Help! Probleempje met bier bewaren

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Help! Probleempje met bier bewaren

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Dec 2021, 20:54

Onder het mom van ‘probeer eens wat anders’:
Ik ben dus overenthousiast begonnen aan het wegleggen van een voorraadje ‘bewaarbier’, in mijn kruipruimte. Ik las dat dat een prima plek is. Koud, donker en doorgaans niet heel vochtig. Dus diverse jaargangen van hertog Jan grand prestige en gouden Carolus cuvee van de keizer imperial dark neergelegd. Probleem blijkt te zijn dat de luchtvochtigheid in mijn kruipruimte 88% is. Jaja eerst meten, dan doen, I know :gnif beetje impulsief ben ik wel :bigsmile Afijn, haast garantie voor schimmelvorming op de kurk dus. Op de ene site lees je dat het geen kwaad kan, op de andere dat het absoluut funnest is. Wat is waar?

De kruipruimte is van een (relatief) nieuwbouwhuis, 2007. Dus een zandgrond en een geïsoleerde begane grond vloer. Er zitten wat ik zo kon zien in ieder geval 4 ventilatiegaten naar buiten. De temp is er 14 graden.

Maargoed die vochtigheid is gewoon te hoog. Vanuit sigaren weet ik dat alles boven de 72% ideaal is voor schimmel.
Nu zijn er meerdere opties:
- klimaatkast kopen, tevens gelijk de meest dure oplossing, en daar het bier in gooien.
- hele bodem van de kruipruimte bedekken met vochtwerend folie zodat het vocht uit de zandgrond niet meer zo mega door kan trekken de ruimte in. Grote vraag is of dat de luchtvochtigheid met 20-30% gaat laten dalen en dat betwijfel ik dus. Maar dat kost waarschijnlijk pakweg €100 en dan is het maar de vraag of dat wat uithaalt.
- andere, waarschijnlijk nog duurdere opties zoals beton laten storten ofzo.

Maar simpelere oplossingen zou wellicht kunnen zijn:
- de kurk/dop omwikkelen met parafilm, waardoor de hoge luchtvochtigheid niet meer in (direct) contact komt met de kurk
- de kurk/dop in wax dompelen en daarmee de kurk afsluiten voor invloed van buitenaf.

In beide gevallen ‘sluit’ je de fles ‘af’. En de vraag is dan of het bier nog wel kan verporten of stik je de boel af en oxideert het niet meer waardoor bewaren ineens zinloos wordt? Of nog andere nadelen wellicht?

Heeft er iemand ervaring hiermee die wat tips heeft? Let me know!

Groeten,
Een impulsieve kl**tzak :bigsmile
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Help! Probleempje met bier bewaren

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Dec 2021, 21:12

Schimmelen de kurken ook daadwerkelijk?
Niet dat ik ervaring heb, maar ik kan me voorstellen dat wijnkelders ook best wel een relatief hoge luchtvochtigheid kunnen hebben. Daar zouden de kurken dan ook schimmelen.

Afdekken met folie zou je kunnen proberen, maar of dat helpt is maar de vraag. Met beton eigenlijk het zelfde. De hoge relatieve vochtigheid komt 's zomers vooral door het afkoelen van de warme lucht door de ventilatie openingen.

In vochtige kruipruimtes wordt ook wel eens een laag schelpen aangebracht om deze droog te krijgen.

Of afdekken met parafilm of wax een nadeel is weet ik niet, bier wordt wel vaker afgesloten met een kurk én kroonkurk.

