Flessen inslaan voor latere consumptie

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Flessen inslaan voor latere consumptie

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 10 Aug 2021, 09:09

De laatste paar maanden heb ik mezelf wel eens betrapt met dit smoesje als ik weer eens een fles aanschafte..

Ik heb een 20-tal flessen openstaan waar ik regelmatig een dram uitschenk en nog 5 van het iets betere werk waar ik elke week wel eens eentje uitkies. Qua smaakprofielen lopen deze flessen ver uiteen, heb dus keuze genoeg aan hetgeen wat openstaat en heb daarom ook niet meteen de neiging om een nieuwe open te trekken.
Ik dacht een tijdje geleden dat, zodra ik mijn gevarieerde "open bar" klaar heb, ik een stuk minder flessen zou gaan aankopen, maar niets is minder waar :HitHead

Te vaak kom ik nog eens een leuke drinkfles tegen die ik liever niet laat staan, stel dat de volgende batches minder goed zijn? Of stel dat de fles ineens in de prijslift gaat? Deze flessen komen dan terecht in mijn "voorraadkist" die toch al een 10-tal flessen telt.
En dan heb ik het niet over die mooie single cask van een IB die later wel eens een leuke investering kan zijn, maar bijvoorbeeld een Port Charlotte 10, Talisker 10, Benromach 15, Kilkerran 12,... aardige drinkflesjes dus!

Hebben jullie zich ooit in een gelijkaardige situatie bevonden? Hoe is dit voor jullie uitgelopen? Zijn er geleidelijk aan wat van deze flessen op de drinkplank beland of gaat dit richting een heuse collectie die ik in mijn eentje niet meer opgedronken ga krijgen? :lekker

Cheers!
3 x

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Flessen inslaan voor latere consumptie

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Aug 2021, 10:35

Dit, maar dan ook exact dit, heeft ongeveer 80% van het forum gehad en veelal nog last van.

Geen idee wat het is, een soort FOMO waardoor je toch als een eekhoorn voorraad aan gaat leggen. :bigsmile
Ik heb voor mezelf altijd maximaal 50 flessen open staan, en koop maandelijks maar 1 à 2 flessen tegen maximaal €125,-. En dan nog komt er geregeld een deal voorbij die je niet kan laten schieten....

Maar rustig opdrinken is het advies, het verrot niet, en anders op termijn kun je hier vaak ook wel e.e.a. slijten. Als je prijs maar eerlijk is. Maar ga er gerust van uit dat je binnen een paar jaar een ruime collectie aan voorraad in huis hebt :gnif

Overigens betrap ik me er de laatste tijd op eigenlijk bijna geen IB's meer te kopen. OB's hebben net iets constantere kwaliteit, maar zijn ook vriendelijker geprijsd dat IB's.
Bovenstaande zin had 5 jaar geleden niemand geloofd trouwens.
6 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Aug 2021, 11:00

Inslaan vind ik iets te kort door de bocht...

In principe koop ik alle flessen voor latere consumptie ... :bigsmile
Echter het kopen van flessen ging lange tijd harder dan het opdrinken.

Met een voorraad van 121 dichte flessen (Bron: WB) ben ik wel selectiever geworden in het aanschaffen.
Liet ik mij in het verleden verleiden door een "merk", "marketing", eerdere ervaringen, of ervaringen van anderen, weet ik tegenwoordig waar mijn voorkeuren liggen en kan ik makkelijker nee zeggen of een fles in de winkel laten staan.

In het begin heb ik nog wel flessen dubbel (of meer) gekocht omdat ik vond dat die (inhoud) wel heel lekker waren.
Dit komt tegenwoordig zelden tot nooit voor ... er is zoveel meer te ontdekken ... en op herhaling na langere tijd vallen ze soms tegen.

Heb wel ontdek dat flessen die recent(er) zijn gekocht, eerder opengaan dan flessen die al een tijdje in de kast staan.
Dit zal ongetwijfeld mede te maken hebben dat ik nu bewuster aanschaf dan in het verleden.
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Aug 2021, 11:27

Komt bij mij eigenlijk wel heel veel overeen met Edwin.

