Tamdhu - Holyrood - Lockett Bros

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Tamdhu - Holyrood - Lockett Bros

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2025, 21:06

Van 4 t/m 15 september in Schotland geweest om de John Muir Way te wandelen.
Een wandeltocht van 10 dagen die me in 235km (officieel 215km maar komen extra afstanden bij naar de accommodaties en je moet natuurlijk niet verkeerd lopen) van Helensburgh aan de Westkust naar Dunbar aan de oostkust voert.
Een afwisselende tocht die ik met prima wandelweer (alleen de 3de dag slechts één uur met regenjas aan gewandeld) heb afgelegd.
Natuurlijk laaf ik mij iedere middag aan het eind van de dagtrip aan de nodige ale's pinten en 's-avonds een paar drams.
Maar zoals bekend is de keuze in single malts bij de doorsnee pubs en hotelbars zeer beperkt tot slechts een aantal core range bottelingen en blends.

Maar, het 'toeval' wil dat ik onderweg in Falkirk tegenover de Rosebank distillery verblijf en dus had ik daar vooraf "THE RESIDENCY: TAMDHU WHISKY MAKER" geboekt.

Ruim op tijd kwam ik aan in mijn hotel en dus kon ik fris en fruitig de drukke weg oversteken en even rondkijken in de shop bij de mooi gerestaureerde Rosebank Distillery.
Thomas verwelkomde mij met de mededeling dat het een privé sessie zou zijn, ik was de enige die geboekt had deze dag.
Ondanks dat ik in mei al bij Rosebank was geweest voor een uitgebreide rondleiding en tasting nam hij me toch mee voor een rondleiding door de productieruimte, en bij alle stappen werd verteld hoe het bij Rosebank verschilde t.o.v. Tamdhu (of vice versa :roll: ). Beetje vreemd natuurlijk en dat moest hij ook wel toegeven.
Vervolgens kwamen we in een proeflokaal waar het een en ander voor mij gereed stond:
- glazen, pipetten, maatbekers, water
- dram Tamdhu new make spirit
- vier 200ml sampleflessen Tamdhu:
1. Cask#40820 American Oak Sherry Butt 2012 - 65,1% (zoet, fruitbom, vanille, vleugje rook achterin in smaak)
2. Cask#2170 European Oak Sherry Butt 2007 - 67,0% (donker, chocolade, bessen, hout)
3. Cask#5096 American Oak Sherry Hogshead 2009 - 66,8% (toffee/caramel, kruidig vooral kaneel)
4. Cask#1026 European Oak Sherry Hogshead 2009 - 67,8% (fris, citrus, best wat mint in afdronk)
Na het proeven van de fijne new make vroeg Thomas mij, omdat ik de Rosebank Revered tour had gedaan, of ik misschien ook een 2 jaar oude Rosebank spirit wilde proeven....Nou ja, ik was er toch :bigsmile
IMG_1253.jpg
IMG_1253.jpg (162.88 KiB) 1158 keer bekeken

Wat een ongelofelijk mooie fruitigheid nu al! Wat moet dit niet worden op 10 jarige leeftijd of nog ouder?!?

Maar goed, ik zat er om een eigen blend te maken uit minimaal twee van de samples, of eventueel 3 of allevier. Al kletsende over whisky, Schotland, het leven en reizen, proefde ik vervolgens de vier samples en maakte een plan over hoe ik mijn blend wilde samenstellen. Met een tip van Thomas (als je het frisse mintje van #4 niet wil laten overheersen beperk deze dan het meest) heb ik gekozen voor samenstelling 20% + 50% + 20% +10%.
Met spuit eerst in kleine deeltjes samengesteld in een glas, dit sample goed gewalst en direct goedgekeurd!
In grote maatbeker de verschillende delen tot 200ml afgevuld en hiermee mijn 'eigen' botteling, afgevuld, gekurkt, geseald en van etiket voorzien.
IMG_1256.jpg
IMG_1256.jpg (145.92 KiB) 1158 keer bekeken

Na mijn sample nog wat afgewaterd te hebben nogmaals geproefd en de restjes in de glazen ook nog maar even tot me genomen na toevoeging van een paar druppels water.
Tot slot met Thomas terug gewandeld naar de shop waar naast wat prullen en de peperdure Rosebank bottelingen ook bottelingen van Glengoyne en Tamdhu te koop staan. Sinds een aantel maanden ligt er ook een European Oak Sherry Butt in de shop waar je je eigen flesje mee kan vullen.
10 jaar oud en met £195 natuurlijk belachelijk geprijsd! Gelukkig wilde Thomas mij deze wel laten proeven.
IMG_1255.jpg
IMG_1255.jpg (162.08 KiB) 1158 keer bekeken

