Whisky kleur

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Whisky kleur

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Jun 2023, 09:39

Uridium schreef:
WhiskyDudes schreef:
Een 5 liter sherry in een hogshead waar 250 liter whisky in gaat heeft letterlijk nul invloed op de kleur van de whisky. Je kunt niet zoveel sherry toevoegen dat dit serieuze gevolgen heeft voor de kleur, probeer thuis maar. Tenzij je underproof zou willen gaan.
Smaak durf ik zelfs te betwijfelen, daar is het veel te weinig voor, 2% op het totaal.

Uh... nou... het toeval wil, dat ik dat inderdaad thuis heb geprobeerd, maar dan met diverse sherry's zelf. Op enig moment 'won' ik op een veiling een enorme berg sherry, van fino en manzanilla tot olorosso, PX en zelfs VORS van 30 jaar.
Ik was benieuwd, hoeveel PX er nodig was om van een pale dry een medium of zelfs cream te maken. En wat bleek: verrassend weinig! PX (ik gebruikte Nectar van Gonzales Byass) is zó geconcentreerd, dat 5% een bleke fino al tot roestbruine medium maakte, en nog eens 5% erbij en ik kreeg toch echt cream.
Dus als je een PX-vat koopt met nog 5 liter PX in vloeibare vorm en zo'n 10 tot 15 liter opgezogen in de poriën, dan is de PX aan sich al genoeg om een blank destillaat heel snel bruin te krijgen.

Dit geldt overigens uitsluitend voor PX, want olorosso, montilla-morilles of amontillado zijn inderdaad te zwak van kleur om echt verschil te maken.

Dat kan inderdaad, maar uiteindelijk is het een chemische reactie tussen 2 vloeistoffen wat de trigger geeft. Probeer hetzelfde maar eens in water bijvoorbeeld... Bovendien; 2 x 5% = al 10% hé, da's nog iets anders als 2%. Oloroso kan trouwens wel degelijk zo donker als PX worden, die Staoisha's van mij kwamen er ook als cola uit..
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 02 Jun 2023, 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Jun 2023, 09:47

bodevami schreef:Dat wist ik niet, hoe moet ik zo'n opmerking als "er zat vast nog wel wat sherry in het vat" dan opvatten? Of is dat gewoon onzin?
En hoe zit het dan bij jouw vat? Heeft dat dan te maken met omdat het rum is ipv whisky?
Of is het een heel "actief" vat en kun je beter praten over actieve en minder actieve vaten?
En de hoeveelste keer dat het vat gebruikt wordt zal dus ook een rol daarbij spelen?

Ja, eigenlijk is 'er zat vast nog wat sherry in' nonsens als het gaat om kleur, een enkele uitzondering daargelaten. Mijn vaten worden leeggemaakt en gespoeld met heet water (bacteriën) en dan kun je mooi resultaten naast elkaar zetten:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds ; na 6 jaar in een 1st Oloroso sherry butt
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds ; na daarna 7 maanden op een gespoelde 1st Oloroso octave
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds ; na daarna 18 maanden op een gespoelde 1st fill Quarter

Nee, heeft op zich weinig te maken met destillaat wat er in zit, toevallig is het deze keer een rum. Is een combi van wat er voor die tijd in heeft gezeten en herkomst van het hout. Je kunt zeker praten over actieve vaten, die Staoisha 10166D is daar een voorbeeld van, die moest er na 7 maanden ook echt af. Terwijl C nog 4 maanden langer heeft gelegen. En het maakt inderdaad uit hoe vaak een vat wordt gebruikt, dat heeft alles te maken met de smaken die het hout al heeft afgegeven aan wat er daarvoor in het vat zat. Wat afgegeven is komt niet meer terug. :(
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 02 Jun 2023, 09:53

WhiskyDudes schreef:
Uridium schreef:
WhiskyDudes schreef:Dus als je een PX-vat koopt met nog 5 liter PX in vloeibare vorm en zo'n 10 tot 15 liter opgezogen in de poriën, dan is de PX aan sich al genoeg om een blank destillaat heel snel bruin te krijgen.

Dit geldt overigens uitsluitend voor PX, want olorosso, montilla-morilles of amontillado zijn inderdaad te zwak van kleur om echt verschil te maken.

Dat kan inderdaad, maar uiteindelijk is het een chemische reactie tussen 2 vloeistoffen wat de trigger geeft. Probeer hetzelfde maar eens in water bijvoorbeeld...

Oké, dat ga ik eens proberen; heb nog wat PX staan.

