Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Re: Hoe maak jij je keuze voor een volgende fles?

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 23 Jan 2025, 22:21

Fat Bastard! schreef: Ik kijk veelal naar beoordelingen op Whiskybase. Niet dat ik me daar volledig op blind staar maar geeft wel een indicatie of ik in de goede richting zit. Wel belangrijk om dan te kijken naar wie een beoordeling en/of smaaknotitie heeft gegeven. Inmiddels herken ik een lijstje namen waarin ik weet en vertrouw dat hun mening en smaak dicht(er) bij de mijne zal liggen.

WB is zeker een goede plek om een indruk te krijgen van de smaak, naar mijn idee veel meer dan het smaakprofiel dat nog wel eens op flessen word gezet of op een site die de fles verkoopt. Helaas heb ik nog niet genoeg ervaring om te weten welke namen gelijke smaakervaringen hebben als ikzelf, maar hopelijk komt dat met de tijd. Ik vind het een goed idee om wat meer te letten op mensen die reviews schrijven waar ik me in kan vinden.
0 x

pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 23 Jan 2025, 22:26

Slight schreef:Ik durf iets sneller een risico te nemen als het gaat om een fles die betaalbaar is. Je past je opgedane ervaringen en kennis toe over abv, vatsoort etc. Je leest wat recensies. Je wordt verliefd op een fles, en je schaft 'm aan. Wat uiteindelijk de waargenomen kwaliteit voor jou is, dat moet dan nog blijken. Blijkt het achteraf voor 50 euro een beetje pijn te doen, dan is dat altijd nog minder pijnlijk dan 100+ euro.

Deze gedachte deel ik volledig, een gokje voor een paar tientjes is toch anders dan als je weet dat je voor dat zelfde geld een hele mooie fles had kunnen kopen. Er zijn zelden flessen die echt slecht zijn en anders zie je dat duidelijk terug in de WB score.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 23 Jan 2025, 22:42

WhiskyDudes schreef:
HammerHead schreef:Ik schat dat ik ca. een kwart van de flessen die ik koop nog wel vooraf kan proeven. Bij vooral Whiskybase en Van Zuylen staat over het algemeen genoeg open. Het gaat bij mij dan voornamelijk om independents.

Daarnaast: distillery, stijl, vattype, vintage, leeftijd, gaat het om een zustervat van een bij mij al bekende botteling en als laatste eventueel reviews op whiskybase of bepaalde blogs.

Een zustervat is niks meer en minder dan een vat wat buiten random is neergezet en waar de barcode meneer een opvolgend nummer op heeft gezet he. Het geeft in ieder geval geen enkel houvast dat een zustervat dezelfde kwaliteiten kan worden toegedicht als een nummer hoger of lager…..

Daar zit zeker wat in, het is ook absoluut geen garantie, maak ik heb het toch al regelmatig meegemaakt dat opeenvolgende vatnummers bij dezelfde bottelaar of zelfs bij verschillende bottelaars (zelfde broker?) qua smaakprofiel zeer dicht bij elkaar zitten.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Jan 2025, 23:07

Al weet je veel meer dan blind kopen, kan het ook met vooraf proeven een gok zijn. In welk stadium van ontwikkeling zit die sample? Bij het schenken uit een fles heb je in ieder geval een indicatie.

Ervaar ik soms dat ik bij een net geopende fles denk dat het een miskoop is maar die zich in de loop der tijd en met wat lucht positief ontwikkeld tot een lekkere borrel die ik best nog een keer in huis zou willen halen. Een andere keer verliest de in eerste kennismaking aantrekkelijke verschijning vrij snel mijn interesse door te weinig diepgang.

