pedrowhisky schreef:Ik zoek wat advies aangaande hoe ik beter mijn flessen (of samples) kan zoeken. Voor mij voelt het nog een beetje als een schot hagel dat soms een voltreffer heeft, maar vaak ook mis is. Vanzelfsprekend is samples the way to go, maar ook daar ervaar ik vaak dat het toch echt nog gokken is wat ik in huis haal.
De open deuren zijn te kijken naar de distillery en vat waarop het gerijpt is, leeftijd en APV zegt ook iets, maar zeker niet alles. Dus is er nog een 'geheim' dat gedeeld kan worden of is het advies, veel proeven?

1) Vergroot je referentiekader, m.a.w. proef dus zeker in het begin zo breed en zo veel mogelijk.
En laat daarbij de standaardbottelingen zeker niet links liggen. Enkele jaren geleden hadden ze hier een tof initiatief
https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=18461&hilit=BarryM.
Probeer in het begin zeker ook die standaardbottelingen minimaal 2 keer te proeven. De ene dag is de andere niet qua smaak en geurbeleving.
2) Het hit or miss gevoel dat je hebt moet je er gewoon bijnemen, het is logisch dat je in het begin veel leergeld zal betalen.
3) Ga naar een GOEDE slijter met verstand van zaken, en laat je adviseren. Zeg hem whisky Y en Z vond ik lekker, wat ligt nog in deze lijn, voor X budget. Hij zal waarschijnlijk het speelveld voor je danig verkleinen en enkele bottelingen voorstellen. Als hij ze heeft openstaan nog beter dan kan je proeven voor je beslist.
4) Idem als je samples bestelt, vraag bvb maar eens aan een Henri of een Alex of een André dit vond ik tot nu toe lekker, doe maar eens een pakket voor X budget uit jullie stock in dezelfde lijn. Deze jongens hebben allen 1000-den whisky's geproefd en echt wel de nodige kennis en ervaring om je advies te geven zeg maar. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan andere sampelboeren op het forum, en juich ik alle sample initiatieven heel hard toe!
5) Lees en leer veel van blogs, reviews, boeken etc.
Ik denk dat je hiermee al een heel eind op weg bent, en je je eigen weg wel zal vinden.