Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 17 Jan 2021, 20:09

Even helemaal los van het feit dat ik deze fles noch gekocht, noch geproefd heb:

Casketje schreef:Ik heb nog geen enkele persoon gesproken die de fles ook daadwerkelijk heeft gekocht dat 'ie zich "gematst" voelt.

Ik denk dat je het anders bedoeld, of dat 'matsen' iets anders betekent in het Vlaams.
Maar in die geval zeg je in het Nederlands dus dat 'niemand vindt dat hij een voordelige prijs heeft betaald voor deze fles'
Aan je eerdere standpunt leid ik toch af dat je iets anders wil zeggen.

Casketje schreef:Trouwens: ik dacht dat ratings gegeven werden los van de prijs van de fles?

Een rating van 88 kan toch prima los van de prijs staan?
88pnt voor een fles van 60/70 euro is een goede score.
88pnt voor een fles van 250 euro? Dan zou ik teleurgesteld zijn.
Volgens mij wordt dat hier ook zo bedoeld door Edwin en Rien. En persoonlijk ben ik het daar helemaal mee eens.
Je verwacht dat je krijgt waarvoor je betaalt. Betaal je meer, dan verwacht je ook een hogere kwaliteit.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Jan 2021, 20:13

Casketje schreef: Trouwens, je geeft 'm 88 heb ik gezien: zo slecht zal hij dan ook weer niet geweest zijn...

Oogadal schreef:Wat betreft de score Arthur; 88 punten voor een dram van € 100 is prima, maar voor een fles van € 220 is het simpelweg te weinig. Maar da’s mijn mening.

Huh :shock: Heet Casketje in t echt ook Arthur? :D
0 x
Afbeelding

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 17 Jan 2021, 20:34

blaaat schreef:Weet je wat het is? Wij hopen gewoon heel hard dat die prijszetting van Springbank flessen zich niet doorzet naar andere distilleerderijen... Want mijn portefeuille, en ik denk van veel anderen, is niet groot genoeg om zomaar 250€ eruit te halen voor een 25yo.

25Y van Springbank heb ik nog niet onder de 475 euro weten te bemachtigen...mocht deze ergens voor € 250 staan hoor ik het graag :D

Maar ik snap wat je bedoelt, Springbank maakt minder whisky dan de meeste andere grote namen dus bij dezelfde vraag zal de prijs hoger liggen door het lagere aanbod. Er is minder beschikbaar van de 25Y dan (bijvoorbeeld) Caol Ila heeft liggen aan 25Y.
Vandaar dat de een € 500 kost en de ander € 150.

Voor bovenstaand geldt uiteraard 'correct me if I'm wrong'.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Jan 2021, 20:40

Wouter1981 schreef:Een rating van 88 kan toch prima los van de prijs staan?
88pnt voor een fles van 60/70 euro is een goede score.
88pnt voor een fles van 250 euro? Dan zou ik teleurgesteld zijn.
Volgens mij wordt dat hier ook zo bedoeld door Edwin en Rien. En persoonlijk ben ik het daar helemaal mee eens.
Je verwacht dat je krijgt waarvoor je betaalt. Betaal je meer, dan verwacht je ook een hogere kwaliteit.

Dat dus. Persoonlijk doe ik niet aan scores, mij te ingewikkeld. Maar in mn reviews weeg ik bovenstaande standaard mee in mn beoordeling. Om de doodeenvoudige reden dat je voor een x bedrag, bepaalde verwachtingen hebt/mag hebben. Als je voor €100.000 een nieuwe auto koopt, mag je verwachten dat ie niet hetzelfde comfort en prestaties biedt als dat van een nieuwe fiat panda van €10.000. Plain and simple. Je geeft €200+ uit om van je stoel geblazen te worden. Niet om gewoon alleen maar even een lekkere dram te drinken. Dan zijn er veel goedkopere alternatieven.