Maar inderdaad: in zowel wijn/sherry als whisky is het één grote brij van allerlei geur- en kleurstoffen (esters, ethers, aldehyden, acetaten, polyfenolen etc.) die voortdurend met elkaar reageren. Eén van de spannendste kleur-effecten vind ik nog steeds de tijdelijke vorming van leukobasen, waardoor een drank ineens vrijwel kleurloos wordt. Het is een redoxreactie die de kleurstoffen tijdelijk inactief maakt als kleurstof (leuko = helder/kleurloos) en dan door oxidatie weer 'loslaat'. Hierdoor kan een roodbruine drank ineens bleekgeel worden en daarna weer terugkeren naar z'n oorspronkelijke kleur. Ongetwijfeld zijn er veel meer effecten die ofwel extra kleurstoffen veroorzaken, of de reeds aanwezige kleurstoffen een andere werking geven, zeker als je ook de tannines uit het hout in de mix gooit :bigsmile
4 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 02 Jun 2023, 11:49

bodevami schreef:Europees eikenhout geeft veel meer kleur af dan Amerikaans eikenhout.

Ik denk dat dit ook nogal kort door de bocht is. Je zal andere smaken krijgen met European oak dan met American, maar voor de kleur hangt alles toch af van hoe lang en hoe diep het vat getoast/gebrand is (in dit topic nog niet vermeld trouwens), het klimaat waarin dat vat ligt, hoe lang het al ligt te rijpen (zie voorbeeld van Edwin z'n rum die nb. zéér interessant klinkt :lol: ) - en, jawel, of ze al dan niet E150A aan de barrels hebben toegevoegd VOOR de spirit er ingegaan is. Dat gebeurt spijtig genoeg ook wel degelijk, heb ik uit betrouwbare Schotse bron al vernomen.

@Uridium ik vraag me af of er een verschil is tussen het toevoegen van sherry aan een andere sherry (16%-20% ABV) vs het toevoegen van sherry aan een whisky (40-60% ABV) of new make (63%+).
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Jun 2023, 12:32

Europees eiken geeft doorsnee genomen meer kleur af dan Amerikaans eiken.
Bij Glengoyne hebben ze daar een mooie opstelling van gemaakt. Ik heb even gezocht, maar ik kan die foto's zo snel niet vinden op mn pc.

Misschien dat iemand die heeft.

Maar overal zijn natuurlijk weer uitzonderingen op.
1 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Jun 2023, 12:40

WhiskyDudes schreef:Ik heb een 1973 Cubaanse rum in de voorraad vaten liggen die op een ex bourbon vat ligt en die is zo zwart als cola.

Dat klinkt interessant. Ga je die uiteindelijk ook laten bottelen? Rumdudes... :cool:
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 02 Jun 2023, 13:34

Deze?
IMG_0595.JPG
IMG_0595.JPG (352.84 KiB) 887 keer bekeken

IMG_0594.JPG
IMG_0594.JPG (316.23 KiB) 887 keer bekeken
3 x
Afbeelding

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 02 Jun 2023, 16:26

WhiskyDudes schreef:Ja, eigenlijk is 'er zat vast nog wat sherry in' nonsens als het gaat om kleur, een enkele uitzondering daargelaten. Mijn vaten worden leeggemaakt en gespoeld met heet water (bacteriën) en dan kun je mooi resultaten naast elkaar zetten:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds ; na 6 jaar in een 1st Oloroso sherry butt
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds ; na daarna 7 maanden op een gespoelde 1st Oloroso octave
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... n-2014-wds ; na daarna 18 maanden op een gespoelde 1st fill Quarter

Nee, heeft op zich weinig te maken met destillaat wat er in zit, toevallig is het deze keer een rum. Is een combi van wat er voor die tijd in heeft gezeten en herkomst van het hout. Je kunt zeker praten over actieve vaten, die Staoisha 10166D is daar een voorbeeld van, die moest er na 7 maanden ook echt af. Terwijl C nog 4 maanden langer heeft gelegen. En het maakt inderdaad uit hoe vaak een vat wordt gebruikt, dat heeft alles te maken met de smaken die het hout al heeft afgegeven aan wat er daarvoor in het vat zat. Wat afgegeven is komt niet meer terug. :(

Dit is wel super interessant zeg. Dus de eerste whisky wordt gesplitst over 2 vaten en daarvan zie je de 2 resultaten erna.
Dan kan je dus ook heel mooi proeven wat de vaten met de eerst whisky doet die je in eerste instantie hebt, wat gaaf zeg!
Dus na die 18 maanden op een 1st fill quarter is de kleur minder sterk gekleurd dan na die 7 maanden st oloroso octave.
Heeft dat dan ook weer te maken met de grootte van het vat, omdat een octaaf nog weer kleiner is dan een quarter cask?
Maar mooi om daar ook zelf mee te kunnen experimenteren dus en dan het op het juiste moment uit het vat halen en in de fles doen.

