Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Tomintoul
Senior
Senior

Re: Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Ongelezen berichtdoor Tomintoul » 03 Feb 2022, 21:40

Nederland-paraat schreef:
Freddy schreef:
Cask1988 schreef:Speurneus! :duimop
Maar dan nog…waarom niet gewoon op je eigen flessen dan óók het vatttype vermelden ipv die geestdodende tekst :?

Niet om sceptisch te doen, grain 30 jaar lang op refill bourbon zonder verdere finish of 2e rijping voor €90. Hoe graag ik ook optimistisch zou willen zijn…

Geen idee maar misschien dat Jop hier zelf wat over kan vertellen?
Kon het niet laten en dus toch maar een flesje in mijn mandje van Cor geplaatst. ;)

Jahhhaa, ik snap dat jullie graag alles willen weten. En niet iedereen is blij met dat zinnetje, je bent niet de eerste :bigsmile
Ooit deze keuze gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het voor eeuwig zo is. Gedwongen door de SWA blijf je het label aanpassen door verloop van tijd. Er gaat een moment komen dat ik het laat restylen. Ook lopen er nog andere ideeën/projectjes.

Het is een refill barrel geweest, sinds 1991 lekker liggen rusten. Ik heb er zelf niets mee lopen (ver)kloten. In het kader van volledige transparantie nog een foto van het vat!
En ja, een deel van het vat is gebottled voor The Malt Mates als clubbotteling. Hoe zij mij zover gekregen hebben laat ik in het midden. Jullie gaan geen spijt krijgen van deze botteling (van mij mag je het zinnetje met een marker weg strepen hoor).

Leuke toelichting en mooie fles bovendien!
1 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 03 Feb 2022, 21:52

Oogadal schreef:Nou, alles weten hoeft nou ook weer niet. Maar als de slager me een zwart pakketje geeft met de boodschap ‘het is vlees’ en ‘thuis openmaken’ en ‘da’s dan 9 tientjes’ dan ga ik bij die slager m’n geld niet uitgeven.

Bij iedere slijterij is een sample aanwezig (van iedere botteling). Dus eerst even het plakje worst proeven voor je de hele worst meeneemt :goedgedaan
7 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Feb 2022, 21:57

Nederland-paraat schreef:Bij iedere slijterij is een sample aanwezig (van iedere botteling). Dus eerst even het plakje worst proeven voor je de hele worst meeneemt :goedgedaan

En dan krijg je achteraf zelfs nog een foto van de hele koe waar het vlees vanaf komt!! :bigsmile
4 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Feb 2022, 22:03

Nederland-paraat schreef:
Oogadal schreef:Nou, alles weten hoeft nou ook weer niet. Maar als de slager me een zwart pakketje geeft met de boodschap ‘het is vlees’ en ‘thuis openmaken’ en ‘da’s dan 9 tientjes’ dan ga ik bij die slager m’n geld niet uitgeven.

Bij iedere slijterij is een sample aanwezig (van iedere botteling). Dus eerst even het plakje worst proeven voor je de hele worst meeneemt :goedgedaan

Tsja. Als het dan kennelijk teveel moeite kost om op je label te zetten wat het is en iets meer info te delen, mag je dan van een random klant verwachtten dat ie wel de rit naar de slijter onderneemt?
Juist als IB kunnen wij het voortouw nemen waar de grote jongens het laten liggen qua informatie en transparantie.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Feb 2022, 16:06

Nou Edwin!

Laat maar zien dat je het kan. Een IB grain van 30yo voor €90,- (of vergelijkbaar) op de markt brengen met alle info transparant op het label.

Geen woorden maar daden!
5 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 04 Feb 2022, 16:30

Ik denk dat dat twee verschillende dingen zijn, Alex: mooie bottelingen tegen een keurige prijs aanbieden (wat Jop en Edwin allebei doen trouwens) en zo transparant mogelijk de info op het etiket vermelden. Het ene heeft niet zozeer met het andere te maken…
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Feb 2022, 17:37

defeatless schreef:Nou Edwin!

