Uridium schreef:WhiskyDudes schreef:
Een 5 liter sherry in een hogshead waar 250 liter whisky in gaat heeft letterlijk nul invloed op de kleur van de whisky. Je kunt niet zoveel sherry toevoegen dat dit serieuze gevolgen heeft voor de kleur, probeer thuis maar. Tenzij je underproof zou willen gaan.
Smaak durf ik zelfs te betwijfelen, daar is het veel te weinig voor, 2% op het totaal.
Uh... nou... het toeval wil, dat ik dat inderdaad thuis heb geprobeerd, maar dan met diverse sherry's zelf. Op enig moment 'won' ik op een veiling een enorme berg sherry, van fino en manzanilla tot olorosso, PX en zelfs VORS van 30 jaar.
Ik was benieuwd, hoeveel PX er nodig was om van een pale dry een medium of zelfs cream te maken. En wat bleek: verrassend weinig! PX (ik gebruikte Nectar van Gonzales Byass) is zó geconcentreerd, dat 5% een bleke fino al tot roestbruine medium maakte, en nog eens 5% erbij en ik kreeg toch echt cream.
Dus als je een PX-vat koopt met nog 5 liter PX in vloeibare vorm en zo'n 10 tot 15 liter opgezogen in de poriën, dan is de PX aan sich al genoeg om een blank destillaat heel snel bruin te krijgen.
Dit geldt overigens uitsluitend voor PX, want olorosso, montilla-morilles of amontillado zijn inderdaad te zwak van kleur om echt verschil te maken.
Dat kan inderdaad, maar uiteindelijk is het een chemische reactie tussen 2 vloeistoffen wat de trigger geeft. Probeer hetzelfde maar eens in water bijvoorbeeld... Bovendien; 2 x 5% = al 10% hé, da's nog iets anders als 2%. Oloroso kan trouwens wel degelijk zo donker als PX worden, die Staoisha's van mij kwamen er ook als cola uit..