Hoeveel tijd neem jij voor het beoordelen van je drams?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoé beoordeel jij je dram en hoeveel tijd neem je hier gemiddeld voor?

< 5 minuten
5
11%
5-10 minuten
5
11%
10-20 minuten
6
13%
20-30 minuten
4
9%
30-60 minuten
14
30%
60-90 minuten
11
23%
> 90 minuten
2
4%

Totaal aantal stemmen: 47

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hoeveel tijd neem jij voor het beoordelen van je drams?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 14:17

:Scratch Chill en neem een dram man. Het is een leuke, open discussie en een vraag vanuit oprechte interesse. That’s why I started this topic in the first place… Nul ondertoon. Nul komma nul. Er is geen goed of fout dus ook geen belerend toontje of wijzend vingertje. Was leuk geweest als je het alleen bij die vraag gehouden had en me die eerst had laten beantwoorden ipv gelijk een heel vlammend en corrigerend betoog dat geen reet te maken heeft met mijn intenties.

Waarom? Omdat de meesten die een post plaatsen van de langere aanpak zijn en ik benieuwd was ‘naar het andere geluid’. Dat onschuldige motief was nog niet in je op gekomen?
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Nov 2022, 17:07

Ik voel me ook totaal niet aangesproken André, ik herken niets van mezelf in wat jij beschrijft namelijk. Dus of zit je in een maandelijkse periode of je hebt mijn bijdrage echt compleet verkeerd geïnterpreteerd… Het zal mij namelijk echt worst zijn hoe een ander z’n dram naar binnen werkt, ik heb er alleen een hekel aan zelf jaren bezig te zijn met een vat om vervolgens afgeserveerd te worden met 78 punten door een of andere kneus die denkt dat ie obv een 5 minuten dram bij een slijter z’n ‘oordeel’ op WB moet plempen. Binnen 5 minuten naar binnen kieperen; prima. Maar ga niet je zogenaamde expertise oordeel op WB delen daarna. Het is de reden dat ik geen samples meer beschikbaar ga stellen aan de partners.

Die onzinnige proza die opduikt doet mij alleen schaterlachen, zoals afgelopen week die totale nonsens in dat Bunna topic. Ik voer dat alleen maar om te kijken of de schrijver bereid is zichzelf nog verder voor joker te zetten.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 11 Nov 2022, 19:09

Fat Bastard! schreef: "neem je eerste slok in je mond, sluit je ogen en beeld je in dat ....

Heerlijk beeldend omschreven :lol:
1 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 11 Nov 2022, 19:38

Ik heb het in ieder geval altijd snel door als ik het niks vind..
2 x

K-AH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor K-AH » 11 Nov 2022, 20:33

Cask1988 schreef:Waar ik oprecht benieuwd naar ben is we de eerste 3 opties hebben gekozen en hun verhaal daarachter :bigsmile

Totdat ik deze topic ontdekte, ging ik er van uit dat het volstrekt normaal was om whisky binnen de 5, max. 10 minuten te beoordelen :o

Bij mij is het best eenvoudig eigenlijk: ik ben niet begiftigd met een gedetailleerde smaak- of geurherkenning, dus het enige wat in mij opkomt bij het proeven, is in welke mate ik de whisky lekker vind. (Daarbij misschien ook nuttig om te weten dat complexiteit/balans me niet zozeer boeit, ik wil gewoon lekkere smaken proeven.) En daarbij is het voor mij althans dan best eenvoudig om daarbij een cijfer op een schaal van 100 te plakken. 9 op de 10 keer komt een bepaald cijfer meteen in me op, bij twijfel tussen 2 bepaalde scores bekijk ik mijn eerder gegeven scores op whiskybase eens voor een korte vergelijking om te checken als het toch een puntje hoger of lager wordt. En in dat uitzonderlijke geval zitten we dan aan max. 10 minuten :bigsmile

Het is me in al die jaren nog maar 1 keer ooit overkomen dat ik een score later alsnog heb bijgesteld.
5 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Nov 2022, 20:46

Je hoeft het ook allemaal niet gewichtig te omschrijven, maar ik heb zelf vaak genoeg gemerkt dat een dram waar ik met tijd en warmte niet ‘doorkom’ die met wat water en geduld wel ineens een sweetspot raakt.
Heel af en toe, maar dan ook echt heel af en toe, snuffel ik aan een dram en geeft die kippevel. Recent ook nog gehad, Arthur weet exact welke :bigsmile
Future release zeg maar.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 11 Nov 2022, 21:42

Ik vind het persoonlijk erg leuk om een whisky tot op het bot te gaan analyseren én ik vind ook dat je daar echt de tijd voor moet nemen als je die wilt beoordelen.
Ik vind dan ook dat je er niet alles uithaalt of kan uithalen als jouw glas na 10 min leeg is, maar ik begrijp ook dat dat niet voor iedereen nodig is om ervan te genieten.
Ik heb nu de Campbeltown loch in het glas voor de 10/15e? keer in het glas en zit die nu niet terug volledig te analyseren, maar toch neem ik de tijd om er weer dingen in ontdekken.
Ik ga ook niet zo snel een whisky nemen als ik al wat teveel van iets anders op heb, dan ga ik sneller voor een biertje. :bottomsup
2 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 22:15

Oogadal schreef:Heel af en toe, maar dan ook echt heel af en toe, snuffel ik aan een dram en geeft die kippevel. Recent ook nog gehad, Arthur weet exact welke :bigsmile
Future release zeg maar.

Who? Me? Dunno? What ‘u talkin ‘bout? :yes
Het begint met een G……… :smullen
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Nov 2022, 22:21

Ja, die :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 22:28

Voor mij zit er iig een duidelijke nuance tussen beoordelen en ‘beoordelen’. Wil ik lekker onderuit gezakt op de bank F1, film of serie kijken dan pak ik een fles die ik ‘lekker’ vind. Als ik m niet lekker vond, had ik geen fles :bigsmile Das een zekere vorm van beoordelen, maar dan voor mezelf. Enjoying the moment.
Maarrrrr als ik een dram wil beóórdelen in de zin van een uitgebreide proefnotitie of een cask sample beoordelen waarbij m’n doel is om m’n ervaring met anderen te delen, dan neem ik er uitgebreid de tijd voor om een zo realistisch mogelijke ervaring te kunnen maken. En dat is simpelweg niet iets wat in 5 of 10 minuten kan.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Nov 2022, 22:31

Ruud2612 schreef:Ik heb het in ieder geval altijd snel door als ik het niks vind..

Maar even voor mijn beeldvorming; heb je nog niet meegemaakt dat een dram je ineens enorm verraste na zeg 50 minuten of een fles die al langer open stond die ineens heel veel beter uit de verf kwam, ondanks dat ie op t eerste gezicht tegenviel?
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Nov 2022, 00:19

Oogadal schreef:Ik voel me ook totaal niet aangesproken André.

Goed zo ;)
1 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 12 Nov 2022, 00:59

In hoeverre kun je het andere 'beoordelaars' kwalijk nemen dat ze níet die 50 minuten én handwarmte én water én eindeloos snuffelen met elk neusgat apart er voor over hebben?

Sowieso zijn er mensen die nu eenmaal heel snel heel gedetailleerd kunnen proeven én omschrijven, terwijl anderen daar veel langer voor nodig hebben. En voor sommigen is het gewoon de maatstaf, dat een drank metéén indruk moet maken. Is dat dan onterecht? Dat is in mijn ogen zó subjectief, dat er in dezen geen goed of slecht is.
Het is vervelend voor Oogadal, dat zijn met zorg uitgezochte vatting niet de punten krijgt die het in zijn ogen en vanuit zijn perspectief verdient. Maar is de beoordelaar die zoekt naar een dram die hem of haar op een bepaalde manier (meteen) moet raken en dat kennelijk niet doet, dan meteen een 'kneus'? Vind ik niet. En gelukkig zijn er niet alleen beoordelaars die zoeken naar 'instant happiness'. Er zijn er zat die anders oordelen. Mede dáárom worden ook de hoogste en de laagste scores uitgefilterd op WB en geven de meeste liefhebbers meer om de echte woordelijke beoordeling dan om zo'n arbitrair puntensysteem.
Eerlijk gezegd vind ik het onzin dat er op een schaal van 100 punten worden gegeven, alsof iemand echt het onderscheid tussen 77 en 78 proeft, zelfs als het een gemiddelde is over meerdere categorieën.
En wat heb je aan een systeem dat tot 100 gaat, als vrijwel geen enkele whisky onder de 70 scoort?
Ik jureer al jaren wijn op professionele basis en daar is het standaard 20-puntensysteem vaak al reden voor discussie omdat het een bepaalde schijnnauwkeurigheid in zich herbergt.
Ik kijk eigenlijk nooit naar punten, maar lees liever smaak- en geurassociaties, van meerdere beoordelaars. En als ik er bij een stuk of vijf steeds dezelfde tegen kom, dan zal dat wel het algemene profiel zijn. Maar als ik 'em dan ga proeven, dan ontdek ik met míj́n smaakpapillen en míj́n referentiekader soms heel andere dingen dan een ander. Maakt mij dat een betere of juist een slechtere proever? Zeg het maar, ik weet het niet. Ik weet alleen, dat het voor iedereen anders is.

En dan nog even terug naar de Talisker 10, waar dit allemaal mee begon. Ik had die snel beoordeeld. Té snel... Maar vind ik 'em nu ineens geweldig, nu hij na 10 minuten en veel handwarmte wel los komt en ongeveer de helft levert van wat ik had gehoopt? Nee, want voor mij schiet 'ie nog wel steeds tekort. Want ik had 'em gekocht als doordeweekse slobber die mij meteen aan het zilte Skye doet denken, en daarvoor voldoet 'ie mijn ogen nog steeds niet. Dus dan zal ik wel tot die kneuzen behoren die niet weten hoe ze fatsoenlijk whisky moeten proeven. So be it... gelukkig heb ik meer verstand van wijn :gnif
8 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 12 Nov 2022, 09:06

Uridium schreef:Eerlijk gezegd vind ik het onzin dat er op een schaal van 100 punten worden gegeven, alsof iemand echt het onderscheid tussen 77 en 78 proeft, zelfs als het een gemiddelde is over meerdere categorieën.
En wat heb je aan een systeem dat tot 100 gaat, als vrijwel geen enkele whisky onder de 70 scoort? of boven de 92-93
Ik jureer al jaren wijn op professionele basis en daar is het standaard 20-puntensysteem vaak al reden voor discussie omdat het een bepaalde schijnnauwkeurigheid in zich herbergt.
Ik kijk eigenlijk nooit naar punten…

100% mee eens :hoera Ik heb dat puntensysteem ook nooit gesnapt en die ga ik ook nooit snappen. Exact om de groen gearceerde redenen die je noemt!

Uridium schreef: En dan nog even terug naar de Talisker 10, waar dit allemaal mee begon. Ik had die snel beoordeeld. Té snel... Maar vind ik 'em nu ineens geweldig, nu hij na 10 minuten en veel handwarmte wel los komt en ongeveer de helft levert van wat ik had gehoopt? Nee, want voor mij schiet 'ie nog wel steeds tekort. Want ik had 'em gekocht als doordeweekse slobber die mij meteen aan het zilte Skye doet denken, en daarvoor voldoet 'ie mijn ogen nog steeds niet. Dus dan zal ik wel tot die kneuzen behoren die niet weten hoe ze fatsoenlijk whisky moeten proeven. So be it... gelukkig heb ik meer verstand van wijn :gnif

Het was slechts de inspiratie om hier eens een leuk topic over te starten hè ;) Kijk, dat André dit topic opblaast met een negatieve reactie gebaseerd op aannames die totaal niet kloppen, daarna zwijgt en z’n post niet ff rectificeert, wil niet zeggen dat jij nu ineens een ‘kneus’ bent ofzo hè…

In tegendeel.. Wat ik heel leuk vond aan die Talisker 10 is dat ie je eerst aan alle kanten tegenviel en het onherkenbaar Talisker voor je was. Je besluit dit te delen op t forum en laat vervolgens een ander mee proeven vanuit nieuwsgierigheid. Met die ervaring ben je nog eens terug gegaan naar een nieuwe dram voor een ‘re-review’. Vervolgens werd je verrast omdat je er nu wel uithaalde wat eerst leek te missen. Het is misschien nog steeds geen topdram in jouw ogen en dat hoeft ook niet. Het feit dat je er in ieder geval meer plezier aan beleefde dan eerst is winst toch! Ik vind dat mooi :bigsmile

Waar het op dit topic vooral om gaat is ervaringen uitwisselen met elkaar. De 1 leert hiervan en vindt het hartstikke interessant omdat ie nog nooit zo bij die ontwikkeling had stilgestaan en gaat ermee experimenteren. De ander vind t leuk om z’n visie te delen en de volgende geeft aan dat ie t allemaal niet zo serieus neemt. Dat maakt dit m.i. een leuk onderwerp om over te babbelen zonder dat daar per se meteen een goed of fout factor in zit.

Ik vind het best zonde dat de negatieve ondertoon in dit topic is geslopen dat mensen zichzelf nu al als ‘kneus’ gaan bestempelen. Thanks André :Scratch
2 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 12 Nov 2022, 09:35

Cask1988 schreef:
Ruud2612 schreef:Ik heb het in ieder geval altijd snel door als ik het niks vind..

Maar even voor mijn beeldvorming; heb je nog niet meegemaakt dat een dram je ineens enorm verraste na zeg 50 minuten of een fles die al langer open stond die ineens heel veel beter uit de verf kwam, ondanks dat ie op t eerste gezicht tegenviel?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit veel met tijd heb gespeeld. Het is nog niet voorgekomen dat ik een dram eerst vies vond en na maanden nog eens proberen wel lekker.

Wel heb ik met het spelen van water drams veel aangenamer kunnen maken.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”