Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 23 Mar 2023, 15:34

WhiskyDudes schreef:
Wouterk schreef:
Ja, dat....... Dat Volg ik ook niet helemaal. Hoop Vrees echt dat deze flessen zo nu en dan afgestoft gaan worden.

Zo, deze typo heb ik ff voor je gefixed. :bigsmile

Thx Dude
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Mar 2023, 15:38

Wouterk schreef:
Zeker, Cor. Zeker. Anderzijds kan ik zo nu en dan ook zeker slagen bij WB shop, zo is t ook weer ;-) alleen deze bewuste bottelingen moet ik echt aan me voorbij laten gaan.

Is van mij dan ook geen klacht over de WB shop hoor. Koop hier ook af en toe een flesje of twee...
Gaat mij puur om de adviesprijzen die door dit soort bottelaars voor.....euh......stof-vangende flessen wordt gevraagd.
3 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 01 Jun 2024, 20:23

De NOS zegt het.......het zal toch niet?

https://nos.nl/l/2522777
6 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 01 Jun 2024, 21:54

Nou als de nos het zegt…jij moet het weten…Het is net het weer, altijd bijna goed, nou bijna, heel soms, nou eigenlijk nooit..
2 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 01 Jun 2024, 21:59

Dalende prijzen echt niet, misschien bij verzamelaarsflessen op de veiling maar winkelprijzen zijn eerder hoger dan lager vergeleken met 2022. But don’t shoot the messenger:-)
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 01 Jun 2024, 22:11

De prijzen van normale flessen zijn niet bizar gestegen in mijn optiek. Als ik kijk naar de salarisstijging (even gekeken naar onderwijs, die is in 2 jaar tijd 15% gestegen). De accijnsverhoging is dan nog het meest van invloed. Genoeg flessen die de 15% stijging niet halen.
Genoeg signalen dat we het ergste wel gehad hebben. Signatory bv, maar ook anderen.
Bij die (peper)dure flessen zit de klad er echt wel goed in. Daar zit geen rek meer in. Gaat de prijs niet naar beneden, of zelfs nog verder omhoog, dan zal de vraag alleen maar meer wegvallen. Markt van vraag en aanbod. Geen vraag, lagere prijzen
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 01 Jun 2024, 22:22

Helemaal mee eens, maar volgens het artikel daalt de prijsindex van de populairste 500 whisky’s al sinds 2022.
En bij geen vraag kan je de fles natuurlijk ook gewoon bewaren voor verkoop op een later moment. Of nog beter; ploppen en van genieten:-)
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Jun 2024, 01:13

Freezeroz schreef:De NOS zegt het.......het zal toch niet?

Probeer jij nu een beetje een selffulfilling prophecy erin te naaien?

Desalniettemin, ik hoor al een paar maanden dat flessen van 100+ euro eigenlijk moeilijk verkopen. En tegenwoordig hebben sommige slijters al het idee dat 80+ euro erg lang blijft staan.

Maar tegen de tijd dat de voorraden bij de distilleries weer aangevuld zijn..... dat duurt nog wel even.
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 02 Jun 2024, 09:19

defeatless schreef:Desalniettemin, ik hoor al een paar maanden dat flessen van 100+ euro eigenlijk moeilijk verkopen. En tegenwoordig hebben sommige slijters al het idee dat 80+ euro erg lang blijft staan.

Als consument herken ik me daar wel in. Ik koop toch liefst in het bereik van 40-80 euro. Er is daar ook meer dan genoeg te vinden dat interessant is. Een aantal keer ben ik daarbuiten getreden wanneer ik een whisky had geproefd die me heel erg aansprak, en waarvan ik vond dat die de ~100 euro waard was. Maar zeker nooit blind. Voor mijn gevoel heb je boven 80 euro gewoon heel snel te maken met verminderde prijs/kwaliteit verhouding. Maar eenieder heeft daar z'n eigen grens voor.
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 02 Jun 2024, 11:22

defeatless schreef:
Freezeroz schreef:De NOS zegt het.......het zal toch niet?

Probeer jij nu een beetje een selffulfilling prophecy erin te naaien?

Desalniettemin, ik hoor al een paar maanden dat flessen van 100+ euro eigenlijk moeilijk verkopen. En tegenwoordig hebben sommige slijters al het idee dat 80+ euro erg lang blijft staan.

Maar tegen de tijd dat de voorraden bij de distilleries weer aangevuld zijn..... dat duurt nog wel even.

Haha nee hoor, ik heb zelfs sterk mijn twijfels bij de strekking van dit verhaal.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik al voor verschijning kennis had genomen van dit artikel.

