Een wandeltocht van 10 dagen die me in 235km (officieel 215km maar komen extra afstanden bij naar de accommodaties en je moet natuurlijk niet verkeerd lopen) van Helensburgh aan de Westkust naar Dunbar aan de oostkust voert.
Een afwisselende tocht die ik met prima wandelweer (alleen de 3de dag slechts één uur met regenjas aan gewandeld) heb afgelegd.
Natuurlijk laaf ik mij iedere middag aan het eind van de dagtrip aan de nodige ale's pinten en 's-avonds een paar drams.
Maar zoals bekend is de keuze in single malts bij de doorsnee pubs en hotelbars zeer beperkt tot slechts een aantal core range bottelingen en blends.
Maar, het 'toeval' wil dat ik onderweg in Falkirk tegenover de Rosebank distillery verblijf en dus had ik daar vooraf "THE RESIDENCY: TAMDHU WHISKY MAKER" geboekt.
Ruim op tijd kwam ik aan in mijn hotel en dus kon ik fris en fruitig de drukke weg oversteken en even rondkijken in de shop bij de mooi gerestaureerde Rosebank Distillery.
Thomas verwelkomde mij met de mededeling dat het een privé sessie zou zijn, ik was de enige die geboekt had deze dag.
Ondanks dat ik in mei al bij Rosebank was geweest voor een uitgebreide rondleiding en tasting nam hij me toch mee voor een rondleiding door de productieruimte, en bij alle stappen werd verteld hoe het bij Rosebank verschilde t.o.v. Tamdhu (of vice versa
Vervolgens kwamen we in een proeflokaal waar het een en ander voor mij gereed stond:
- glazen, pipetten, maatbekers, water
- dram Tamdhu new make spirit
- vier 200ml sampleflessen Tamdhu:
1. Cask#40820 American Oak Sherry Butt 2012 - 65,1% (zoet, fruitbom, vanille, vleugje rook achterin in smaak)
2. Cask#2170 European Oak Sherry Butt 2007 - 67,0% (donker, chocolade, bessen, hout)
3. Cask#5096 American Oak Sherry Hogshead 2009 - 66,8% (toffee/caramel, kruidig vooral kaneel)
4. Cask#1026 European Oak Sherry Hogshead 2009 - 67,8% (fris, citrus, best wat mint in afdronk)
Na het proeven van de fijne new make vroeg Thomas mij, omdat ik de Rosebank Revered tour had gedaan, of ik misschien ook een 2 jaar oude Rosebank spirit wilde proeven....Nou ja, ik was er toch
Wat een ongelofelijk mooie fruitigheid nu al! Wat moet dit niet worden op 10 jarige leeftijd of nog ouder?!?
Maar goed, ik zat er om een eigen blend te maken uit minimaal twee van de samples, of eventueel 3 of allevier. Al kletsende over whisky, Schotland, het leven en reizen, proefde ik vervolgens de vier samples en maakte een plan over hoe ik mijn blend wilde samenstellen. Met een tip van Thomas (als je het frisse mintje van #4 niet wil laten overheersen beperk deze dan het meest) heb ik gekozen voor samenstelling 20% + 50% + 20% +10%.
Met spuit eerst in kleine deeltjes samengesteld in een glas, dit sample goed gewalst en direct goedgekeurd!
In grote maatbeker de verschillende delen tot 200ml afgevuld en hiermee mijn 'eigen' botteling, afgevuld, gekurkt, geseald en van etiket voorzien.
Na mijn sample nog wat afgewaterd te hebben nogmaals geproefd en de restjes in de glazen ook nog maar even tot me genomen na toevoeging van een paar druppels water.
Tot slot met Thomas terug gewandeld naar de shop waar naast wat prullen en de peperdure Rosebank bottelingen ook bottelingen van Glengoyne en Tamdhu te koop staan. Sinds een aantel maanden ligt er ook een European Oak Sherry Butt in de shop waar je je eigen flesje mee kan vullen.
10 jaar oud en met £195 natuurlijk belachelijk geprijsd! Gelukkig wilde Thomas mij deze wel laten proeven.
Ahum....Och ja, als je dan toch de volgende jarig bent, en tot deze dag geen fatsoenlijke whisky op hebt, en toch geen ruggengraat hebt, en nog genoeg ruimte in de koffer hebt, en, blablabla!

, iedere avond uit eten, al die toetjes, al die dorstlessers, en dan nog die proeverijtjes. 

balans is alles!