Koop veel meer dan ik kan opdrinken en heb denk ik 150+ flessen open staan en nog zeker 250+ dicht. Ik heb 2 kratten met denk ik 15 flessen die ik als mogelijke investering achter houd, de rest gaat op den duur open of wordt (zonder winstoogmerk, heb net 6 Arran's van de hand gedaan aan een maatje tegen de prijs die ikzelf er voor betaald heb, volgens whiskybase is de 'waarde' zeker €150 meer) verkocht omdat ze niet meer interessant bevonden worden.
Kocht altijd al veel te veel verschillende whisky maar dat is vorig jaar helemaal ontspoort tijdens de COVID uitbraak (combi van verveling, huiswerk en hele dag online).
Probeer nu alleen nog maar specialere bottelingen te kopen die vaak ook direct open gaan.
Die andere 250+ flessen? Gaan ook echt een keer open!
4 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Aug 2021, 12:39

Zelf hoor ik ook bij de 80% die meer koopt dan hij op kan. Ook om de hier eerder genoemde redenen.

Houd ook rekening met het verschuiven van je interesse en smaak, het is zonde dat je tientallen flessen in je archief hebt staan van een distilleerderij of stijl terwijl je zelf inmiddels een paar fases verder bent in je hobby.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Aug 2021, 12:50

Dat is een volkomen normaal symptoom die bij de ziekte hoort. Het heet verzameldrang :bigsmile Een beetje een whisky freak heeft altijd wel een rede of een k*tsmoes om toch weer een fles te kopen. En zo niet, dan verzint ie er wel 1. Zo is het ook gewoon onderdeel van de sport om je vrouw/vriendin elke keer weer te verrassen met een nieuwe originele rede dat je ‘deze fles echt niet kan laten schieten’
2 x
Afbeelding

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 10 Aug 2021, 13:11

Ja, heel herkenbaar.
Bij mij is dat niet anders.
Het heeft ook te maken met de huidige situatie / whiskymarkt.
Vind je een bepaalde OB expressie heel lekker, er is een zeer groot risico op 1 van de volgende scenario's:
1. De whisky gaat flink omhoog in prijs
2. De whisky veranderd, de kwaliteit wordt minder dan voorheen
3. De whisky is straks ineens "discontinued", en er komt bijv. een NAS whisky voor terug die veel minder is.
Of een combinatie van deze.
Dat werkt het natuurlijk wel extra in de hand.
Mensen die bijvoorbeeld een paar jaar terug een aantal flessen van de oude GD 15 revival ingeslagen hebben voor 40 euro zijn zichzelf denk ik heel erg dankbaar dat ze dat destijds gedaan hebben, om maar een voorbeeld te noemen.
Als je niet beter weet dan dat alles gewoon verkrijgbaar blijft met dezelfde kwaliteit en prijzen die gewoon normaal ontwikkelen door inflatie, dan zal dat een heel stuk minder zijn, maar de realiteit met whisky is helaas anders.
3 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 10 Aug 2021, 13:47

Ik zal ook maar eens een duit in het spreekwoordelijke zakje doen.
Veel wijsheden heb ik al langs horen komen en ook ik heb hier last van door al genoemde redenen (soms fomo, stijgende prijzen, discontinued flessen die je gewoon goed bevallen, etc)

Grappig genoeg ervaar ik dit precies omgekeerd:

edwinedje schreef:In het begin heb ik nog wel flessen dubbel (of meer) gekocht omdat ik vond dat die (inhoud) wel heel lekker waren.
Dit komt tegenwoordig zelden tot nooit voor ... er is zoveel meer te ontdekken ...

Met die laatste zin helemaal eens, daarom doe ik ook graag mee aan de hwf thuistastings bijvoorbeeld, maar grappig genoeg merk ik dat hoe langer ik bezig ben met deze hobby, hoe duidelijker wel wordt wat mijn voorkeursprofiel is en welke distilleries en soms specifieke bottelingen daarbij horen.

Dus soms, als ik de kans krijg daarvan een paar flessen in te slaan, laat ik die kans ook niet lopen..
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

L_Gillian
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor L_Gillian » 10 Aug 2021, 16:42

defeatless schreef: Overigens betrap ik me er de laatste tijd op eigenlijk bijna geen IB's meer te kopen. OB's hebben net iets constantere kwaliteit, maar zijn ook vriendelijker geprijsd dat IB's.

Dit heb ik al vroeg ondervonden en blijf ik ook nu geloven! :respect
Ondanks dat mijn top-rated drams enkel IB's zijn, bestaat mijn "drinkplank" uit zeker driekwart OB flessen. Hier en daar een OB single batch of speciale finish maar ook een deel core-range met onklopbare prijs/kwaliteitverhouding. Nog steeds heel wat budgetvriendelijke opties die sommige (IB) flessen van dubbel driedubbel de prijs kloppen! Enkel hopen dat de kwaliteit ook zo blijft :lol:
2 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 11 Aug 2021, 12:30

Kleine bijdrage mijnerzijds : Ik ga helemaal mee met wat ik overwegend lees, ook ik koop meer ( veel meer ) dan ik drink, doe ik dat bewust ? Nee, dat niet, maar het feit dat je altijd wel iets langs ziet komen waarvan je denkt " Ja Nu Anders Is Ie Weg " zorgt er voor dat mijn voorraad blijft stijgen.
Ook het feit dat ik veel op sommige sites kijk of er iets leuks uit is ( wat ik weer niet hoop te missen ) draagt daartoe bij.
Het is voor mij " leuk met de hobby bezig zijn ", of het verstandig is, tja, tis een hobby he :bigsmile

Groet Cor
1 x

Mikser
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mikser » 11 Aug 2021, 15:28

Ik dacht dat ik met men inkoop/drink gedrag slecht bezig was... maar fijn te lezen dat ik volledig normaal ben volgens de eerdere berichten :bigsmile

Moet nog een hele resem samples verwerken, dit helpt natuurlijk ook wel :lekker
2 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 11 Aug 2021, 15:48

Interessant om te lezen! Als 'beginner' heb ik hier nog niet zo enorm veel 'last' van met een flesje of 18 die nu open op de kast staan. Ik merk wel dat ik zoek naar diversiteit binnen datgene wat ik heb staan. In het begin dacht ik dat mijn smaak vooral lag bij het zwaar geturfde, maar hoe meer smaken ik leerde kennen - hoe meer nieuwe dingen ik ook weer wilde proeven. De verschuiving die ik daarin de laatste maanden wel heb ik gemaakt is dat ik niet meer zo snel blind flessen koop maar nu meer met de samples aan de gang ben gegaan.

Nu iets meer on-topic terug: Qua inslaan voor latere consumptie denk ik in mijn geval wat meer aan de flessen die ik soort van indirect al vooruit heb gekocht via de vrienden van cQs. Met mijn vrij beperkte aandelen (tot nu toe) valt dat ook wel mee nog. Maar als ik in dat topic lees dat sommigen van de mede-forumleden daar al in een flink aantal shares zitten kun je dat natuurlijk ook nog wel onder deze noemer scharen.

Dicht laten van flessen is mij overigens nog niet gelukt - daarvoor ben ik kennelijk te nieuwsgierig om het eea snel te kunnen proeven :bigsmile
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Aug 2021, 16:37

Mikser schreef:... maar fijn te lezen dat ik volledig normaal ben volgens de eerdere berichten :bigsmile
Volledig normaal zou ik niet meteen willen zeggen, maar net zo gek als de rest in ieder geval wel.
4 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 11 Aug 2021, 21:16

Ik snap jullie allemaal :bigsmile

Plusminus 20 open en 25 dicht nu.
Blends, sm, ib, ob het gaat echt alle kanten op, maar wel een kleine voorkeur voor 46+ percentages.
En puur toeval, geen dubbelingen op het moment.

Dus ik mag van mezelf nog wat voorraad inslaan. :lekker
2 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Aug 2021, 23:25

Oeps... behoorlijk hetzelfde probleem, maar pas recent begonnen met openen van de (te) ruimhartig ingeslagen voorraad: 118 gesloten en 35 open. En ik heb besloten, dat ik e.e.a. ga verkopen, want dit is eigenlijk uit de hand gelopen.
Ik wil een paar mooie bijzondere flessen overhouden en verder alles van m'n 'huismerken' Bowmore, Arran en Highland Park. De rest gaat binnenkort in de verkoop, zelfs de Japanners :roll:
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”