt door de kleur en lekker groot, al komt er dan ook veel zuurstof bij, maar he... het moet --leven--

28 drams uit een fles... ik meet m'n drams niet af; ik pak waar ik zin in heb :-P!

*zucht* ik bedoelde natuurlijk gemiddeld gezien 28 drams, als ik de geest krijg wil ik ook wel eens uitschieten :lekker

En ik snap jullie insteek ook wel, maar ben zelf steeds op zoek naar de volgende gave fles, de volgende coole geur- en smaaksensatie (en verrassend genoeg kwam die al twee keer uit mijn living bottle nadat ik die een tijdje niet had aangeraakt!). Ik beschouw gewoon de één-na-laatste dram als de laatste waar ik even goed voor ga zitten om hem metafysisch gezien uit te zwaaien :) (En om het nog vreemder te maken, dit gebeurt allemaal op ongeveer 30% van de fles, want de laatste 20cl decanteer ik in een kleiner flesje om achter de hand te hebben voor tastings en blenden).

Right. On topic dus. Ik heb zojuist de tweede dram uit sample 1 van de virtuele blind tasting ingeschonken (hoogst ongebruikelijk tijdstip, maar ik rechtvaardig het door te zeggen dat ik de hele dag vrij heb en mijn smaakpapillen nog niet heb bezoedeld met avondeten en koffie :)).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

EricV
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EricV » 04 Apr 2012, 18:43

Hier blijkt wel weer wat voor beginner ik ben: de laatste 20cc decanteren in een klein flesje! Leuk idee, Matti!

On topic: Ik maak net mijn laatste dram ardmore traditional cask (peated) soldaat, dus de living bottle moet nog maar eventjes wachten. En om aan kleine flesjes te komen, moeten er ook eerst nog een paar leeg.

:nat
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Apr 2012, 00:15

Nu zit ik hier met een Laphroaig 11yo 2000 The Ultimate 62.1 % voor mijn neus. Een geweldige smaaksensatie, een mengeling van turfgeweld met sherry.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Apr 2012, 08:05

Matti schreef:*zucht* ik bedoelde natuurlijk (...)

:gnif

EricV schreef:Hier blijkt wel weer wat voor beginner ik ben: de laatste 20cc decanteren in een klein flesje! Leuk idee, Matti!

Bijkomend voordeel (of niet, soms moet whisky ademen) dat er niet teveel zuurstof in je fles zit.

Gisteravond was het een Laphroaig 10yo. Ik heb de Quarter Cask en de Triple Wood nog dicht staat, keer een Laproaig tasting doen. Deze 10yo is al heerlijk! :lekker
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Apr 2012, 21:49

Laatste dram van de Glen Deveron 1990, 10yo, 40% .. de "niks mis mee" dram ;)

Zat te dubben maar de 2de helft van de HWF VBT-1 nummer-1 neem ik toch morgen maar. In de middag. Dan maak ik ook de notitie af.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Apr 2012, 21:49

begonnen met een Compass box great King Street, een heel erg lekkere beginner!
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Apr 2012, 21:53

JayDie schreef:
EricV schreef:Hier blijkt wel weer wat voor beginner ik ben: de laatste 20cc decanteren in een klein flesje! Leuk idee, Matti!

Bijkomend voordeel (of niet, soms moet whisky ademen) dat er niet teveel zuurstof in je fles zit.

Jup, dat is de voornaamste reden. Ik heb gemerkt dat zelfs op 30% vulniveau de smaak al behoorlijk kan veranderen, en heb de neiging steeds minder vaak een dram te nemen als de fles leger raakt, dus dit leek me de beste oplossing :) Ik heb er zelfs een setje 20cl flesjes voor aangeschaft, type 'gin', die ik daarnaast ook gebruik voor het mengen van huisgemaakte blends.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Apr 2012, 23:02

Voor de tweede maal sample nummer 1 op... Ik ben benieuwd naar de reviews! :lekker
0 x
Afbeelding

Rappcats
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rappcats » 06 Apr 2012, 00:47

Net nog een paar drams Talisker 10. Normaal drink ik deze zonder toevoeging van water maar vanavond toch maar eens gedaan. En het viel mij niet tegen moet ik zeggen. Iets van tabak kwam er los en hij had iets zalvigs in de finish. Apart maar zeker niet onaangenaam!
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”