Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
SecondHandPants
Senior
Senior
Berichten: 296
Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 29 Okt 2021, 12:18

Wat betreft prijsontsporing - verwacht iemand hier dat er sprake is van een bubbel die op een bepaald moment ook weer instort, of laten we zeggen, terugzakt naar een realistischer / betaalbaarder niveau, of komen er simpelweg teveel nieuwe whiskydrinkers/beleggers/liefhebbers bij?

Overigens viel me op dat er in het TIP! topic ook maar weinig echt goeie tips voorbijkomen de laatste tijd... zelfs de grootgrutters hebben weinig interessante aanbiedingen meer. Tismewat.
5 x

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Mark » 29 Okt 2021, 13:25

Speculeren of we wel of niet in een bubbel zitten wordt de laatste jaren veel vaker aangehaald, ik denk niet dat we nu in een whisky bubbel zitten die gaat klappen.
Iets met vraag en aanbod waardoor het zo stijgt, whisky wat naar India/China gaat waar dat pak 'm beet 10 jaar geleden nog niet of weinig gebeurde. Hogere grondstofprijzen die laatste 6 mnd exponentieel gestegen zijn. Allemaal redenen waarom we steeds meer gaan betalen..

Gister liep er een veiling van een Springbank 10 en 15 af, 200 euro werd daar voor betaald :HitHead . Het zijn mooie whisky's, maar ik vind dat absurd veel geld.
2 x

Gebruikersavatar
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1295
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 20:32
Locatie: Imphy France
Contact:

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Okt 2021, 14:42

Investeerders gaan niet drinken, niet als ze serieus op geld zitten.

Het enige wat we kunnen doen is hopen dat de flessen correct bewaard worden
en wachten tot die massaal aangeboden worden..

Tot die tijd; koop alleen wat je nodig hebt.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Gebruikersavatar
Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1227
Lid geworden op: 18 Nov 2014, 21:17
Locatie: Fryslân
Contact:

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Freddy » 29 Okt 2021, 18:21

Oogadal schreef:Voor de Friezen en Friesland gangers; ook bij Jelle in Leeuwarden staat een geweldige mooie selectie oudere cognacs. Zeer de moeite.

Ondertussen bekend mee. ;)
1 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Okt 2021, 19:06

SecondHandPants schreef:Wat betreft prijsontsporing - verwacht iemand hier dat er sprake is van een bubbel die op een bepaald moment ook weer instort,....
De middenklasse in het westen wordt relatief gezien steeds armer. De steeds schaarser wordende buit moet worden gedeeld met een sterk groeiende middenklasse uit het verre oosten.
Dat geldt niet alleen voor whisky, maar alle levensbehoeften en luxegoederen.
Dit is een proces dat al decennia aan de gang is en een van de gevolgen van de globalisering van onze maatschappij.

Komt nog bij dat de nieuwe vraagstukken waar we voor staan ook zullen bijdragen tot steeds hogere kosten.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 29 Okt 2021, 19:18

Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?

Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Okt 2021, 19:25

Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?

Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.

In Duitsland kost een fles shampoo de helft van wat hij hier kost. In Nederland koop je er één plus één gratis.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 545
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 23:50

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 29 Okt 2021, 21:35

Dat is appels met peren vergelijken.
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Gebruikersavatar
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 594
Lid geworden op: 01 Aug 2010, 14:00
Locatie: Groningen

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Mark » 29 Okt 2021, 21:43

Reichenbach schreef:
Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?

Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.

In Duitsland kost een fles shampoo de helft van wat hij hier kost. In Nederland koop je er één plus één gratis.


Die vlieger gaat voor whisky natuurlijk niet op..
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Okt 2021, 21:52

Ruud W schreef:Dat is appels met peren vergelijken.
Wat ik bedoel is dat de prijs zodanig wordt bijgesteld dat zowel de omzet en winst wordt gemaximaliseerd. In het geval van de 25% korting zal de prijs zonder korting wat lager gaan uitvallen. Per saldo ben je het zelfde kwijt.

Niet dat je het zou willen; maar probeer maar eens een Glen Talloch zonder korting te kopen.

Ben ik in whiskyland weinig korting groter dan 25% tegen gekomen, behalve bij een opruiming als een fles uit het assortiment ging.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3577
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Okt 2021, 00:59

SecondHandPants schreef:Wat betreft prijsontsporing - verwacht iemand hier dat er sprake is van een bubbel die op een bepaald moment ook weer instort, of laten we zeggen, terugzakt naar een realistischer / betaalbaarder niveau, of komen er simpelweg teveel nieuwe whiskydrinkers/beleggers/liefhebbers bij?