Ahum....Och ja, als je dan toch de volgende jarig bent, en tot deze dag geen fatsoenlijke whisky op hebt, en toch geen ruggengraat hebt, en nog genoeg ruimte in de koffer hebt, en, blablabla! :gnif
13 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Tamdhu - Holyrood - Lockett Bros

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2025, 21:26

Een paar dagen later wandelde ik van South Queensferry naar Edinburgh. Van het rustige wandelpad langs de Firth of Forth liep ik landinwaarts over een landweggetje, over Corstorphine Hill en via een buitenwijk naar het Water of Leith pad. Vanaf hier liep ik een sample straat omhoog en stond ineens in de mega drukke stadscentrum! Wat een cultuurshock als je de voorgaande dagen bijna geen mensen tegen bent gekomen onderweg.
Maar goed, na een korte stop bij Royal Mile Whisky en Cadenhead's shop en iets langere bij the Fudgehouse ( :duimop ) wandel ik langs Arthur's Seat naar mijn B&B in the Meadows. Maar als ik de trappen opgewandeld ben vanaf Holyrood Park Road sta ik ineens oog in oog met de Holyrood Distillery!!
IMG_1433.jpg
IMG_1433.jpg (372.46 KiB) 1152 keer bekeken

Tot mijn grote verrassing, ik had geen enkel idee dat deze op mijn route lag (5 minuten wandelen van mijn B&B). Nieuwsgierig, en dorstig wandel ik naar binnen en bestel een prima IPA van hun tap aan de bar. Na wat geneust te hebben in een bar menu besluit ik ook maar meteen een flight te proeven, is toch nog te vroeg om in te checken in de B&B.
IMG_1438.jpg
IMG_1438.jpg (383.39 KiB) 1152 keer bekeken

Een enthousiast teamlid schent mij de drams in en verteld uitgebreid over de vier expressies voordat hij mij met rust laat zodat ik op m'n gemakje kan ruiken en proeven.
Ik proef achtereenvolgens de Embra, de Ambir, de Pitch en tot slot een single cask exclusive op een ferme 63,3% afgevuld.
Leuke bottelingen en best bijzonder hoe ze daar te werk gaan met zoveel verschillende experimenten.

Na een heerlijk diner downtown city wandel ik terug langs de Tipsy Midgie waar ik me nog eens laaf aan 4 fijne drams, leuk gesprek voer met Colin en in mn broek pis als hij foto's laat zien van hun bezoek aan Rosebank en ineens uitroept: "WHAT THE f*!k!!! YOU WERE THERE, YOU ARE ONE OF OUR GROUP!!!" Blijkt dat ik een dubbelganger heb die lid is van de vriendengroep van deze fijne bar :P :P
12 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2025, 21:39

De een na laatste dag wandelen kom ik in North Berwick uit en ik had op WB gezien dat daar een slijter zit die een leuk assortiment heeft en ook eigen bottelingen uitbrengt. Een blik op hun website leerde mij voor vertrek dat ze ook proeverijen geven in de winkel en dat je sowieso samples uit pen flessen kan proeven. Tevens hebben ze altijd twee bieren op tap dus de dorst na mijn dagwandeling kan ook eerst gelest worden.
Het plan was dus al ruim van tevoren gevormd.
IMG_1517.jpg
IMG_1517.jpg (383.88 KiB) 1149 keer bekeken

Bij aankomst eerst een half pintje van een lokale IPA gedronken (en nog een, had flink doorgewandeld deze dag).
Na een aantal leuke bottelingen van de voor mij onbekende bottelaar Blind Summit geproefd te hebben bleek dat er deze zaterdag ook een instore tasting door Lindores verzorgd werd. Hier ook maar een en ander van geproefd (de 3e John Cor en een UK exclusive). Maar nu was het wel tijd voor hun eigen bottelingen:
IMG_1520.jpg
IMG_1520.jpg (316.13 KiB) 1149 keer bekeken

Een 21yo Bourbon gerijpte Tamdhu slechts 6 weken gefinisht op een rood wijnvat. Mooie botteling die mij wel kon bekoren. Ook veel vriendelijker geprijsd dan die vermaledijde Hand Filled bij Rosebank!!!
IMG_1521.jpg
IMG_1521.jpg (279.05 KiB) 1149 keer bekeken

