Ik ben dus overenthousiast begonnen aan het wegleggen van een voorraadje ‘bewaarbier’, in mijn kruipruimte. Ik las dat dat een prima plek is. Koud, donker en doorgaans niet heel vochtig. Dus diverse jaargangen van hertog Jan grand prestige en gouden Carolus cuvee van de keizer imperial dark neergelegd. Probleem blijkt te zijn dat de luchtvochtigheid in mijn kruipruimte 88% is. Jaja eerst meten, dan doen, I know
beetje impulsief ben ik wel
Afijn, haast garantie voor schimmelvorming op de kurk dus. Op de ene site lees je dat het geen kwaad kan, op de andere dat het absoluut funnest is. Wat is waar?De kruipruimte is van een (relatief) nieuwbouwhuis, 2007. Dus een zandgrond en een geïsoleerde begane grond vloer. Er zitten wat ik zo kon zien in ieder geval 4 ventilatiegaten naar buiten. De temp is er 14 graden.
Maargoed die vochtigheid is gewoon te hoog. Vanuit sigaren weet ik dat alles boven de 72% ideaal is voor schimmel.
Nu zijn er meerdere opties:
- klimaatkast kopen, tevens gelijk de meest dure oplossing, en daar het bier in gooien.
- hele bodem van de kruipruimte bedekken met vochtwerend folie zodat het vocht uit de zandgrond niet meer zo mega door kan trekken de ruimte in. Grote vraag is of dat de luchtvochtigheid met 20-30% gaat laten dalen en dat betwijfel ik dus. Maar dat kost waarschijnlijk pakweg €100 en dan is het maar de vraag of dat wat uithaalt.
- andere, waarschijnlijk nog duurdere opties zoals beton laten storten ofzo.
Maar simpelere oplossingen zou wellicht kunnen zijn:
- de kurk/dop omwikkelen met parafilm, waardoor de hoge luchtvochtigheid niet meer in (direct) contact komt met de kurk
- de kurk/dop in wax dompelen en daarmee de kurk afsluiten voor invloed van buitenaf.
In beide gevallen ‘sluit’ je de fles ‘af’. En de vraag is dan of het bier nog wel kan verporten of stik je de boel af en oxideert het niet meer waardoor bewaren ineens zinloos wordt? Of nog andere nadelen wellicht?
Heeft er iemand ervaring hiermee die wat tips heeft? Let me know!
Groeten,
Een impulsieve kl**tzak