Laat maar zien dat je het kan. Een IB grain van 30yo voor €90,- (of vergelijkbaar) op de markt brengen met alle info transparant op het label.

Geen woorden maar daden!

Dat gaat niet lukken Alex. Ik heb ook wat van die 1991 Girvan en ik vond ze onder de maat. Ik ben dus wel aan het ‘kloten’ gegaan (de woorden van Jop) en heb er een totaal andere whisky van gemaakt. Zal ergens 2022 in een release opduiken. Maar; niet voor 9 tientjes.
Koop je ‘m prima, vindt jij ‘m te duur (dat zit er dik in) dan moet je m vooral laten staan. Ik zeg niet dat die van Jop niet goed is (want die heb ik niet geproefd) maar ik weet dat mijn variant beslist goed is.

En wellicht is het je ontgaan Alex, maar ik streef een niveau na waar ik 100% achter sta. Daar vel ik geen oordeel mee over de Girvan van Jop trouwens, Jop trekt z’n eigen plan en bottelt, net als ik, waar hij zelf achter staat.

Overigens zijn mijn labels al 100% transparant. Ik zou niet weten wat er nog meer op moet? Of wil je inkoop, kosten ect er ook op terugzien?

En eerlijk; dit soort reply’s zakt m’n broek van af.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Feb 2022, 18:06

Ieder zijn ding natuurlijk Edwin! En wat dat betreft breng je nu inderdaad de nuance in waar ik een beetje naar zocht.

Het valt me op dat je nu meerdere keren bij een 'concurrent', zij het CqS of W3, er erg hard ingaat. Tuurlijk zou het label van Job transparanter kunnen, graag zelfs! Wat dat aangaat ben jij een goede uitzondering en misschien wel een voorloper in de IB-markt.

Of ik die van Job koop of die van jouw, dat hangt er vanaf of ik het lekker vind en z'n geld waard vind. Maar voor €90,- een 30yo, daar durf ik wel een 100-160 ml. van blind te kopen met een paar bekenden. Jij gaat waarschijnlijk duurder in de markt zitten omdat jouw finish vat aan de prijs zit. Dat zij zo, doen we allemaal niks aan. Maar ook jij bied de optie om te proeven bij de verkooppunten, dus dat maakt een hoop goed.

Het lijkt nu een beetje op concurrentie bashen. Terwijl, laten we eerlijk zijn, hoeveel last hebben jullie van elkaar?

Maar zoals een docent vroeger al eens op de middelbare school tegen mij zij: "Zeggen wat je denkt, kan ook iets aardigs zijn Alex!"

Je mag je broek weer ophijsen. :D
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Feb 2022, 18:54

Ik zeg volgens mij niets verkeerd over wat Jop uitbrengt Alex. En ik ga er ook niet ‘hard’ in.
Net als dat Jop ook een opmerking mag maken (tijd terug in een topic over finishen) over mijn Girvan die nog ‘ergens op een finish lag’ mag ik ook, als liefhebber constateren/een opmerking maken mbt transparantie op een label. Heeft niks te maken met concurrentie bashen, ik zie Jop helemaal niet als concurrent.
cQs wel, maar die zijn ook concurrent van alle IB en slijters. Plat gezegd; als daar met een paar jaar een sloot flessen op alle deelnemers afkomt is er geen budget meer over om iets bij het enige legale verkooppunt van sterke drank uit te geven. Dus je conclusie dat ik er daar soms wat hard in ga klopt aardig. Het speelveld is daar niet correct.

Net als Jop bottel ik uit liefhebberij, als we het beiden voor het geld zouden doen kunnen we beter onze vaten zo de verkoop in knikkeren. Levert aanzienlijk meer op.

Edit: broek omhoog. :domdom
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 04 Feb 2022, 19:24

Oogadal schreef:Net als Jop bottel ik uit liefhebberij, als we het beiden voor het geld zouden doen kunnen we beter onze vaten zo de verkoop in knikkeren. Levert aanzienlijk meer op.