Zet de ventilatiegaten in ieder geval niet dicht! dat is ongezond voor het woonklimaat.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 01 Dec 2021, 21:15

Diverse oplossingen:
Bison vochtvreter :P
Opdrinken en snel, ik wil best helpen :D
Munters drogers https://www.munters.com/en/solutions/dehumidification/
Verhuizen

Sorry, kon het niet laten
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Dec 2021, 21:17

andre8x8 schreef:Diverse oplossingen:
Bison vochtvreter :P
Opdrinken en snel, ik wil best helpen :D
Munters drogers https://www.munters.com/en/solutions/dehumidification/
Verhuizen

Sorry, kon het niet laten

:vies

:P
1 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 01 Dec 2021, 22:12

In waterdichte opbergboxen? Goed inpakken in plastic zakken is nog goedkoper:-)
1 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 01 Dec 2021, 22:14

Eurobox bij voorbeeld
1 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 01 Dec 2021, 22:43

Ik heb een aardige voorraad (500+ flessen) wijn en bier liggen om te rijpen. Lag in mijn vorige woning en ligt in mijn huidige woning in de kruipruimte. Kruipruimte nu is wat vochtiger dan die onder het vorige huis, maar beide op droge zandgrond. Sommige etiketten en kurken schimmelen wat, andere niet. Geen idee waar het verschil door wordt veroorzaakt, maar ik maak me er niet druk om. De schimmel zit aan de buitenkant en heeft naar mijn weten geen invloed op de inhoud van de flessen.
Op foto's van wijnkelder onder sommige chateaus zie je ook nog wel eens wat schimmel op de kurken. Volgens mij is dat wel normaal.

Ik ben nu een huis aan het opknappen waar een echte kelder onder zit. Straks dus een mooie plek voor de voorraad. Maar dit terzijde.

Twee weken terug nog een flesje 2016 Cuvee vd Keizer Blauw geproefd en die is al beter, maar gaat nog veel lekkerder worden de komende jaren. Dit ook terzijde.
5 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Dec 2021, 01:46

Had het hier met Arthur privé al over gehad.
Ik heb ook al enige jaren heel wat leuke flesjes bier van het donkere geweld in de berging liggen. Hier hebben we geregeld last van kwelwater wat omhoog komt en zit een weg perst door de kieren van de vloer. Maar vooralsnog echt geen last gehad van schimmel. Nu eens een hydrometer een dagje in de berging laten staan, maar daar was het een keurige 62% vochtigheid. Dat kan wel eens omhoog gaan bij hoogwater in februari.

Heb me er ook wat over proberen in te lezen, maar kan er nergens een duidelijk antwoord over vinden.

Overigens die Cuvee van de keijzer blauw, daar zit het piekmoment tussen de 8-10 jaar. Daarna raakt tie over de top. Maar dat is misschien mijn bescheiden mening.
Bij HJ Grand Prestige zit de piek echt op 8 jaar, 10 jaar kan ook nog wel, maar voegt eigenlijk niks toe, daarna wordt de boel flets.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2021, 18:15

De luchtvochtigheid is ook relatief, bij 80% en een lage keldertemperatuur zit er absoluut gezien veel minder vocht in de lucht dan bij 80% op een warme dag.
1 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 02 Dec 2021, 19:26

Je kan een klimaatkast kopen maar een goedkopere oplossing heb ik gevonden in een extra koelkast in de berging alleen voor mijn speciaal biertjes.
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2021, 19:34

Wat is de relatieve luchtvochtigheid in een koelkast?
In mijn ervaring ben ik daar ook wel eens schimmel tegen gekomen op iets waarvan ik het bestaan in mijn actieve herinnering inmiddels kwijt was.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2021, 19:51

Dank voor alle reacties tot nu toe al! :duimop

Ik heb me vandaag laten vertellen dat zeil over de bodem van de kruipruimte trekken een slecht idee is. Je sluit het vocht namelijk op dus dat gaat ophopen onder het plastic maar kan niet weg, vocht trekt vocht aan en de kans dat het probleem juist groter wordt is aanzienlijk. Dus die optie laten we maar voor wat het is :bigsmile

AquaVitae schreef:Ik heb een aardige voorraad (500+ flessen) wijn en bier liggen om te rijpen. Lag in mijn vorige woning en ligt in mijn huidige woning in de kruipruimte. Kruipruimte nu is wat vochtiger dan die onder het vorige huis, maar beide op droge zandgrond. Sommige etiketten en kurken schimmelen wat, andere niet. Geen idee waar het verschil door wordt veroorzaakt, maar ik maak me er niet druk om. De schimmel zit aan de buitenkant en heeft naar mijn weten geen invloed op de inhoud van de flessen.
Op foto's van wijnkelder onder sommige chateaus zie je ook nog wel eens wat schimmel op de kurken. Volgens mij is dat wel normaal.

Zou het zoiets zijn waarvan puristen gelijk in de stress schieten terwijl het eigenlijk allemaal niet zo nauw luistert.. de praktijk leert het beste zou je zeggen. Wel eens een verrot biertje gehad van een beschimmelde kurk? Heb gisteren ergens gelezen dat de kurken vandaag de dag zo oerdegelijk zijn dat er weinig kan gebeuren. Maarja anderen zeggen weer ‘als er iets uit kan, kan er ook iets in’.

Roelof schreef:In waterdichte opbergboxen? Goed inpakken in plastic zakken is nog goedkoper:-)

Over nagedacht maar enerzijds niet praktisch en anderzijds zijn die boxen ook nooit helemaal luchtdicht volgens mij, dus t vocht komt er over langere tijd wel in terecht en je kunt ze dan niet echt makkelijk ventileren. Omdat je er dan juist nog vochtigere lucht in laat. Aan de andere kant als ventileren niet hoeft en schimmel geen kans krijgt omdat je t onder de 70% kunt houden.. ik noteer m dus wel even :goedgedaan

Reichenbach schreef:De luchtvochtigheid is ook relatief, bij 80% en een lage keldertemperatuur zit er absoluut gezien veel minder vocht in de lucht dan bij 80% op een warme dag.

Toch wordt er qua minima en Maxima wel altijd gesproken over de relatieve toch? Tenminste als het over schimmelvorming gaat.

Freddy schreef:Je kan een klimaatkast kopen maar een goedkopere oplossing heb ik gevonden in een extra koelkast in de berging alleen voor mijn speciaal biertjes.

Als in; gewoon een (oude) koelkast en dan de bakken enzo eruit en stapelen maar? Of omgebouwd met verwarmingselelement, luchtbe- en ontvochtiger en ventilatie?

Het viel me trouwens op dat er ook genoeg 75cl flessen zijn die naast de kurk, met ook nog eens zo’n metalen seal eromheen ‘geperst’ geleverd worden. Dus de oplossing met parafilm lijkt in dat opzicht dan nog niet eens zo’n verkeerde te zijn. Heb er bij wijze van proef eens ff 3 ingewikkeld. Nu kijken wat er gebeurd met en zonder parafilm.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2021, 20:15

Overigens, als er mensen zijn die wat inmiddels een aantal jaar rijpende bieren kunnen missen, pb me ff :) ik probeer een kleine kickstart te maken qua voorraad :Proost
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2021, 20:39

Cask1988 schreef:Overigens, als er mensen zijn die wat inmiddels een aantal jaar rijpende bieren kunnen missen, pb me ff :) ik probeer een kleine kickstart te maken qua voorraad :Proost
Ja hoor; die paar flessen die ik heb drink ik toch lekker zelf op :bigsmile (of spoel ik zelf door de gootsteen).

Is mijn 'kelder' de meterkast op drie hoog. Wel het qua temperatuur meest stabiele plekje in mijn huis.

Er staat wat oude geuze, trappist en karmeliet. Misschien ook niet helemaal waar je naar op zoek bent.
0 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 02 Dec 2021, 21:00

Reichenbach schreef:Er staat wat oude geuze, trappist en karmeliet. Misschien ook niet helemaal waar je naar op zoek bent.

Oude Geuze en Kriek rijpt heel mooi, maar daar moet je wel geduld mee hebben.
Orval is een aanrader als je wat sneller resultaat wil proeven. Daar moet je een krat van halen en om de 3 maanden een flesje van proeven. De smaakevolutie merk je dan heel duidelijk. Jammer genoeg is Orval alleen met kroonkurk beschikbaar en niet met echte kurk. Na 10 jaar is alle koolzuur uit een fles met kroonkurk ontsnapt.
2 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”