Wouter1981 schreef:Een rating van 88 kan toch prima los van de prijs staan?
88pnt voor een fles van 60/70 euro is een goede score.
88pnt voor een fles van 250 euro? Dan zou ik teleurgesteld zijn.
Volgens mij wordt dat hier ook zo bedoeld door Edwin en Rien. En persoonlijk ben ik het daar helemaal mee eens.
Je verwacht dat je krijgt waarvoor je betaalt. Betaal je meer, dan verwacht je ook een hogere kwaliteit.
Dat dus. Persoonlijk doe ik niet aan scores, mij te ingewikkeld. Maar in mn reviews weeg ik bovenstaande standaard mee in mn beoordeling. Om de doodeenvoudige reden dat je voor een x bedrag, bepaalde verwachtingen hebt/mag hebben. Als je voor €100.000 een nieuwe auto koopt, mag je verwachten dat ie niet hetzelfde comfort en prestaties biedt als dat van een nieuwe fiat panda van €10.000. Plain and simple. Je geeft €200+ uit om van je stoel geblazen te worden. Niet om gewoon alleen maar even een lekkere dram te drinken. Dan zijn er veel goedkopere alternatieven.
De special releases van Springbank zijn op voorhand bijzonder en schaars en dus duur, want omdat het zo’n cult distillery betreft en ze weinig produceren is de vraag exponentieel groter dan het aanbod. Dat weten Springbank en de brokers ook.
Of er voor die €220 per fles wel of geen winst gemaakt is op het vat, vermeld het verhaal idd niet. Wat Oogadal bedoeld is dat de whiskyhysterie zó groot is vandaag de dag, dat het bijna niet meer uit maakt welk prijskaartje er aan iets gehangen wordt want mensen kopen toch wel. Het is bijna meer een kwestie van prestige en overwinning aan t worden. Alles is FOMO. De strijd om aan een dergelijke fles te komen zegt m.i. meer over de idioterie die is losgebarsten in de wereld van whisky, dan over de whisky zelf. Onderhand krijgen we Apple taferelen en liggen mensen in hun slaapzakken voor de deur bij de slijter om maar niet mis te grijpen bij die nieuwe release. Hoe langer we als whiskyliefhebbers mee blijven gaan in deze hysterie, hoe meer de prijzen zullen blijven stijgen. Dat is m.i. zo klaar als een klontje.
De marketingafdelingen in de whiskyindustrie is nog nooit zo makkelijk geweest. Noem het special of limited, hang er een idiote prijs aan en kondig het met wat bravoure aan en mensen happen het als zoete koek. Een 5yo voor €100+ is geen enkel probleem, zolang je maar gebruik maakt van de magische woorden
Als je voor 120-130 euro een 18yo SB kan kopen, waarom zou je dan in godsnaam €220 voor een 17yo gaan betalen?
But that’s just my two cents

Affijn: Uiteindelijk is het aan ieder voor zich om te bepalen wat ie koopt en waarom, hoeveel je te besteden hebt en wat je smaakvoorkeur is. Als je er 1 hebt en je bent er blij mee is het goed toch?