Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Snowy
Senior
Senior

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Snowy » 25 Feb 2026, 18:23

Als een echte Hollander, 18 graden dus de Green Egg aan.. :P
Daarbij hoort natuurlijk een klein glaasje van de 10 CS.

Echt heel goed, veel boter / shortbread, olijfolie en erg waxig en een nasmaak die lang door blijft gaan. De 61% is ook erg drinkbaar, zo eens een drupje aan mijn laatste slok toevoegen, het blijft toch maar bij een glaasje vanavond.

Beknopte taste notes voor nu!
7 x

kekno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kekno » 02 Mar 2026, 12:43

Iemand nog uitgebreide smaaknotites? :belgie-vlag
0 x

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 26 Mei 2026, 08:25

Heeft iemand de Ardbeg Dolce al kunnen proeven? Ik ben benieuwd hoe zo'n marsala vat van invloed is? De Isle of Raasay Marsala vond ik bijvoorbeeld echt wel ok.

Hoe dan ook, ik moet nog even wachten, maar wellicht dat hier al iemand is geweest die al heeft kunnen proeven?
0 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 01 Jun 2026, 08:28

Ik was eindelijk zelf in de gelegenheid om te proeven :-) Ik doe mijn best om eea op te schrijven.

Neus
Direct herkenbaar als Ardbeg dat rokerige is er. Maar ook: gedroogde abrikoos, rozijnen en een beetje sinaasappel. De Marsala is in de neus nog wat ver weg, licht en dan opeens toch ook banaan. Als je het naast sherryfinishes houdt is dit minder "donker" (ook qua kleur) en zwaar dan Oloroso, meer droog en subtiel ofzo, wel prettig

Smaak
Citrus en lichte turfnoten komen eerst, gevolgd door appeltaart, dadels en pure chocolade. De Marsala lijkt te zorgen voor een rozijnen- en pruimenzoet dat in balans blijft met de typische Ardbeg, zonder het te verdringen. Kaneel (en weer die banaan) komt later, maakt het geheel zacht zelfs. Het is zeker niet de meest complexe Ardbeg ooit, maar de balans is genuanceerder dan de marketingjumbomumbo doet vermoeden.

Afdronk
Cacao, rookhout / BBQ, een beetje pittige peper en tot het einde een zweem gedroogde sinaasappelschil. Lekker met stukje pure chocolade!

Als Marsala-liefhebber is dit wat mij betreft best geslaagd. Niet zo rauw en intens als Uigeadail, niet zo puur als de 10 jaar CS, maar een eigen plekje in de range. Rond €100 geen koopje, maar ook weer niet afzetterij.
7 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”