beter laat dan nooit: totalatool

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

beter laat dan nooit: totalatool

Ongelezen berichtdoor totalatool » 02 Apr 2012, 19:07

Het was ooit mijn bedoeling om snel na aanmelden even een kleine introductie te schrijven, maar inmiddels ben ik ruim 200 berichten verder en is dat voorstellen er nog steeds niet van gekomen. Het is dus hoog tijd. :)

Mijn naam is Rogier, 36 jaar oud en zoals zovelen hier werkzaam in de IT. Mijn nickname is een oud overblijfsel van de tijd dat ik de RTS game Total Annihilation speelde en het feit dat ik groot fan ben van de band Tool.

Ik denk dat ik inmiddels een jaar of 15 whisky drink, waarbij ik anders dan vele anderen niet begon met een Glenfiddich, maar met een Bushmills 10 in de kroeg. Ik had schoon genoeg van steeds naar de wc moeten gaan van al dat bier, vond dat glas whisky stoerder staan ;) en bovendien ook gewoon erg lekker. Een paar jaar lang heb ik me beperkt tot die Bushmills, waarna mijn eerste Scotch alsnog die Glenfiddich 12 was, die ik in 2003 meenam uit een Franse supermarkt.
Begin januari 2007 ging ik met een vriend voor het eerst een paar dagen naar Schotland. In een pub aldaar probeerde ik een Lagavulin 16, en dat was zo lekker en anders dan wat ik thuis had staan, dat Lagavulin 16 sindsdien de enige whisky is die ik 100% zeker altijd open in de kast heb staan. De Bushmills heb ik al heel lang niet meer gehad.

Jarenlang is het gebleven bij maximaal negen flessen, omdat ik een krukje had waar ze allemaal op moesten passen en negen het maximum was dat ik erop kwijt kon.
Dat zelf opgelegde maximum van negen flessen heb ik volgehouden tot ik met Robert (hier inmiddels aangemeld als Quaich) in mei 2009 de tocht naar Islay ondernam voor het Feis Ile festival en een rondreis langs onder andere Balvenie in Dufftown. Mijn collectie werd direct meer dan verdubbeld en groeit sindsdien gestaag. De inmiddels traditie geworden trip naar Feis Ile is daar een belangrijke factor in, maar sinds ik me hier aangemeld heb gaat het harder.

Ik zat mijn collectie net nog eens te tellen en kwam op iets meer dan 90 uit, waarvan er nu 10 open staan. De gesloten flessen staan beneden in de berging. Een deel daarvan is voor de verzameling of voor "speciale momenten", een ander deel staat in de wachtrij om geopend te worden. Ik probeer mezelf te beperken in het aantal open flessen, want ik wil die allemaal wel in de drankkast in de woonkamer hebben en er niet steeds voor naar die berging vijf verdiepingen lager hoeven gaan.

Om toch meer verschillende opties binnen handbereik te hebben, om dure of reeds uitverkochte bottelingen toch te kunnen proberen of om te voorkomen dat ik iets koop dat ik niet echt lekker blijk te vinden, ben ik onlangs samples gaan kopen. In totaal brengt dat de keuzemogelijkheden meteen omhoog naar zo'n 60 verschillende whiskies in de woonkamer. Binnenkort krijg ik dus mogelijk een probleem qua hoeveelheid samples, want ook daarvoor is de ruimte maar beperkt... maar dat valt op te lossen door leuke head to heads te doen. :)

De blind tasting die deze week van start gaat zal mij veel leren denk ik. Vooral dat ik nog veel te leren heb... ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: beter laat dan nooit: totalatool

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Apr 2012, 20:35

Leuk verhaal Rogier.

Je mag jezelf in elk geval tot de whisky-aficionado's rekenen !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Apr 2012, 22:07

Ah Rogier, nieuw hier? :bigsmile

het worden toffe weken ;)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Apr 2012, 22:27

Hey Rogier, welkom op het forum. Indien je vragen hebt, laat maar horen.
:lol:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Apr 2012, 10:23

Piet schreef:Leuk verhaal Rogier.