Je kunt het vergelijken met een theezakje, de eerste keer is prima, de tweede keer wil nog wel, maar daarna is het weinig soeps en zo werkt het dus met vaten ook idd.
1 x

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 02 Jun 2023, 16:28

Fat Bastard! schreef:Deze?
IMG_0595.JPG

IMG_0594.JPG

Ja dit is een mooie plaatje! Dit geeft het wel op een mooie manier weer hoe het ongeveer zit.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Jun 2023, 19:49

HammerHead schreef:
WhiskyDudes schreef:Ik heb een 1973 Cubaanse rum in de voorraad vaten liggen die op een ex bourbon vat ligt en die is zo zwart als cola.

Dat klinkt interessant. Ga je die uiteindelijk ook laten bottelen? Rumdudes... :cool:

Yep. Als 50 year old. Of young. :bigsmile
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Jun 2023, 19:54

Casketje schreef:
bodevami schreef:Europees eikenhout geeft veel meer kleur af dan Amerikaans eikenhout.

Ik denk dat dit ook nogal kort door de bocht is. Je zal andere smaken krijgen met European oak dan met American, maar voor de kleur hangt alles toch af van hoe lang en hoe diep het vat getoast/gebrand is (in dit topic nog niet vermeld trouwens), het klimaat waarin dat vat ligt, hoe lang het al ligt te rijpen (zie voorbeeld van Edwin z'n rum die nb. zéér interessant klinkt :lol: ) - en, jawel, of ze al dan niet E150A aan de barrels hebben toegevoegd VOOR de spirit er ingegaan is. Dat gebeurt spijtig genoeg ook wel degelijk, heb ik uit betrouwbare Schotse bron al vernomen.

@Uridium ik vraag me af of er een verschil is tussen het toevoegen van sherry aan een andere sherry (16%-20% ABV) vs het toevoegen van sherry aan een whisky (40-60% ABV) of new make (63%+).

Klopt, maar wat betreft toasten; dat is bij ex sherry vaten eigenlijk ‘not done’ want je brand dus precies weg wat je in het vat wilde houden…. Bij ex bourbon klopt het wel, al zie je ook daar bizarre verschillen in kleur. Zo was de Glentauchers voor HWF in 2019 na 23 jaar op een medium toasted ex bourbon barrel niet heel donker. Dat er E150 vooraf aan vaten toegevoegd werd wist ik niet, maar het past wel in de troebelheid die het gros van de industrie graag wil. Past mooi in het rijtje fake single cask, geen finish duur aangeven, geen transparantie over wat gedaan is. Pleur er vooraf E150 in en dan mag je waarschijnlijk bij bottelen op je label ‘uncoloured’ zetten…. :blacklist
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 02 Jun 2023, 20:07

WhiskyDudes schreef:
Casketje schreef:

Klopt, maar wat betreft toasten; dat is bij ex sherry vaten eigenlijk ‘not done’ want je brand dus precies weg wat je in het vat wilde houden…. Bij ex bourbon klopt het wel, al zie je ook daar bizarre verschillen in kleur. Zo was de Glentauchers voor HWF in 2019 na 23 jaar op een medium toasted ex bourbon barrel niet heel donker. Dat er E150 vooraf aan vaten toegevoegd werd wist ik niet, maar het past wel in de troebelheid die het gros van de industrie graag wil. Past mooi in het rijtje fake single cask, geen finish duur aangeven, geen transparantie over wat gedaan is. Pleur er vooraf E150 in en dan mag je waarschijnlijk bij bottelen op je label ‘uncoloured’ zetten…. :blacklist

Ralfy had het er onlangs over, dat er E150 in het hout wordt geïnjecteerd om er dan inderdaad 'natural colour' op te zetten.
Ik vind het fimpje nu niet in 1 2 3 terug --> gevonden:

vanaf 2 minuten
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Jun 2023, 20:19

JoachimV10 schreef:Ralfy had het er onlangs over, dat er E150 in het hout wordt geïnjecteerd om er dan inderdaad 'natural colour' op te zetten.
Ik vind het fimpje nu niet in 1 2 3 terug --> gevonden:
vanaf 2 minuten

Ahhh dus ook in de whiskywereld hebben we tegenwoordig complot theorieën… :lol: volgende week review 998 ‘ five rich families control the world and the whisky industry, and landing on the moon was scripted and the world is flat’ :bigsmile
2 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 02 Jun 2023, 20:23

Casketje schreef:

Ik ga het proberen met water en met new make spirit @63% abv (wel van wijn, dus 'brandy', maar ik gok dat dat niet zo gek veel uitmaakt.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Jun 2023, 08:31

Blijkbaar is het ook nog maar de vraag of er wel sherry in het vat heeft gezeten:
https://www.masterofmalt.com/blog/post/ ... -isnt.aspx

Gezien de naam van de auteur een betrouwbare bron. :bigsmile
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”