Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Jul 2011, 18:58

Het is Edradour, Stien, maar ik heb de vage indruk, dat jij dit bewust verkeerd schrijft ;)
Kan 't wel eerlijk zijn, maar zou je ook iets genuanceerder kunnen uitleggen waarom je er zo over denkt? Heb je alle Edradours geprobeerd? Iemand of iets(in dit geval dus 'n whisky) op 'n dergelijke, makkelijke manier onderuit halen is, imho, 'n beetje 'kort door de bocht', zeker als je zó veel whiskies bezit én dus ook véél ervaring hebt opgedaan met whisk(e)y :)

Mocht ik nu de plank misslaan, dan hoor ik dat graag, Stijn!

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 20 Jul 2011, 19:51

Zoals ik al schreef, René, ik heb ze natuurlijk niet allemaal gehad, maar ik denk dat ik toch een 15-20 tal verschillende Edrasours heb geproefd.
De manier waarop ik de naam schrijf, laat wel enigszins zien wat ik er mis aan vind. Zurig dus. Variërend van licht zurig tot maagsapzurig.
Ik weet dat ik enige jaren geleden nog bij een of andere gefinishte Edrasour (Tokaji als ik me niet vergis) de volgende notitie heb geschreven:

Neus: babykots

Dan weet ge het wel zeker :nono

En zoals ik ook al schreef: er zullen er waarschijnlijk wel goede zijn ook. Ik ben ze alleen nog niet tegengekomen....
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 24 Nov 2011, 22:46

Een paar blends, zoals de Famous Grouse (standaardversie) en Scottish Leader vind ik echt niet te pruimen.

Daarnaast heb ik nog nooit een lekkere grain whisky gehad, zelfs niet die van boven de 40 jaar oud. Ik heb er van Port Dundas, Cambus en Greenore geproefd en ik vond ze stuk voor stuk te bijtend en te weinig diepgang hebben.

Tot slot een paar 'exoten': Vooral de Hammer Head (Tsjechië) en Penderyn (Wales) vind ik echt helemaal niks. En de eerste keer dat ik een Japanse whisky proefde (geloof dat het een 10-jarige Yamazaki was) vond ik hem veel te chemisch, lijmachtig, ruiken. De reactie van de verkoper was prachtig: "I rather tend to associate it with paint remover myself" :P
Gelukkig heb ik daarna wel nog Japanse whisky's gehad die er wel mee door konden.
0 x
Afbeelding

le-nnart
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor le-nnart » 19 Dec 2011, 15:07

cragganmore 12 ys. deze fles van de sint gekregen, en na enkele glazen gedronken te hebben durf ik te zeggen dat deze whisky eigenlijk nietszeggend is. Hij is niet vies, maar het valt flink tegen.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Dec 2011, 15:26

le-nnart schreef:cragganmore 12 ys. deze fles van de sint gekregen, en na enkele glazen gedronken te hebben durf ik te zeggen dat deze whisky eigenlijk nietszeggend is. Hij is niet vies, maar het valt flink tegen.

Ik vind het een goede whisky ...Lekkere doordrinker voor alledag.. maar inderdaad misschien iets te veel de hemel ingeprezen waardoor je verwachting té hoog gespannen was :Cry
Zie mijn notitie en vooral de volgende berichten: Cragganmore 12yo, 40% OB
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 20 Dec 2011, 12:47

Ik had laatst een Sample van de Bruichladdich Barley.
Die bezorgde mij koude rillingen over m'n rug, en dan niet die van het goede soort. :SadHead
Ik heb de rest weggegeven aan iemand anders....
0 x

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 20 Dec 2011, 12:57

Ah, ik hoop deze van de week te ontvangen (sample) en kijk er verwachtingsvol naar uit! :yes

dmace schreef:Ik had laatst een Sample van de Bruichladdich Barley.
Die bezorgde mij koude rillingen over m'n rug, en dan niet die van het goede soort. :SadHead
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Dec 2011, 13:10

Michiel87 schreef:Ah, ik hoop deze van de week te ontvangen (sample) en kijk er verwachtingsvol naar uit! :yes

dmace schreef:Ik had laatst een Sample van de Bruichladdich Barley.

Ik heb hem geproefd van Jock tijdens de Mitra WX Duiven 2011. Vond hem ook 'niet mijn ding'...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 20 Dec 2011, 13:13

@Dmace & JayDie: En waar zat dat 'm dan in?

Van forumgenoten heb ik begrepen dat zowel de 12yo 2nd Edition en de Barley een bepaalde fruitigheid in zich hebben, gecombineerd met de afwezigheid van peat. De 12yo ken ik, deze scoort vaak niet zulke ogen, maar ik ben er een groot liefhebber van. Dat was ik overigens na het eerst glas beslist nog niet! M.a.w., ik blijf benieuwd naar de Barley.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Dec 2011, 14:05

Michiel87 schreef:@Dmace & JayDie: En waar zat dat 'm dan in?

