Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Roland... » 19 Jun 2024, 21:55

Nikola schreef:
Slight schreef:Mijn ervaring met Catawiki: als je een fles instuurt die onder een x bedrag valt, dan kun je geen minimumbedrag voor de veiling instellen. Ik weet even niet welk bedrag dat precies is. Maar dat wil dus zeggen dat de fles verkoopt voor wat de gek er voor geeft. Dat kan wel eens flink tegenvallen. En uiteraard niet te vergeten dat je nog een percentage af moet dragen aan ze.

Een jaar geleden ongeveer verkocht ik daar een fles Highland Park Dark Origins. Het hoogste bod was 85 euro, en uiteindelijk heb ik er 74 euro van ontvangen, en als ik me niet vergis moest ik daar nog de verzendkosten van betalen. Dus ja, echt blij was ik niet. Ik had 'm liever aan iemand van het forum verkocht, zodat het veilinghuis er niet met de winst vandoor gaat.

Een ander groot nadeel aan Catawiki is dat je geen landen kunt uitsluiten. Alle landen die zijn aangesloten bij Catawiki mogen bieden op je veiling. Dus je moet niet schrikken als je ineens een fles moet versturen naar Taiwan. Terwijl regelgeving in zulke landen voor wat betreft alcohol verzending misschien echt heel klte is. Ik wilde mijn fles eigenlijk alleen beschikbaar maken in Nederland of België, maar die keuze krijg je niet.

Wat mij opvalt is dat er op Catawiki veel Nederlanders actief zijn met kopen en verkopen.
En even terug op je opmerking over je fles, ik denk dat je een prijs had in je hoofd ( het hoef niet onrealistisch te zijn), een voor die prijs misschien had je hier geen reactie gehad. Wat is wijsheid? :Scratch

Welke whisky wil je verkopen en heb je ‘t al hier op ‘t forum geprobeerd?
0 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 19 Jun 2024, 22:49

Roland... schreef:
Nikola schreef:
Slight schreef:Mijn ervaring met Catawiki: als je een fles instuurt die onder een x bedrag valt, dan kun je geen minimumbedrag voor de veiling instellen. Ik weet even niet welk bedrag dat precies is. Maar dat wil dus zeggen dat de fles verkoopt voor wat de gek er voor geeft. Dat kan wel eens flink tegenvallen. En uiteraard niet te vergeten dat je nog een percentage af moet dragen aan ze.

Een jaar geleden ongeveer verkocht ik daar een fles Highland Park Dark Origins. Het hoogste bod was 85 euro, en uiteindelijk heb ik er 74 euro van ontvangen, en als ik me niet vergis moest ik daar nog de verzendkosten van betalen. Dus ja, echt blij was ik niet. Ik had 'm liever aan iemand van het forum verkocht, zodat het veilinghuis er niet met de winst vandoor gaat.

Een ander groot nadeel aan Catawiki is dat je geen landen kunt uitsluiten. Alle landen die zijn aangesloten bij Catawiki mogen bieden op je veiling. Dus je moet niet schrikken als je ineens een fles moet versturen naar Taiwan. Terwijl regelgeving in zulke landen voor wat betreft alcohol verzending misschien echt heel klte is. Ik wilde mijn fles eigenlijk alleen beschikbaar maken in Nederland of België, maar die keuze krijg je niet.

Wat mij opvalt is dat er op Catawiki veel Nederlanders actief zijn met kopen en verkopen.
En even terug op je opmerking over je fles, ik denk dat je een prijs had in je hoofd ( het hoef niet onrealistisch te zijn), een voor die prijs misschien had je hier geen reactie gehad. Wat is wijsheid? :Scratch

Welke whisky wil je verkopen en heb je ‘t al hier op ‘t forum geprobeerd?

Ik heb wat aangeboden ja. En de rest die ik wil verkopen weet ik de verkoop prijs niet wat het kan zijn.. Daarom ben ik opzoek naar een veiling.
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 19 Jun 2024, 23:09

Nikola, als je zoekt naar reële vraagprijzen, kun je op WhiskyAuction.com ook in de History Browser kijken naar recente veilingprijzen :goedgedaan .
Laatst gewijzigd door Nickolaas op 20 Jun 2024, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 08:56

Nickolaas schreef:Nikola, ald je zoekt naar reële vraagprijzen, kun je op WhiskyAuction.com ook in de History Browser kijken naar recente veilingprijzen :goedgedaan .

Bedankt Nicolaas voor de tip. En dan ?
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Jun 2024, 11:04

Dan heb je een indicatie wat die flessen recent hebben opgebracht. En dus misschien wel een verkoopprijs.

Houdt er wel rekening mee dat, volgens de berichten, de veilingprijzen aan het dalen zijn, althans in de 150+ euro categorie.
1 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 11:55

Is het niet een idee om een rubriek te maken.
Om een whisky aan te bieden zonder prijs.
En de gêne die echt geïnteresseerd zijn mag een prijs noemen. Want ik zie flessen die lang blijven staan in het form. En worden de prijzen vermindert , maar net niet genoeg om de koper aan te trekken. En de koper durft niet te onderhandelen. Just an idea :jazzybass :jazzybass
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 20 Jun 2024, 12:10

Het forum is geen veilingsite.