Een 10 jaar oude Port Charlotte uit een Bourbon Barrel die alle hokjes aantikt!
Na enige twijfel, ik kon ze écht niet alle twee in mijn koffer gepropt krijgen, besloten om de PC aan te schaffen!
16 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 29 Sep 2025, 22:55

Mooi verslag van iets dat klinkt als een heerlijke trip maestro!
1 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 29 Sep 2025, 23:23

Kunnen we niet een keer met de pet rond gaan…deze man moet dit allemaal maar ondergaan…het zijn zware tijden…

Weer een heerlijk verslag. Bedankt voor het mogen mee genieten.
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 29 Sep 2025, 23:46

dannyp44 schreef:Kunnen we niet een keer met de pet rond gaan….

Geen rot idee Danny! Waren geen goedkope weekjes!
Vluchten, wandelreis, éénpersoon toeslagen voor alle accommodaties :blacklist , iedere avond uit eten, al die toetjes, al die dorstlessers, en dan nog die proeverijtjes.
Blij dat jij tenminste inziet hoe zwaar ik het heb!
8 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 30 Sep 2025, 07:23

Prachtig verslag weer Andre :duimop.
1 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 30 Sep 2025, 08:42

Fijn verslag weer, met een glimlach gelezen :D
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Sep 2025, 11:42

Lekker gewandeld dus!
Ik zou me zwaar afgestraft voelen na al die sappies! :lol: :lol:.

Dat Holyrood is er wel eentje die ik op mijn radar houdt. Ze kunnen best wel aardige whisky maken ondertussen en hun bedrijfsfilosofie vind ik ook best aantrekkelijk.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Sep 2025, 12:34

defeatless schreef:Lekker gewandeld dus!
Ik zou me zwaar afgestraft voelen na al die sappies! :lol: :lol:.

Dat Holyrood is er wel eentje die ik op mijn radar houdt. Ze kunnen best wel aardige whisky maken ondertussen en hun bedrijfsfilosofie vind ik ook best aantrekkelijk.

Mooie belevenissen André.

Holyrood is wat mij betreft inderdaad een interessante. De neus van de Ambir vind ik echt zeer aanlokkelijk. Wordt alleen wel erg houtachtig in de finish (overactieve vaten?). Het hele gebeuren daar met diverse gistsoorten en uiteenlopende fermentatietijden spreekt zeker aan.
2 x

Aaaan taaaaaafel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Aaaan taaaaaafel » 30 Sep 2025, 12:37

Voor elke km een cl :Slainte balans is alles!
1 x

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 01 Okt 2025, 07:57

Dat lijkt me wel wat tamdhu! Ja het kost wat maar dan heb je ook wat.
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 11 Okt 2025, 17:03

haha wat een heerlijk verslag weer André! Mooie trip en al die Tamdhu's.. tsja.. jaloersmakend!!

Holyrood zijn we vorig jaar ook geweest - erg leuke club en inderdaad zo 'anders' met al hun experimenten met gist etc. Ik vraag me wel af hoe dat rondrekent aangezien ze dus totaal geen stabiele 'core' uitbrengen en alles als experiment een beetje hit or miss gaat zijn. Vooralsnog was hetgeen ze lieten proeven in ieder geval zeker de moeite waard!

En ja, het zit ook nog eens bij Colin om de hoek. Wat een fantástische tent blijft dat toch. Heerlijke kerel met een prachtverzameling aan mooie open flessen. En helemaal wanneer hij dan ook nog eens dat keldertje induikt achter de bar voor zijn éxtra speciale flessen op te duiken :bigsmile

Goed te lezen dat je je in ieder geval weer prima hebt vermaakt, maar daar heeft zich hier neem ik aan niemand zorgen over gemaakt ook niet.. :D
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Okt 2025, 18:04

Jimbeau schreef:Wat een fantástische tent blijft dat toch. Heerlijke kerel met een prachtverzameling aan mooie open flessen. En helemaal wanneer hij dan ook nog eens dat keldertje induikt achter de bar voor zijn éxtra speciale flessen op te duiken :bigsmile

Nou dat laatste heb ik dus gemist (zat er iets voor sluitingstijd). Wist je al dat Colin een 2de whiskybar gaat openen in Campbeltown?
Dubbel plezier bij een volgend bezoek aan de Wee Toon!!!
1 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”