Van forumgenoten heb ik begrepen dat zowel de 12yo 2nd Edition en de Barley een bepaalde fruitigheid in zich hebben, gecombineerd met de afwezigheid van peat. De 12yo ken ik, deze scoort vaak niet zulke ogen, maar ik ben er een groot liefhebber van. Dat was ik overigens na het eerst glas beslist nog niet! M.a.w., ik blijf benieuwd naar de Barley.

Ik moet voorop zeggen: ik proefde hem laat op de avond, dus m'n smaak kan enigsinds vertekend zijn geweest :gnif

Maar... hij doet m.i. z'n naam eer aan: malty! En dat was het eigenlijk ook. Kan niets zeggen (dwz: niet op gelet) over de fruitigheid. Daarna liet Jock me de Laddie Ten proeven en die vond ik enorm veel beter, maar iemand naast me zei precies het omgekeerde, dus tsja... In die Islay Barley inderdaad 0,0 peat, en ik dacht in de Laddie Ten wel, maar ook daar stond "unpeated'. Geen idee waar het hem in zat, want ze gebruiken hetzelfde water, rijpen op dezelfde plek, dus... :Scratch

Bij Bruichladdich is het voornamelijk zo dat er mooie verhalen aan een fles (en de distillery) vast zitten (Islay Barley: 100% barley van Islay, etc.)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

dmace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dmace » 20 Dec 2011, 14:14

Michiel87 schreef:@Dmace & JayDie: En waar zat dat 'm dan in?

Geen idee. ik denk voor het hele pakket. De geur beviel mij niet. De smaak was niet om te gillen, en de rillingen kwamen bij het doorslikken, en deed associaties met nare geneesmiddelen opwekken bij mij.
Ik kon er gewoon niet van genieten, op geen enkel vlak.

Met Bruichladdich moet je altijd maar afwachten wat het geworden is. De Microprovenance Rum Cask vind ik bijvoorbeeld heerlijk, en ook andere Bruichladdichs hadden tot deze Barley altijd wel iets interessants.

En natuurlijk speelt smaak altijd een grote rol. Iemand anders wordt er misschien weer dolgelukkig van. :bigsmile
0 x

Carlo
Senior
Senior

Re: Bah, Teaninich 1998 G&M

Ongelezen berichtdoor Carlo » 20 Dec 2011, 14:33

JayDie schreef:Maar... hij doet m.i. z'n naam eer aan: malty!

Malty is die zeker als je hem doorslikt en dat vond ik weer juist lekker daarheen.
Maar ja zo heb iedereen ze eigen smaak en beleving die daar bij hoort.

Zo had ik een keer deze Teaninich 1998 G&M die wekte bij mij een gevoel van misselijkheid op.
Weet ook niet hoe dat kwam maar vond hem echt niet lekker terwijl andere weer zeiden dat ze deze echt lekker vonden.

Carlo schreef:Teaninich 1998 G&M deze heb ik gisteren door de gootsteen gespoeld.
Vond hem echt niet te zuipen , dit was de 4de dram die ik geprobeerd had maar werd er gewoon misselijk van. :SadHead
0 x
Afbeelding

Valon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Valon » 21 Dec 2011, 17:45

In relatie tot de single malts: Glenfiddich 12yo is voor mij ronduit ranzig. Overigens wel meerdere keren geprobeerd, omdat veel mensen deze whisky tóch kopen. Sterker nog, schijnbaar erg lekker vinden ook. Maar helaas, ik zie geen enkel lichtpunt aan het einde van de tunnel en heb de bodem van het glas dan ook nog nooit bereikt...
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 22 Dec 2011, 22:10

Valon schreef:In relatie tot de single malts: Glenfiddich 12yo is voor mij ronduit ranzig. Overigens wel meerdere keren geprobeerd, omdat veel mensen deze whisky tóch kopen. Sterker nog, schijnbaar erg lekker vinden ook. Maar helaas, ik zie geen enkel lichtpunt aan het einde van de tunnel en heb de bodem van het glas dan ook nog nooit bereikt...

Ik heb hier de 12, 15 en 18 staan van Glenfiddich, de 12 vind ik zelf ook níet te drinken, de 15 heeft al wat meer smaak maar heel weinig 'tonen'. Ik vind de Glenfiddich een hele vlakke, simpele Whisky. De 18 is nog wel te doen, daar krijg ik wel een glaasje van op. Maar dan vind ik hem qua prijs véél te duur voor wat je krijgt.
0 x

Bert B.
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Loch Dhu Black Whisky

Ongelezen berichtdoor Bert B. » 23 Dec 2011, 19:12

Sanity11 schreef:Ik las laats wat over Loch Dhu Black Whisky die schijnt bij veel mensen toch echt in de categorie "vies" te vallen. Heeft iemand ervaring met deze whisky?

Die is écht niet te zuipen ... ik moet er nog ergens wat van steken hebben. Mijn kampioen voor niet te zuipen whisky blijft echter de Edradour NAS 'Batch #1' (52.6%, Signatory, Tokaji matured, B08/'06) ... tjongejonge, ik dacht dat ik BLIND werd. Dan liever een fles Red Label opzuipen dan één dram van die draak ;-) !!!

Gr.,
B. !!!
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”