Ontspoorde whisky prijzen.
- SecondHandPants
- Senior

- Berichten: 296
- Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Wat betreft prijsontsporing - verwacht iemand hier dat er sprake is van een bubbel die op een bepaald moment ook weer instort, of laten we zeggen, terugzakt naar een realistischer / betaalbaarder niveau, of komen er simpelweg teveel nieuwe whiskydrinkers/beleggers/liefhebbers bij?
Overigens viel me op dat er in het TIP! topic ook maar weinig echt goeie tips voorbijkomen de laatste tijd... zelfs de grootgrutters hebben weinig interessante aanbiedingen meer. Tismewat.
Overigens viel me op dat er in het TIP! topic ook maar weinig echt goeie tips voorbijkomen de laatste tijd... zelfs de grootgrutters hebben weinig interessante aanbiedingen meer. Tismewat.
5 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Speculeren of we wel of niet in een bubbel zitten wordt de laatste jaren veel vaker aangehaald, ik denk niet dat we nu in een whisky bubbel zitten die gaat klappen.
Iets met vraag en aanbod waardoor het zo stijgt, whisky wat naar India/China gaat waar dat pak 'm beet 10 jaar geleden nog niet of weinig gebeurde. Hogere grondstofprijzen die laatste 6 mnd exponentieel gestegen zijn. Allemaal redenen waarom we steeds meer gaan betalen..
Gister liep er een veiling van een Springbank 10 en 15 af, 200 euro werd daar voor betaald
. Het zijn mooie whisky's, maar ik vind dat absurd veel geld.
Iets met vraag en aanbod waardoor het zo stijgt, whisky wat naar India/China gaat waar dat pak 'm beet 10 jaar geleden nog niet of weinig gebeurde. Hogere grondstofprijzen die laatste 6 mnd exponentieel gestegen zijn. Allemaal redenen waarom we steeds meer gaan betalen..
Gister liep er een veiling van een Springbank 10 en 15 af, 200 euro werd daar voor betaald
. Het zijn mooie whisky's, maar ik vind dat absurd veel geld.
2 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
- Locatie: Imphy France
- Contact:
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Investeerders gaan niet drinken, niet als ze serieus op geld zitten.
Het enige wat we kunnen doen is hopen dat de flessen correct bewaard worden
en wachten tot die massaal aangeboden worden..
Tot die tijd; koop alleen wat je nodig hebt.
Het enige wat we kunnen doen is hopen dat de flessen correct bewaard worden
en wachten tot die massaal aangeboden worden..
Tot die tijd; koop alleen wat je nodig hebt.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- Freddy
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1227
- Lid geworden op: 18 Nov 2014, 21:17
- Locatie: Fryslân
- Contact:
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Oogadal schreef:Voor de Friezen en Friesland gangers; ook bij Jelle in Leeuwarden staat een geweldige mooie selectie oudere cognacs. Zeer de moeite.
Ondertussen bekend mee.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

- Berichten: 4439
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
- Locatie: Een aanzienlijk dorp
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
De middenklasse in het westen wordt relatief gezien steeds armer. De steeds schaarser wordende buit moet worden gedeeld met een sterk groeiende middenklasse uit het verre oosten.SecondHandPants schreef:Wat betreft prijsontsporing - verwacht iemand hier dat er sprake is van een bubbel die op een bepaald moment ook weer instort,....
Dat geldt niet alleen voor whisky, maar alle levensbehoeften en luxegoederen.
Dit is een proces dat al decennia aan de gang is en een van de gevolgen van de globalisering van onze maatschappij.
Komt nog bij dat de nieuwe vraagstukken waar we voor staan ook zullen bijdragen tot steeds hogere kosten.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

- Berichten: 4439
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
- Locatie: Een aanzienlijk dorp
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
In Duitsland kost een fles shampoo de helft van wat hij hier kost. In Nederland koop je er één plus één gratis.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Reichenbach schreef:Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
In Duitsland kost een fles shampoo de helft van wat hij hier kost. In Nederland koop je er één plus één gratis.
Die vlieger gaat voor whisky natuurlijk niet op..
0 x
- Reichenbach
- Moderator