In dat geval de fles in de 'living bottle' gekieperd waardoor het samenstel toch spannender bleef dan de saaie eendimensionale whisky van zichzelf.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 24 Jan 2025, 09:25

Hangt er een beetje van af - whiskybase is sowieso een goed startpunt. Maar inderdaad opgelet want de dikke sherrysoepen waar amper distillaat in terug te vinden is krijgen vaak gigantisch hoge scores terwijl ze 't (IMO natuurlijk, daar gaat 't hier om) meestal niet waard zijn. De scores van Henri en vooral Kay hou ik steeds in de gaten, alhoewel ik bij Henri vind dat hij redelijk ongevoelig is aan zwavel, dus bij sherry gerijpte whiskies laat ik z'n score links liggen. De alom geprezen Serge van whiskyfun negeer ik volledig, kan me meestal helemaal niet vinden in z'n notities en hij heeft overduidelijk een voorkeur voor oudere stijl, distillaatgedreven whiskies met liefst amper vatinvloed - waar op zich niks mis mee is, maar z'n scores worden er sterk door beïnvloed. Whiskynotes daarentegen vind ik dan weer wel een hele goede bron van info, omdat mijn smaak overeenkomt met die van hem.
0 x

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 24 Jan 2025, 15:43

Veel goed advies al gegeven hier, inclusief veel van de dingen die ik doe. Ik merk over het algemeen dat ik heel veel online 'onderzoek' doe, mede omdat ik niet een slijter in de buurt heb die een breed aanbod heeft met flessen die ik interessant vind. Voor mij ziet het er zo uit:

- Ik volg bepaalde bottelaars waar ik positieve ervaringen mee heb (ik heb meerdere flessen van ze gehad die ik erg lekker vond) en die ik in het algemeen kan waarderen (goede prijs/kwaliteit verhouding, transparant, humor/nemen de boel niet te serieus). Voor mij zijn dat op dit moment vooral Thompson Brothers, Decadent Drinks en Cadenheads. Ik lees dus hun nieuwsbrieven/aankondigingen van nieuwe bottelingen.
- Ik volg een aantal reviewers/bloggers, vooral whiskynotes, words of whisky en two whisky bros. Ik neem niet alles kwakkeloos aan maar ik heb wel geleerd dat ik de meningen van deze lui respecteer en het geeft inspiratie en een zeker kwaliteits zekerheid.
- Ik kijk veel wat voor nieuws er binnen komt bij winkels waar ik graag koop, ook als het winkels in het buitenland zijn.
- Ik zoek balans tussen flessen die goed in mijn wheelhouse passen (whiskies waarvan ik weet dat ze me blij zullen maken omdat ik fan van van de distillery/vat type/profiel) en whiskies die misschien mijn horizon iets verbreden. Bij die laatste is het met name handig als er ergens een sample beschikbaar is.
- Ik kijk veel op whiskybase, uiteraard nooit de absolute waarheid maar bij 30+ scores krijg je een beeld van of het absoluut bocht is of niet. Ik herken daar ook veel namen, oa van mensen die actief zijn op dit forum, waarvan ik wel denk dat ze weten of een whisky een beetje degelijk is of niet.
1 x

Quatannens
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Quatannens » 25 Jan 2025, 12:20

1. Score whiskybase + de notities die er te vinden zijn.
2. De prijs.
3. De prijs/kwaliteit.
4. Is het een single cask of iets anders 'gelimiteerd' dat je later waarschijnlijk niet meer gaat vinden?
5. Drinkt mijn vrouw waarschijnlijk mee of niet?
6. Hoe veel flessen heb ik al?
7. Hoe veel flessen heb ik onlangs gekocht?
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 25 Jan 2025, 12:48

Quatannens schreef:1. Score whiskybase + de notities die er te vinden zijn.
2. De prijs.
3. De prijs/kwaliteit.
4. Is het een single cask of iets anders 'gelimiteerd' dat je later waarschijnlijk niet meer gaat vinden?
5. Drinkt mijn vrouw waarschijnlijk mee of niet?
6. Hoe veel flessen heb ik al?
7. Hoe veel flessen heb ik onlangs gekocht?

Nee kijk 5, 6 en 7 zijn veel te rationeel, en dat is deze hobby niet. :P
12 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Jan 2025, 16:12

HammerHead schreef:Daar zit zeker wat in, het is ook absoluut geen garantie, maak ik heb het toch al regelmatig meegemaakt dat opeenvolgende vatnummers bij dezelfde bottelaar of zelfs bij verschillende bottelaars (zelfde broker?) qua smaakprofiel zeer dicht bij elkaar zitten.