Het was collega Eaglesburn die me er op wees dat dit artikel in de maak was. Samen hebben we toen naar alle beschikbare materiaal en teksten gekeken.
We konden alleen maar tot de conclusie komen dat er nogal wat rammelde aan het verhaal.
Dat hebben we de maker in een gesprek ook duidelijk gemaakt toen.
Een aantal van onze tips en commentaren zijn door de journalist mee genomen, maar een flink aantal ook niet.
Zo heeft de journalist op ons advies onder andere de term 'Twents Eiken' uit de tekst gehaald :gnif.

Ik wilde hier vorige week al iets schrijven over dit artikel en onze bevindingen, maar dat vond ik niet netjes naar mijn 'klant' toe.
We hadden bovendien verwacht dat na onze argumenten het artikel zou worden tegengehouden.
Helaas is het (iets aangepast), toch geplaatst.
3 x
Afbeelding

Iain87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Iain87 » 02 Jun 2024, 16:44

defeatless schreef:Desalniettemin, ik hoor al een paar maanden dat flessen van 100+ euro eigenlijk moeilijk verkopen. En tegenwoordig hebben sommige slijters al het idee dat 80+ euro erg lang blijft staan.

Onlangs (1 april dit jaar) ook wat gelezen op Whiskysponge dat hierbij aansluit:

"Lots of people involved with selling whisky, in different markets around the world, say that what does well is the lower price point bottles £50-100, and the top end bottles £500-1000. We also hear that silly bottles over four figures also struggle. People want to buy good sh.. that they can painlessly drink, and incredible sh.. that they know is of dwindling availability and is likely going to make them happy in future: either by selling or consuming the bottle. They also increasingly know where to draw the line and when they are having the piss extracted from them."
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Jun 2024, 00:28

Freezeroz schreef:
Ik wilde hier vorige week al iets schrijven over dit artikel en onze bevindingen, maar dat vond ik niet netjes naar mijn 'klant' toe.
We hadden bovendien verwacht dat na onze argumenten het artikel zou worden tegengehouden.
Helaas is het (iets aangepast), toch geplaatst.

Het dagelijks bestuur hier maakt De Stentor. Ik weet ondertussen wel hoe frustrerend het soms kan zijn.
'Schieten, tieten en bandieten' en dan loopt het wel qua clicks.
Dit valt natuurlijk onder het kopje bandieten.
3 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2024, 10:26

Dalende prijzen sinds maart 2022 zal 'm vooral in de gehypte bottelingen die via veilingen worden verkocht zitten. Voor een gemiddelde Springbank single cask of local barley liggen die inmiddels duidelijk lager. In het segment waarin ik veel aanschafte (independents rond de €150 en tussen 20 en 30 jaartjes op de klok) is het de laatste 2 jaar juist volledig uit de hand gelopen, evenals met 18 jaar en oudere distillery bottelingen. Dit spul is in slechts 2 jaar tijd een factor 1,5 tot 2x in prijs gestegen.

Ik kan me best voorstellen dat het einde van deze prijspieken in zicht is, want wie koopt dit soort flessen nu nog? Ik in ieder geval niet. Of de prijzen van dit soort bottelingen dan nu ook meteen enorm gaan dalen? De tijd zal het leren, maar ik heb er een hard hoofd in.
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 03 Jun 2024, 10:49

HammerHead schreef:Dalende prijzen sinds maart 2022 zal 'm vooral in de gehypte bottelingen die via veilingen worden verkocht zitten. Voor een gemiddelde Springbank single cask of local barley liggen die inmiddels duidelijk lager. In het segment waarin ik veel aanschafte (independents rond de €150 en tussen 20 en 30 jaartjes op de klok) is het de laatste 2 jaar juist volledig uit de hand gelopen, evenals met 18 jaar en oudere distillery bottelingen. Dit spul is in slechts 2 jaar tijd een factor 1,5 tot 2x in prijs gestegen.

Ik kan me best voorstellen dat het einde van deze prijspieken in zicht is, want wie koopt dit soort flessen nu nog? Ik in ieder geval niet. Of de prijzen van dit soort bottelingen dan nu ook meteen enorm gaan dalen? De tijd zal het leren, maar ik heb er een hard hoofd in.

Dat is inderdaad 1 van de zaken die we hebben aangegeven bij de maker, maar daar is weinig mee gedaan helaas.
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 03 Jun 2024, 18:48

Er zijn al 18 jarige die inderdaad bizar hard in prijs stegen, maar recent net zo hard naar beneden gingen. Want geen hond die er nog een fles van kocht.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”