Mijn naam is Rogier, 36 jaar oud en zoals zovelen hier werkzaam in de IT. Mijn nickname is een oud overblijfsel van de tijd dat ik de RTS game Total Annihilation speelde en het feit dat ik groot fan ben van de band Tool.
Ik denk dat ik inmiddels een jaar of 15 whisky drink, waarbij ik anders dan vele anderen niet begon met een Glenfiddich, maar met een Bushmills 10 in de kroeg. Ik had schoon genoeg van steeds naar de wc moeten gaan van al dat bier, vond dat glas whisky stoerder staan
Begin januari 2007 ging ik met een vriend voor het eerst een paar dagen naar Schotland. In een pub aldaar probeerde ik een Lagavulin 16, en dat was zo lekker en anders dan wat ik thuis had staan, dat Lagavulin 16 sindsdien de enige whisky is die ik 100% zeker altijd open in de kast heb staan. De Bushmills heb ik al heel lang niet meer gehad.
Jarenlang is het gebleven bij maximaal negen flessen, omdat ik een krukje had waar ze allemaal op moesten passen en negen het maximum was dat ik erop kwijt kon.
Dat zelf opgelegde maximum van negen flessen heb ik volgehouden tot ik met Robert (hier inmiddels aangemeld als Quaich) in mei 2009 de tocht naar Islay ondernam voor het Feis Ile festival en een rondreis langs onder andere Balvenie in Dufftown. Mijn collectie werd direct meer dan verdubbeld en groeit sindsdien gestaag. De inmiddels traditie geworden trip naar Feis Ile is daar een belangrijke factor in, maar sinds ik me hier aangemeld heb gaat het harder.
Ik zat mijn collectie net nog eens te tellen en kwam op iets meer dan 90 uit, waarvan er nu 10 open staan. De gesloten flessen staan beneden in de berging. Een deel daarvan is voor de verzameling of voor "speciale momenten", een ander deel staat in de wachtrij om geopend te worden. Ik probeer mezelf te beperken in het aantal open flessen, want ik wil die allemaal wel in de drankkast in de woonkamer hebben en er niet steeds voor naar die berging vijf verdiepingen lager hoeven gaan.
Om toch meer verschillende opties binnen handbereik te hebben, om dure of reeds uitverkochte bottelingen toch te kunnen proberen of om te voorkomen dat ik iets koop dat ik niet echt lekker blijk te vinden, ben ik onlangs samples gaan kopen. In totaal brengt dat de keuzemogelijkheden meteen omhoog naar zo'n 60 verschillende whiskies in de woonkamer. Binnenkort krijg ik dus mogelijk een probleem qua hoeveelheid samples, want ook daarvoor is de ruimte maar beperkt... maar dat valt op te lossen door leuke head to heads te doen.
De blind tasting die deze week van start gaat zal mij veel leren denk ik. Vooral dat ik nog veel te leren heb...