Haha precies, als IB`er is het toch hard werken voor je geld (even los van het kapitaal wat er in zit). Je ziet soms vaten twee keer over de kop gaan in een jaar tijd in de vrije markt als zogenaamde ''investeringobjecten'', daar gaan we qua prijs nooit uitkomen als we alle kosten gaan tellen.

Het is toch prachtig dat we met zijn allen een eigen visie hebben en die diversiteit kunnen maken. Dat is juist het toffe van het IB segment. Je zie mij ook geen 30+ malts bottelen om de haverklap. Dat sluit niet erg aan bij mijn visie terwijl er ook IB`ers zijn die dat juist wel doen.

Ik heb ook wel meer dan een paar vaten in een re-rack gedaan, de meeste gaan zoals ik wil en worden ook echt tof. Maar van sommige vaten twijfel je soms of je de juiste keuze gemaakt hebt. Over tijd trekt het vaak wel bij.
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Feb 2022, 19:34

En toch zou het nog steeds heel fijn zijn als op je volgende release dat etiket voorzien is van een vattype en die verschrikkelijke tekst eraf gaat :P
1 x
Afbeelding

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 17 Apr 2023, 18:40

Jop gaat uitbreiden met een slijterij en gaat zelf stoken! :bliss
https://www.ed.nl/cranendonck/janzona-m ... ~a951ddb5/
Succes met deze nieuwe stap Jop en Karin.
En wie weet kom ik in de toekomst eens langs wippen. :hoedaf
8 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 17 Apr 2023, 18:45

Freddy schreef:Jop gaat uitbreiden met een slijterij en gaat zelf stoken! :bliss
https://www.ed.nl/cranendonck/janzona-m ... ~a951ddb5/
Succes met deze nieuwe stap Jop en Karin.
En wie weet kom ik in de toekomst eens langs wippen. :hoedaf

Ik had de aankondiging van groot nieuws al gezien. Maar zeker een felicitatie waard!
1 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 19 Apr 2023, 16:47

Jullie hebben het stiekem al gezien, maar we gaan inderdaad stoken. Economisch misschien niet de meest verstandige stap, maar een half jaar geleden werd duidelijk dat de huurster van de ruimte (aan de molen) ging stoppen met de bedrijfsvoering.

Thuis begint het ook een beetje te knellen als er weer wat vaten gebotteld gebracht worden. Ja, nagenoeg alles is al verkocht, dus alleen nog wegbrengen naar alle klanten. Gelukkig kan mijn partner het goed handelen, maar uitbereiding was wel gewenst.
Bij ons in de regio zijn ruimtes of groot, of toch weer op rijafstand. Budel-Schoot is voor mij op fietsafstand, dat is ook wel lekker. Het is een hele stap, maar op papier zou het moeten kunnen. Je kunt achteraf toch maar spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt toch?

Na een aantal gesprekken (en wachten) is gekozen om ons plan uit te laten voeren. Dat wil zeggen, we moeten nog heel veel praktische zaken regelen (AGP, vergunningen, nuts) om überhaupt aan de slag te kunnen. We willen naast een stokerij ook een kleine slijterij realiseren waar we producten willen verkopen die we zelf leuk vinden, dus onze eigen bottelingen en bottelingen van bevriende stokers uit voornamelijk Nederland.

Het is een hoge ruimte, maar net niet hoog genoeg om een standaard 400 liter ketel te plaatsen (een mooie pot still natuurlijk). Dus die moeten we ook op maat laten maken. Malen willen we met de nog functionele molen doen voor zover dat mogelijk is.

Na de zomer verwachten we operationeel te zijn, en ja, er komt een feestje. Hiernaast gaan we ook op dagen dat de molen draait rondleidingen organiseren in de stokerij en de molen.
27 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 19 Apr 2023, 20:50

Veel succes gewenst!
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”