Het lijkt wel alsof je je flessen wil verkopen aan de hoogst mogelijke prijs, maar het mag blijkbaar niks kosten. Zo werkt 't uiteraard niet.
4 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 20 Jun 2024, 12:57

Nikola schreef:Is het niet een idee om een rubriek te maken.
Om een whisky aan te bieden zonder prijs.
En de gêne die echt geïnteresseerd zijn mag een prijs noemen. Want ik zie flessen die lang blijven staan in het form. En worden de prijzen vermindert , maar net niet genoeg om de koper aan te trekken. En de koper durft niet te onderhandelen. Just an idea :jazzybass :jazzybass

En soms is een idee gewoon een slecht idee...
3 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 13:04

[quote="Casketje"]Het forum is geen veilingsite.

Het lijkt wel alsof je je flessen wil verkopen aan de hoogst mogelijke prijs, maar het mag blijkbaar niks kosten. Zo werkt 't uiteraard niet.[/quot

Dat wordt vaak gezegd.
Volgens mij heb je mij verkeerd begrepen.
Stel heb ik een fles die op Whisky base staat voor 300 euro. En heb ik het hier aangeboden voor 250. ( Dat is wat ik het meeste hier zien gebeuren. En ik krijg geen reactie. Maar als ik het aanbod hier zonder prijs en krijg ik reactie van iemand die zegt: ik heb hier 150 voorover.
En als ik ja zegt en hebben we een deal. Wat is de probleem? Jij gaat vanuit denk ik dat ze elkaar gaan overbieden? Deze manier vind ik eerlijker dan naar de veilingen brengen en die zelfde persoon heeft het gekocht voor die 150 euro + veilingen kosten+ verzenden. Als we het hebben over elkaar gunnen dan vind ik dit een goede idee.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Jun 2024, 13:29

Nikola schreef:Stel heb ik een fles die op Whisky base staat voor 300 euro. En heb ik het hier aangeboden voor 250. ( Dat is wat ik het meeste hier zien gebeuren. En ik krijg geen reactie. Maar als ik het aanbod hier zonder prijs en krijg ik reactie van iemand die zegt: ik heb hier 150 voorover.
En als ik ja zegt en hebben we een deal. Wat is de probleem?

Als jij 150 euro een goede prijs vindt, waarom zou je hem dan niet gewoon aanbieden voor 150 euro ipv 250 euro?

Waarom? Daarom:

Casketje schreef:Het lijkt wel alsof je je flessen wil verkopen aan de hoogst mogelijke prijs, maar het mag blijkbaar niks kosten. Zo werkt 't uiteraard niet.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 13:57

Wouter1981 schreef:
Nikola schreef:Stel heb ik een fles die op Whisky base staat voor 300 euro. En heb ik het hier aangeboden voor 250. ( Dat is wat ik het meeste hier zien gebeuren. En ik krijg geen reactie. Maar als ik het aanbod hier zonder prijs en krijg ik reactie van iemand die zegt: ik heb hier 150 voorover.
En als ik ja zegt en hebben we een deal. Wat is de probleem?

Als jij 150 euro een goede prijs vindt, waarom zou je hem dan niet gewoon aanbieden voor 150 euro ipv 250 euro?

Waarom? Daarom:

Casketje schreef:Het lijkt wel alsof je je flessen wil verkopen aan de hoogst mogelijke prijs, maar het mag blijkbaar niks kosten. Zo werkt 't uiteraard niet.

Bedankt voor je opmerking.
0 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 20 Jun 2024, 13:58

Nikola schreef:
Nickolaas schreef:Nikola, ald je zoekt naar reële vraagprijzen, kun je op WhiskyAuction.com ook in de History Browser kijken naar recente veilingprijzen :goedgedaan .

Bedankt Nicolaas voor de tip. En dan ?

Hoi Nikola. Zoals Alex al zegt heb je dan inderdaad een betrekkelijk reële vraagprijs als je de veilingkosten daarin betrekt. Gelet op bovenstaande wellicht helpend om op een gepaste manier op bv dit forum evt flessen te verkopen.
0 x
Afbeelding

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 14:24

Bedankt voor de reacties allemaal. :hoedaf
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 20 Jun 2024, 15:17

Geen idee welke flessen je wilt aanbieden en voor welke prijzen, maar bij veel spul dat op het forum in de €100-150(+) categorie wordt aangeboden ligt de prijs op of een paar procent onder de laagste WB-prijs. Voor nieuwe bottelingen prima, want dan zijn dit de release prijzen. Bij oudere bottelingen zijn WB prijzen en shoplinks echter vaak totaal niet realistisch. Recente veilingprijzen liggen daar meestal ruim onder; 25 tot zelfs 50% is eerder regel dan uitzondering (zie inderdaad de prijsgeschiedenis op bijvoorbeeld whiskyauction.com).

Ik wil best iemand een PM sturen met de vraag of er 10% van de prijs af kan, maar als ik 50% moet gaan afdingen op een veel te dure fles, omdat iemand te lui is om onderzoek te doen naar een fatsoenlijke vraagprijs dan houdt het snel op bij mij.

Los van dit alles heb ik eigenlijk veel te veel flessen staan en schaf ik zeer zelden nog flessen aan via het forum.
2 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Jun 2024, 15:48

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
En als ik een voorbeeld mag geven,
Stel voor dat ik een heb
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 8-year-old

Op de laatste Catawiki veiling brachte 160 euro.
Voor koper komt het op 175 _180 euro.
En hier bod ik het voor 170.
En iemand neemt contact en zei: ik wil het van je het overnemen , laat maar zeggen voor 140.
Dat is toch win- win situatie. Of zei ik het verkeerd?
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”