TotalA... ehhh... Totally Agree :-)

Je moet vast veel krukjes in huis hebben staan nu :gnif

Piet, zou je niet in samenwerking met Matti een "Het Whisky Forum - shop" beginnen? Iedereen die zich hier aanmeld gaat meer kopen 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Apr 2012, 10:29

JayDie schreef:
Piet schreef:Leuk verhaal Rogier.

TotalA... ehhh... Totally Agree :-)

Je moet vast veel krukjes in huis hebben staan nu :gnif

Piet, zou je niet in samenwerking met Matti een "Het Whisky Forum - shop" beginnen? Iedereen die zich hier aanmeld gaat meer kopen 8-)

Haha, het gaat denk ik twee kanten op. Als je meer koopt, dan wil je er ook meer van weten, en dan kom je hier en wil je nog meer proberen. ;)

Dat krukje heb ik nog steeds, maar daar staat nu een plant op. :)
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Apr 2012, 11:31

Welkom Rogier! :duimop

Lagavulin 16yo was voor mij ook een belangrijke dram die mij van 'geïnteresseerd' naar 'obsessief' deed gaan :D
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Apr 2012, 12:13

Matti schreef:Lagavulin 16yo was voor mij ook een belangrijke dram die mij van 'geïnteresseerd' naar 'obsessief' deed gaan :D

Misschien voor mij wel net zo belangrijk waren respectievelijk een Macallan 12 Sherry en een Balvenie 1993 PortWood, als verschillende kanten van het spectrum.
Dat, plus een bezoek aan een Mitra Whisky Experience en een vlucht op en neer naar London Stansted puur om wat aanbiedingen te scoren bij WorldOfWhiskies in 2009...
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Apr 2012, 12:14

Pfff, IT'ers die whisky drinken en naar metal luisteren, zou verboden moeten worden :-P

Maar alsnog 'welkom' ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Apr 2012, 12:20

:offtopic
JayDie schreef:...Piet, zou je niet in samenwerking met Matti een "Het Whisky Forum - shop" beginnen? Iedereen die zich hier aanmeld gaat meer kopen 8-)

Het hoort er tegenwoordig bijna bij zou je zeggen. En dan te bedenken dat ik (als ICT-er) in het bezit ben van "Het Sluitersvakdiploma"... dat hier hangt te verstoffen :gnif Dat kunnen heel veel Webshops vast niet zeggen.... 8-)
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 03 Apr 2012, 12:42

Kay schreef:Pfff, IT'ers die whisky drinken en naar metal luisteren, zou verboden moeten worden :-P

Maar alsnog 'welkom' ;)

ah maar die muziekkeuze van whiskyliefhebbers, ook een interessant onderwerp denk ik!!!!
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 03 Apr 2012, 12:44

totalatool schreef:
Matti schreef:Lagavulin 16yo was voor mij ook een belangrijke dram die mij van 'geïnteresseerd' naar 'obsessief' deed gaan :D

Misschien voor mij wel net zo belangrijk waren respectievelijk een Macallan 12 Sherry en een Balvenie 1993 PortWood, als verschillende kanten van het spectrum.
Dat, plus een bezoek aan een Mitra Whisky Experience en een vlucht op en neer naar London Stansted puur om wat aanbiedingen te scoren bij WorldOfWhiskies in 2009...

die Macallan 12 sherry staat op mijn lijstje, heb nog geen macallan, en wat ik er van lees is dit toch de beste in basisgamma
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Apr 2012, 14:42

Yapi schreef:die Macallan 12 sherry staat op mijn lijstje, heb nog geen macallan, en wat ik er van lees is dit toch de beste in basisgamma

Die van mij was nog van voor het Fine Oak tijdperk, toen hij nog gewoon Macallan 12 heette. Sindsdien heb ik hem niet meer geprobeerd, maar hij staat wel op de lijst van kandidaten voor de (nabije) toekomst.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Apr 2012, 15:50

Yapi schreef:..ah maar die muziekkeuze van whiskyliefhebbers, ook een interessant onderwerp denk ik!!!!

En die staat, voor wanneer er "whisky" in voor komt, in: Liederen met Whisky (whiskey) in de tekst.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Apr 2012, 16:51

Ook weer niet helemaal waar, want daar heb ik ook wel eens iets in geplaatst waar ik zelf niet zo heel veel aan vind ;)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”