Overigens viel me op dat er in het TIP! topic ook maar weinig echt goeie tips voorbijkomen de laatste tijd... zelfs de grootgrutters hebben weinig interessante aanbiedingen meer. Tismewat.


Ja en nee is het antwoord denk ik.

Ja er is sprake van een bubbel waarbij er voornamelijk vanuit Azië enorme hoeveelheden opgekocht worden, tot aan Nederlandse slijters aan toe. Dit is al enige tijd gaande. En dit gaat zover dat er nog maar weinig (alles is relatief, maar vergeleken met 10 jaar geleden) 15+yo whisky in de warehouses ligt.

De investeerders hebben diepe zakken, maar dat raakt wel een keer verzadigd. Neemt niet weg dat de distillers dus nauwelijks meer fatsoenlijk gerijpte whisky in voorraad hebben en dat dit lang duurt om weer op peil te krijgen. Wat de prijzen voor de komende jaren hoog zal houden.

Dus ik denk dat er in redelijk afzienbare tijd een kantelpunt komt, zeker op de IB markt (nu de verhalen alom te horen zijn van slijters die bepaalde expressies niet meer willen kopen omdat voor hun het risico te groot wordt bij sommige IB's). Hoeveel slijters zullen tegen Van Wees zeggen: "Ja doe maar twee doosjes van jullie nieuwe Glen Grant!"?
De OB markt zal het de komende 10-15 jaar nog wel voelen dat ze alle voorraad verkocht hebben.
0 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2760
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Daan » 30 Okt 2021, 12:58

defeatless schreef:... De investeerders hebben diepe zakken, maar dat raakt wel een keer verzadigd.


Was het met je eens tot dit punt. Hier zit een klassieke denkfout, waar ik al eens eerder over begonnen ben:
Zolang de geldpersen aanstaan en de rentes laag zijn, raakt deze groep niet verzadigd. Het is te makkelijk voor ze aan geld te komen en dat te pompen in alles wat opgepompt kan worden om rendement maken. Vastgoed, aandelen, auto's, whisky. Alles vliegt omhoog

Pas als vanuit centrale banken de rentes omhoog gaan stopt het feest. Maar omdat dat vaak leidt tot grote socio-economische problemen (bedrijven die failliet gaan, huiseigenaren die de lasten ineens niet meer kunnen dragen etc.) durft niemand die stap te zetten. Niet de ECB en zeker niet de FED. Bij mijn weten was er maar één voorzitter van de FED die dit ooit heeft aangedurfd en die werd tijdens zijn termijn bedreigd, verguisd, etc. Maar hij kreeg de inflatie wel naar beneden. Moet je een heel sterke rug voor hebben.

Kortom die stijgende prijzen van alles, dat blijft nog wel even.
8 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 672
Lid geworden op: 06 Jul 2015, 11:05

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 30 Okt 2021, 15:17

Hoezo ontspoorde prijzen?
Zover ik kan zien wordt veel vrij snel verkocht, soms binnen minuten na een release . Een paar weken later zijn de veilingprijzen nog hoger dan de rrp en de whisky gaan nog steeds als warme broodjes weg.
High end rum is nog erger.

Lukt me dat de meeste prijzen dus correct zijn naar gelang de tijden die wij leven.

De vraag is groter geworden door nieuwe markten maar ik denk dat de meeste whisky in Europa nog steeds naar de Europese verzamelaar gaat zoals de meeste forum leden hier.
Velen van jullie (ik ook maar dan rum ipv whisky) hebben tientallen zo niet honderden flessen die nooit open zullen gaan puur omdat wij teveel in huis hebben en het verzamelen leuk vinden.

Wie weet wat de toekomst zal brengen maar het heeft geen zin om vergelijkingen te trekken met vroegere prijzen
2 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2021, 17:20

Ruud W schreef:Sinds een tijdje mag er toch nog maar maximaal 25% korting gegevens worden op alcohol toch?

Dus de aanbiedingen worden dan toch minder spectaculair.


Die marge zit er al niet op Ruud… Die regelgeving is meer om de supers er van te weerhouden bier met verlies te verkopen omdat mensen daarvoor naar de winkel komen. En dan ook de rest van de kar vullen met vreterij waar de super wel aan verdient.
Een slijter die 25% korting gaat geven is rap dicht.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4942
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Okt 2021, 17:26

2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten