Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 08 Jun 2021, 15:12

Spainkiller schreef:
Ruud W schreef:Maar mijn voorraad ongeopende flessen blijft wel groeien.

Ha, dat is hier ook een bekend 'probleem', maar dat zit me niet echt dwars :) Ik voel me altijd als een kind dat in de Jamin staat als ik door m'n ongeopende flessen ga om iets nieuws te zoeken om open te maken.

Dat gevoel om die seal te doorbreken...dat eerste geluid van die ploppende kurk...aandoenlijk! :hoedaf
1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Jun 2021, 18:36

Niet dat ik wil zeggen dat sommigen hier overdrijven, maarre.......

Afbeelding
4 x
Afbeelding

GreatBobski
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor GreatBobski » 10 Aug 2021, 20:27

Ik heb wel een vraag over het onderwerp ‘flessen omdraaien om de kurk vochtig te houden’, namelijk of dit echt nuttig/nodig is??

Onlangs op YouTube een interessant filmpje gekeken over het goed beschermen van je whisky verzameling.
Zaken als uit zonlicht houden, op constante temperatuur en niet in een te vochtige omgeving kwamen hierin terug, net als het gebruik van parafilm.
In dit filmpje werd expliciet gezegd dat het absoluut niet nodig is om flessen regelmatig te keren om de kurk vochtig te houden.
Whisky in de fles zorgt vanwege het hoge alcoholpercentage vanzelf voor voldoende bevochtiging van de kurk, werd daar gezegd.

Ik ben heel benieuwd of er iemand is die een sluitend antwoord hierop heeft!

Groet, Bob
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Aug 2021, 21:06

Alcohol zelf is niet zo goed voor een kurk. Een fles liggend bewaren is dan ook geen goed idee (behalve bij wijn en sommige soorten bier).
Ik kan me voorstellen dat de luchtvochtigheid in die paar cm onder de kurk voldoende is om deze in goede conditie te houden. En af en toe de fles omkeren kan vast geen kwaad als je daar zelf een goed gevoel bij hebt.

Bij flessen met metalen capsule kan het ook geen kwaad deze even aan te draaien, maar ook hier niet overdrijven.

Vanmiddag een aantal flessen onder handen gehad waarvan ik de bottlecode wilde achterhalen. Daarbij wordt de kurk vanzelf weer bevochtigd.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 11 Aug 2021, 17:35

Weer zo'n leerzaam topic! Leuk om te lezen hoe iedereen hiermee omgaat.

Ik recyclede eerder wel eens flesjes/buisjes van tastings om vrienden wat te kunnen laten proeven uit mijn collectie. Zo'n 10cl flesje achter de hand houden is daarentegen toch wel een leuk idee.. en dan een of twee 3cl sampletjes om zelf op een later moment nog eens te kunnen vergelijken

Gevolg: Ordertje geplaatst bij glazenflessenenpotten.nl voor flessen en dopjes om zelf ook een archief(je) aan te kunnen leggen :lol:

is het nu alleen de uitdaging om niet de fles volledig versampled weg te zetten in het archief haha..
2 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Aug 2021, 09:31

Jimbeau schreef:Weer zo'n leerzaam topic! Leuk om te lezen hoe iedereen hiermee omgaat.

Ik recyclede eerder wel eens flesjes/buisjes van tastings om vrienden wat te kunnen laten proeven uit mijn collectie. Zo'n 10cl flesje achter de hand houden is daarentegen toch wel een leuk idee.. en dan een of twee 3cl sampletjes om zelf op een later moment nog eens te kunnen vergelijken

Gevolg: Ordertje geplaatst bij glazenflessenenpotten.nl voor flessen en dopjes om zelf ook een archief(je) aan te kunnen leggen :lol:

is het nu alleen de uitdaging om niet de fles volledig versampled weg te zetten in het archief haha..

Een goed maar gevaarlijk idee het aanleggen van zo'n "liquid archive" ;)

Ik doe het zelf al ongeveer vanaf het begin met speciale bottelingen, daar vul ik 2x6 van af voor later.
Om te vergelijken of om met vrienden op te kunnen drinken, ook lang nadat de fles leeg is.

Vermoedelijk heb ik inmiddels ergens rond de 200 flesjes en geen idee wanneer ik die allemaal moet gaan opdrinken.
Opslaan begint ook een probleem te worden. In het oude huis had ik hier een kast voor maar hier heb ik momenteel nog geen oplossing.
(idee van hoe het eruit zag in het begin: Daan @ Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?)

Kortom mijn tip aan jou zou zijn: denk nu vast na over waar je die flesjes gaat bewaren want geloof me, het gaan er heel snel heel veel worden ;)
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 12 Aug 2021, 11:24

ik zie wat je schrijft en begrijp je punt volledig haha. Desalniettemin betrap ik me nu zo nu en dan op het feit dat ik flessen met een bodempje erin (2 a 3 drammetjes) extra lang laat staan omdat ik geen afscheid wil nemen. Of dat ik het wil bewaren voor een mogelijke mini-tasting met wat vrienden.. Wanneer ik in gedachten heb dat ik nog een klein flesje en/of een sampletje achter de hand heb kan ik misschien ook weer wat makkelijker afscheid nemen van 'de fles' - omdat het een tijdelijk afscheid is :?

Anyway, beide 'problemen' zijn natuurlijk first world problems haha.. Vooralsnog heb ik ruimte genoeg in huis dus lijkt me dat voor nu het beste 'probleem' om te hebben :bigsmile
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”