Als de betreffende bottelaars er niks aan hebben hoeven doen is dat vaak wel min of meer hetzelfde. Zeker als er in 4th - 5th fill hogshead wordt afgevuld dan zijn na 25 jaar de verschillen soms amper te bespeuren.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 27 Jan 2025, 17:03

Ik heb een zwak voor gesherryde whisky.
Bij bv Glenfarclas en Glenrothes durf ik snel iets blind te kopen ( mits op sherry en/of gerenommeerde bottelaar, ik moet wel eerlijk zeggen
dat ik dan wel het soort botteling check bij bv WB / slijters, is het een botteling uit het wat hogere segment, of ? )
Bunna en Tamdhu horen daar in wat mindere mate ook bij.
Als ik al op WB afga, dan zijn het de smaaknotities van bevriende WBers
Indien mogelijk ga ik eerst voor een sample of probeer dat later te bemachtigen.

Groet Cor
2 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 29 Jan 2025, 23:21

8. De looks
Ik weet het, het gaat om de inhoud. Maar persoonlijk vind ik de labels van Archives zo mooi dat criteria 1 t/m 7 soms iets minder strak worden toegepast:-)
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Jan 2025, 23:43

Moet ik ook wel bekennen dat ik wel eens een fles op het uiterlijk heb gekocht.
Doet Compas Box het daarbij wel goed. Gelukkig ook wel goed in te nemen.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 29 Jan 2025, 23:48

Reichenbach schreef:Moet ik ook wel bekennen dat ik wel eens een fles op het uiterlijk heb gekocht.

Ik zou het zelf zo niet stellen, maar laat ik het zo zeggen: er zijn flessen die ik over heb geslagen vanwege de gebrekkige presentatie.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Jan 2025, 00:02

Slight schreef:... er zijn flessen die ik over heb geslagen vanwege de gebrekkige presentatie.
Weet ik dat van mijzelf niet, anders dan het gebrek aan informatie voor mij ook gebrek aan presentatie is. Zou ik daarnaast nooit een de whisky in huis halen.die het moet hebben van ordinaire hoerige etiketten.
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 30 Jan 2025, 01:40

pedrowhisky schreef:Ik zoek wat advies aangaande hoe ik beter mijn flessen (of samples) kan zoeken. Voor mij voelt het nog een beetje als een schot hagel dat soms een voltreffer heeft, maar vaak ook mis is. Vanzelfsprekend is samples the way to go, maar ook daar ervaar ik vaak dat het toch echt nog gokken is wat ik in huis haal.

De open deuren zijn te kijken naar de distillery en vat waarop het gerijpt is, leeftijd en APV zegt ook iets, maar zeker niet alles. Dus is er nog een 'geheim' dat gedeeld kan worden of is het advies, veel proeven? :bigsmile :nat

1) Vergroot je referentiekader, m.a.w. proef dus zeker in het begin zo breed en zo veel mogelijk.
En laat daarbij de standaardbottelingen zeker niet links liggen. Enkele jaren geleden hadden ze hier een tof initiatief https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=18461&hilit=BarryM.
Probeer in het begin zeker ook die standaardbottelingen minimaal 2 keer te proeven. De ene dag is de andere niet qua smaak en geurbeleving.
2) Het hit or miss gevoel dat je hebt moet je er gewoon bijnemen, het is logisch dat je in het begin veel leergeld zal betalen.
3) Ga naar een GOEDE slijter met verstand van zaken, en laat je adviseren. Zeg hem whisky Y en Z vond ik lekker, wat ligt nog in deze lijn, voor X budget. Hij zal waarschijnlijk het speelveld voor je danig verkleinen en enkele bottelingen voorstellen. Als hij ze heeft openstaan nog beter dan kan je proeven voor je beslist.
4) Idem als je samples bestelt, vraag bvb maar eens aan een Henri of een Alex of een André dit vond ik tot nu toe lekker, doe maar eens een pakket voor X budget uit jullie stock in dezelfde lijn. Deze jongens hebben allen 1000-den whisky's geproefd en echt wel de nodige kennis en ervaring om je advies te geven zeg maar. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan andere sampelboeren op het forum, en juich ik alle sample initiatieven heel hard toe!
5) Lees en leer veel van blogs, reviews, boeken etc.

Ik denk dat je hiermee al een heel eind op weg bent, en je je eigen weg wel zal vinden.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”