Smokehead, Islay Single Malt

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Bruich-lad
Actief lid
Actief lid

Re: Smokehead, Islay Single Malt

Ongelezen berichtdoor Bruich-lad » 01 Mei 2011, 23:37

johan brugge schreef:Ik heb de Smokehead geproefd en een Finlaggan (al weet ik niet precies meer welke editie) en ik vond de Smokehead duidelijk de betere. De Finlaggan miste complexiteit en karakter in vergelijking met de Smokehead.

Ah, bedankt, dat klinkt toch wel als een relevant verschil (voor die 4 euro zei de Nederlander ;)).

Piet schreef:Neen, helemaal niet mijn ding die Smokehead. Je moet wel echt een ppm-head zijn om deze lekker te vinden.
Zie mijn notitie: Smokehead, Islay Single malt, 6yo, 43%

Ik zie toch goed dat je hem in je beoordeling 82 punten geeft? Daarmee probeer je dan een meer objectieve score te geven? Want als persoonlijke is het wel hoog voor iets dat helemaal je 'ding' niet is lijkt me toch? Niet heel kritisch bedoeld trouwens, ik ben als nieuweling gewoon nieuwsgierig.
Van peathead mag je me verder gerust beschuldigen vrees ik. Laat ik zeggen dat ik tot nu toe mijn maximum nog niet heb ontdekt en dat je me voor een Ardbeg o.i.d. wakker mag maken. Aan de andere kant heb ik nog geen Octomore geprobeerd tot nu toe.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Mei 2011, 00:02

Bruich-lad schreef:Ik zie toch goed dat je hem in je beoordeling 82 punten geeft? Daarmee probeer je dan een meer objectieve score te geven? Want als persoonlijke is het wel hoog voor iets dat helemaal je 'ding' niet is lijkt me toch? Niet heel kritisch bedoeld trouwens, ik ben als nieuweling gewoon nieuwsgierig.

Inderdaad ik probeer met een score zo objectief mogelijk een oordeel over de kwaliteit te geven in relatie tot andere whiskies. Dus ook al is het niet mijn ding en vind ik hem niet lekker en niet voor herhaling vatbaar dan nog kan de score prima zijn. Daarom mijn toegevoegde commentaar. Voor een echte "peathead" is dit een mooie dram met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zie ook Nut en interpretatie van scores.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Mei 2011, 08:34

johan brugge schreef:
Bruich-lad schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hem heeft geproefd naast de verschillende andere 'budget-islays'

Ik heb de Smokehead geproefd en een Finlaggan (al weet ik niet precies meer welke editie) en ik vond de Smokehead duidelijk de betere. De Finlaggan miste complexiteit en karakter in vergelijking met de Smokehead.

Was dat naast 'mijn' Finlaggan of die van Bram? Ik heb de "Finlaggan, The Original Peaty", Bram de "Finlaggan Old Reserve". Ik heb in ieder geval die twee Finlaggan's naast elkaar geproefd en volgens mij ook de Finlaggan naast de Smokehead; zie ook viewtopic.php?f=9&t=483&p=11048#p11048. Ik zal vanavond eens kijken of ik concreet "head's-up" notes geschreven heb!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Mei 2011, 09:04

Dat was een sample van jou, JD.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Mei 2011, 09:06

johan brugge schreef:Dat was een sample van jou, JD.

Dan had je de Finlaggan, The Original Peaty
0 x

TheFrankMan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor TheFrankMan » 15 Aug 2011, 18:45

zeer lekker en niet duur
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Aug 2011, 20:48

Ik heb deze fles een paar weken geleden soldaat gemaakt, maar ik was niet echt onder de indruk. Uit het sample vond ik hem wel goed, maar eens ik de fles had viel hij nogal tegen. Ik had wat meer karakter verwacht.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

hil81
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Smokehead, bekend bij jullie?

Ongelezen berichtdoor hil81 » 03 Feb 2012, 17:23

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum.
Ik heb thuis o.a. Talisker, Lagavulin 16 jr, bruichladdich peat, maar ook jameson 12 jr en bowmore 15 jr en andere staan.

Nu ben ik de laatste dagen al ff bij G & G geweest ivm de WWW. En daar zag ik deze staan (zie bijlage).

Kennen jullie deze? Zo ja, want vinden jullie ervan?

Thanks!
Bijlagen
smokehead.jpg
smokehead.jpg (85.29 KiB) 1800 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Smokehead, bekend bij jullie?

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Feb 2012, 21:41

Hallo @hil81,

Bekend ja, dat kun je wel zeggen. Zie de discussie hiervoor (samengevoegd met bestaand onderwerp) en hier de proefbevindingen: Smokehead, Islay Single malt, 6yo, 43%..

Je moet wel van behoorlijk (of alleen ?) wat peat houden.
Mijn voorkeur is het niet.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 03 Feb 2012, 22:01

Zeker een lekkere whisky voor dat geld.
Een 6 jaar oude Ardbeg als ik het moet geloven en dus erg smoky. Ik heb er in ieder geval van genoten en mijn zoon spaart nog steeds playmobil poppetjes in het blik. :P
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Feb 2012, 14:17

hil81 schreef:Nu ben ik de laatste dagen al ff bij G & G geweest ivm de WWW. En daar zag ik deze staan - Smokehead Islay Single Malt

Voor welke prijs stond hij daar nu? Er is ook een 18yo variant van. Ik ga deze denk ik bij een volgende bestelling weer mee bestellen, of misschien de 18yo variant... Die is echter wel een stuk (té?) duur(der)...
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 05 Feb 2012, 15:13

JayDie schreef:... Er is ook een 18yo variant van. Ik ga deze denk ik bij een volgende bestelling weer mee bestellen, of misschien de 18yo variant... Die is echter wel een stuk (té?) duur(der)...

Daar heb ik eens een sample van gehad en vond hem behoorlijk goed. Ik heb hem naast een Ardbeg Airigh Nam Beist 2008 en een Caol Ila 18 geproefd en de Smokehead 18 kon rustig meekomen met de rest. Af en toe is deze fles wel eens in de aanbieding. Ik zou hem zelf niet voor de vraagprijs kopen.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Echoes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Echoes » 21 Jul 2012, 09:26

heb van de week een sample van de Smokhead 18y gekocht (op het etiket vermeld als een Ardbeg 18y).
Vond de smaak erg tegenvallen! Had zelfs het idee dat er misschien een verkeerde whisky in het sample flesje zat. De gewone Smokhead vind ik een erg lekkere goede en smaakvolle whisky voor zijn prijs. Lekker om de avond mee te beginnen.
Maar de 18y ligt totaal niet in de lijn van de gewone...veel minder smaakvol en rokerig. Misschien nog een x proeven onder andere omstandigheden

Ben benieuwd wat anderen vinden van het verschil tussen de gewone en de 18y..
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2013, 13:26

Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik Schotland kwam ik 'm regelmatig tegen. Ik vind de naam al goedkoop (er is ook een "Smoking Chimney"), maar hij valt inderdaad niet tegen, de 18 jarige heb ik niet gezien. Ik denk toch dat ik liever een 'echte whisky' in de kast heb staan.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Okt 2013, 22:23

-Roy- schreef:Ik denk toch dat ik liever een 'echte whisky' in de kast heb staan.

Wat is er niet echt aan deze whisky? Het is geeneens een blend...
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”