Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Snowy
Senior
Senior

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Snowy » 25 Feb 2026, 18:23

Als een echte Hollander, 18 graden dus de Green Egg aan.. :P
Daarbij hoort natuurlijk een klein glaasje van de 10 CS.

Echt heel goed, veel boter / shortbread, olijfolie en erg waxig en een nasmaak die lang door blijft gaan. De 61% is ook erg drinkbaar, zo eens een drupje aan mijn laatste slok toevoegen, het blijft toch maar bij een glaasje vanavond.

Beknopte taste notes voor nu!
7 x

kekno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kekno » 02 Mar 2026, 12:43

Iemand nog uitgebreide smaaknotites? :belgie-vlag
0 x

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 26 Mei 2026, 08:25

Heeft iemand de Ardbeg Dolce al kunnen proeven? Ik ben benieuwd hoe zo'n marsala vat van invloed is? De Isle of Raasay Marsala vond ik bijvoorbeeld echt wel ok.

Hoe dan ook, ik moet nog even wachten, maar wellicht dat hier al iemand is geweest die al heeft kunnen proeven?
0 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 01 Jun 2026, 08:28

Ik was eindelijk zelf in de gelegenheid om te proeven :-) Ik doe mijn best om eea op te schrijven.

Neus
Direct herkenbaar als Ardbeg dat rokerige is er. Maar ook: gedroogde abrikoos, rozijnen en een beetje sinaasappel. De Marsala is in de neus nog wat ver weg, licht en dan opeens toch ook banaan. Als je het naast sherryfinishes houdt is dit minder "donker" (ook qua kleur) en zwaar dan Oloroso, meer droog en subtiel ofzo, wel prettig

Smaak
Citrus en lichte turfnoten komen eerst, gevolgd door appeltaart, dadels en pure chocolade. De Marsala lijkt te zorgen voor een rozijnen- en pruimenzoet dat in balans blijft met de typische Ardbeg, zonder het te verdringen. Kaneel (en weer die banaan) komt later, maakt het geheel zacht zelfs. Het is zeker niet de meest complexe Ardbeg ooit, maar de balans is genuanceerder dan de marketingjumbomumbo doet vermoeden.

Afdronk
Cacao, rookhout / BBQ, een beetje pittige peper en tot het einde een zweem gedroogde sinaasappelschil. Lekker met stukje pure chocolade!

Als Marsala-liefhebber is dit wat mij betreft best geslaagd. Niet zo rauw en intens als Uigeadail, niet zo puur als de 10 jaar CS, maar een eigen plekje in de range. Rond €100 geen koopje, maar ook weer niet afzetterij.
11 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Snowy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Snowy » 11 Jun 2026, 08:58

Ardbeg House Reserve batch 2 is uit, enkel te koop bij Ardbeg House op Islay.
Ik heb een flesje meegenomen vorige maand van batch 1, deze is voorlopig nog even dicht, een fles om op te trekken op een mooi moment, maarrrrrr :

Mocht iemand binnenkort op Islay zijn, en toevallig een flesje mee naar huis nemen, en heel toevallig een sample verkopen van batch 2...!

Batch 1 : 21y, Bourbon and Sherry, 52.9 %. 800 flessen beschikbaar en met de hand genummerd.
Batch 2: 21y, full sherry, 52.2%, 2000 flessen beschikbaar, niet genummerd.
2 x

Snowy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Snowy » 20 Aug 2026, 18:37

De 10yo zit in een nieuw doosje, met een nieuw stickertje op de fles..
https://whiskyhaus.de/produkt/ardbeg-te ... sstattung/
0 x

Mithras
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mithras » 31 Aug 2026, 12:30

Net in de e-mail:

GA OP ZOEK NAAR ARDBEG’S NIEUWE WHISKY

Beste Committee Member,

De oplettende onder jullie weten dat er sinds Wee Beastie enkele jaren geleden zijn intrede deed, geen nieuwe whisky meer aan Ardbeg’s core range is toegevoegd. Welnu, maak maar alvast ruimte op de plank: Ardbeg Trudernish 15 Years Old is gearriveerd.

Deze mysterieuze nieuwe malt is vernoemd naar een eeuwenoude nederzetting aan de Enchanted Cape van Islay en vindt zijn inspiratie in een verborgen waterbron in Trudernish. Islay is zeker geen groot eiland, maar toch weten opmerkelijk weinig mensen waar deze plek te vinden is. En degenen die het wel weten, verklappen niets…

Heerlijke tonen van aardse turf, gesmolten vanille-ijs en karamelsaus maken plaats voor dennenhout, houtrook, donkere drop, chocolade-limoen, munt en geroosterde noten, waarna de whisky langzaam verdwijnt in een lange, rokerige afdronk. De waterbron mag dan moeilijk te vinden zijn, de whisky is de aandacht van de juryleden zeker niet ontgaan: hij heeft inmiddels al Double Gold gewonnen tijdens de San Francisco World Spirits Competition.

Ardbeg Trudernish wordt de komende maanden wereldwijd uitgerold en vanaf 15 september is hij ook in Nederland verkrijgbaar.
Dit bijzondere geheim zal niet lang meer verborgen blijven.

VINTAGE_Y2K IS TERUG ONLINE
Het laatste hoofdstuk van de Vintage_Y2K-serie staat bijna voor de deur. Deze derde en uiterst zeldzame Ardbeg is gemaakt van kostbare whisky die aan het begin van het nieuwe millennium werd gedistilleerd en maakt de trilogie compleet.

Ardbeg Vintage_Y2K 25 Years Old werd gedistilleerd in het jaar 2000 en door Dr Bill geselecteerd om te worden afgewerkt in de fijnste Tempranillo-rodewijnvaten, afkomstig van Bodega Numanthia in het noordwesten van Spanje.

Gebotteld op 48% alcohol, ontvouwen zich rijke aroma’s van koffie en gerookt fruit, verweven met tonen van BBQ-ribs en paprika. Klassieke Ardbeg-smaken komen naar voren in turfrook, zoete chili en mosterdzaad.

Vanaf 12 oktober verkrijgbaar in Nederland — bereid je smaakpapillen voor op het laatste hoofdstuk van Vintage_Y2K.
0 x
Beginnend whisky-drinker met voorkeur voor Islays.

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 31 Aug 2026, 18:27

"Gesmolten vanille ijs" :gnif
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Sep 2026, 03:09

Blablabla
Ik kan nog steeds commitee releases kopen tegen half van de RRP, in de winkel hè?

Ardbeg heeft zeker zo z'n liefhebbers. Vrouw lief was ook echt verliefd op de laatste annual release (die op madeira).
Maar voor de rest...

Voor mij sowieso niet, voor hare majesteit geldt: eerst proeven en dan kijken of je gesmolten vanille ijs tussen de bubbels, tasjes en dure horloges wil proeven en betalen.
2 x

Snowy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Snowy » 01 Sep 2026, 08:58

Nu ben ik toch wel direct benieuwd, smaakt gesmolten vanille ijs niet naar... vanille ijs? :lol:

On the other hand, wel goed om te zien dat Ardbeg een 15y aan de core range toe kan voegen voor "maar" €80.
Dit was een paar jaar geleden ondenkbaar, al helemaal met Ardbeg op het label.
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”