Uit: Perry's whiskys & Wines Leeuwarden - http://www.perryswhisky.com.
Rappcats schreef:Wat ik me wel afvraag: hoe smaakt zo'n eigen botteling uit Nederland (en hoe succesvol is het proces), want het klimaat hier is toch minder gunstig dan bijvoorbeeld Schotland?
Los van hoe men er verder mee omgaat maar m.b.t. klimaat denk ik dat de klimaatverschillen tussen Schotland en Nederland wel als een verwaarlozen factor zijn te beschouwen.
Klimaat (Schotland v/s Nederland) is een vrij onbelangrijke factor bij het rijpen. Het heeft pas echt invloed bij hele grote verschillen en schommelingen en bij hele hoge temperaturen. Daarom kan een whisky als Amrut uit India ook niet zo oud worden. Bij gemiddelde temperaturen boven 25 of 30 graden (hier gem. pakweg 10 °C) gaat de rijping veel sneller (ten goede of ten kwade, dat is een interessante discussie op zich) en is het Angels-share aanmerkelijk hoger dan de 2 á 3 procent in Schotland (en Nederland).
Er doen nog al wat sprookjes de ronde, zelfs op whiskyverpakking, over zilt en lagering bij ligging aan zee, maar dat is allemaal romantiek (en marketing talk). Uit: Re: Bowmore Tempest
Piet schreef:Mooie notitie André. Ik ken deze nog niet. Ik heb twee opmerkingen.André schreef:Naar verluidt hebben de vaten vlak bij het water gelegen en dat schijnt extra invloed te hebben.
Ik weet dat dit vaak gezegd en geschreven wordt m.b.t. zout, zilt, zee, maar ik ben er van overtuigd dat dit een fabeltje en marketing verhaal is.
Lees vooral ook even het eerste bericht in Zilt, zoutig of umami van glutamaat (MSG) ?, het stukje wat Robin Brilleman er over zegt. Ik denk ook wel dat de geleerden het hier over eens zijn. De gemiddelde verkoper en marketeer nog niet.
Als het over klimaat, locatie en vintage gaat, zie ook: Belang van vintage en terroir in vergelijking tot wijn.
Uit (Extreem) Koud weer! Wat is de invloed op de whisky?
macoffringa schreef:In de VS is er meer Angels Share dan in Schotland en in India nog veel meer.
In de VS en India zijn de ratio's water/alcohol echter omgekeerd t.o.v. die in Schotland.
Resultaat is dat de Schotse whisky qua alcoholpercentage omlaag gaat en de Amerikaanse en Indiase omhoog.
johan brugge schreef:Die 5/2009 is de 'cask reference'. De whisky is gebotteld in februari 2009. Er staat geen leeftijd bij, maar dat zal misschien maar iets van 5 of 6 jaar zijn, maximum, gezien het grote percentage angel's share bij Amrut en het feit dat de whisky in dat klimaat sneller rijpt.
Uit: Re: Erik Molenaar
Bushmills schreef:Welkom Erik! (Was ik door mijn enthousiasme over je project even vergeten)
Wel interessant wat Piet hier opbrengt over de douane en accijns e.d. Maar hoe gaan ze om met de angel's share? De alcohol die uit de vaten verdampt, hoe moet je dat verantwoorden tegenover de douane?
Erik Molenaar schreef:Hallo Bushmills,
over de "angels share" heb ik de douane nog niet gehoord. Heb onlangs bij een jeneverstoker in Schiedam wel gezien dat daar vaten moutwijn verzegeld werden door de douane zodat er geen discussie kan ontstaan over het verdampingsverlies.
Over een calculus discrepandus m.b.t. Angels share en zo: Linlithgow 28 yr 1982/2011 Mo Or Collection.

)