- Berichten: 4439
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
- Locatie: Een aanzienlijk dorp
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Wat ik bedoel is dat de prijs zodanig wordt bijgesteld dat zowel de omzet en winst wordt gemaximaliseerd. In het geval van de 25% korting zal de prijs zonder korting wat lager gaan uitvallen. Per saldo ben je het zelfde kwijt.Ruud W schreef:Dat is appels met peren vergelijken.
Niet dat je het zou willen; maar probeer maar eens een Glen Talloch zonder korting te kopen.
Ben ik in whiskyland weinig korting groter dan 25% tegen gekomen, behalve bij een opruiming als een fles uit het assortiment ging.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- defeatless
- Moderator

- Berichten: 3577
- Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
- Locatie: Wageningen
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
SecondHandPants schreef:Wat betreft prijsontsporing - verwacht iemand hier dat er sprake is van een bubbel die op een bepaald moment ook weer instort, of laten we zeggen, terugzakt naar een realistischer / betaalbaarder niveau, of komen er simpelweg teveel nieuwe whiskydrinkers/beleggers/liefhebbers bij?
Overigens viel me op dat er in het TIP! topic ook maar weinig echt goeie tips voorbijkomen de laatste tijd... zelfs de grootgrutters hebben weinig interessante aanbiedingen meer. Tismewat.
Ja en nee is het antwoord denk ik.
Ja er is sprake van een bubbel waarbij er voornamelijk vanuit Azië enorme hoeveelheden opgekocht worden, tot aan Nederlandse slijters aan toe. Dit is al enige tijd gaande. En dit gaat zover dat er nog maar weinig (alles is relatief, maar vergeleken met 10 jaar geleden) 15+yo whisky in de warehouses ligt.
De investeerders hebben diepe zakken, maar dat raakt wel een keer verzadigd. Neemt niet weg dat de distillers dus nauwelijks meer fatsoenlijk gerijpte whisky in voorraad hebben en dat dit lang duurt om weer op peil te krijgen. Wat de prijzen voor de komende jaren hoog zal houden.
Dus ik denk dat er in redelijk afzienbare tijd een kantelpunt komt, zeker op de IB markt (nu de verhalen alom te horen zijn van slijters die bepaalde expressies niet meer willen kopen omdat voor hun het risico te groot wordt bij sommige IB's). Hoeveel slijters zullen tegen Van Wees zeggen: "Ja doe maar twee doosjes van jullie nieuwe Glen Grant!"?
De OB markt zal het de komende 10-15 jaar nog wel voelen dat ze alle voorraad verkocht hebben.
0 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
defeatless schreef:... De investeerders hebben diepe zakken, maar dat raakt wel een keer verzadigd.
Was het met je eens tot dit punt. Hier zit een klassieke denkfout, waar ik al eens eerder over begonnen ben:
Zolang de geldpersen aanstaan en de rentes laag zijn, raakt deze groep niet verzadigd. Het is te makkelijk voor ze aan geld te komen en dat te pompen in alles wat opgepompt kan worden om rendement maken. Vastgoed, aandelen, auto's, whisky. Alles vliegt omhoog
Pas als vanuit centrale banken de rentes omhoog gaan stopt het feest. Maar omdat dat vaak leidt tot grote socio-economische problemen (bedrijven die failliet gaan, huiseigenaren die de lasten ineens niet meer kunnen dragen etc.) durft niemand die stap te zetten. Niet de ECB en zeker niet de FED. Bij mijn weten was er maar één voorzitter van de FED die dit ooit heeft aangedurfd en die werd tijdens zijn termijn bedreigd, verguisd, etc. Maar hij kreeg de inflatie wel naar beneden. Moet je een heel sterke rug voor hebben.
Kortom die stijgende prijzen van alles, dat blijft nog wel even.
8 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Hoezo ontspoorde prijzen?
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.
Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.
De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.
Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.
Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.
De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.
Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- Berichten: 4942
- Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
- Locatie: Drenthe
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?
Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
Die marge zit er al niet op Ruud… Die regelgeving is meer om de supers er van te weerhouden bier met verlies te verkopen omdat mensen daarvoor naar de winkel komen. En dan ook de rest van de kar vullen met vreterij waar de super wel aan verdient.
Een slijter die 25% korting gaat geven is rap dicht.
0 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- Berichten: 4942
- Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
- Locatie: Drenthe
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: lambda0 en 23 gasten