De special releases van Springbank zijn op voorhand bijzonder en schaars en dus duur, want omdat het zo’n cult distillery betreft en ze weinig produceren is de vraag exponentieel groter dan het aanbod. Dat weten Springbank en de brokers ook.
Of er voor die €220 per fles wel of geen winst gemaakt is op het vat, vermeld het verhaal idd niet. Wat Oogadal bedoeld is dat de whiskyhysterie zó groot is vandaag de dag, dat het bijna niet meer uit maakt welk prijskaartje er aan iets gehangen wordt want mensen kopen toch wel. Het is bijna meer een kwestie van prestige en overwinning aan t worden. Alles is FOMO. De strijd om aan een dergelijke fles te komen zegt m.i. meer over de idioterie die is losgebarsten in de wereld van whisky, dan over de whisky zelf. Onderhand krijgen we Apple taferelen en liggen mensen in hun slaapzakken voor de deur bij de slijter om maar niet mis te grijpen bij die nieuwe release. Hoe langer we als whiskyliefhebbers mee blijven gaan in deze hysterie, hoe meer de prijzen zullen blijven stijgen. Dat is m.i. zo klaar als een klontje.

De marketingafdelingen in de whiskyindustrie is nog nooit zo makkelijk geweest. Noem het special of limited, hang er een idiote prijs aan en kondig het met wat bravoure aan en mensen happen het als zoete koek. Een 5yo voor €100+ is geen enkel probleem, zolang je maar gebruik maakt van de magische woorden :lekker

Als je voor 120-130 euro een 18yo SB kan kopen, waarom zou je dan in godsnaam €220 voor een 17yo gaan betalen?
But that’s just my two cents :goedgedaan

Affijn: Uiteindelijk is het aan ieder voor zich om te bepalen wat ie koopt en waarom, hoeveel je te besteden hebt en wat je smaakvoorkeur is. Als je er 1 hebt en je bent er blij mee is het goed toch? :bigsmile
3 x
Afbeelding

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 17 Jan 2021, 20:43

Cask1988 schreef:
De marketingafdelingen in de whiskyindustrie is nog nooit zo makkelijk geweest. Noem het special of limited, hang er een idiote prijs aan en kondig het met wat bravoure aan en mensen happen het als zoete koek. Een 5yo voor €100+ is geen enkel probleem, zolang je maar gebruik maakt van de magische woorden :lekker

Vergeet niet een nummer erop te zetten, batch 1 of iets dergelijks.
1 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 17 Jan 2021, 22:23

Wouter1981 schreef:Ik denk dat je het anders bedoeld, of dat 'matsen' iets anders betekent in het Vlaams.
Maar in die geval zeg je in het Nederlands dus dat 'niemand vindt dat hij een voordelige prijs heeft betaald voor deze fles'
Aan je eerdere standpunt leid ik toch af dat je iets anders bedoelde.

Zal inderdaad iets Vlaams-Nederlands zijn, ik bedoelde inderdaad dat niemand klaagde of zich bedrogen voelde op vlak van prijs.

Voor mij was het een kans om een Springbank single cask te kopen, iets wat ik nog niet in m'n verzameling had, aan een meer dan marktconforme prijs. De verhalen die er rond gevormd zijn vanuit de bottler kunnen me worst wezen eerlijk gezegd. Was hij pakweg 25 jaar en/of €300 gekost had ik 'm aan me laten voorbij gaan. Iedereen maakt uiteindelijk z'n eigen rekening op dat vlak. Ik snap enkel de kritiek niet als je ziet aan welke nog veel gekkere prijzen vergelijkbare flessen ofwel reeds op de markt gebracht geweest zijn, of nog steeds op de markt komen.

Mijn naam is trouwens niet Arthur. ;)
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Jan 2021, 22:27

Nee, dat je mijn kritiek niet snapt had ik al gemerkt...Net als dat je m’n uitleg over scores niet begrijpt.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 17 Jan 2021, 22:29

Oogadal schreef:Nee, dat je mijn kritiek niet snapt had ik al gemerkt...Net als dat je m’n uitleg over scores niet begrijpt.

Flauwe comeback hoor. :P
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Jan 2021, 22:48

Cask1988 schreef:Huh :shock: Heet Casketje in t echt ook Arthur? :D

Sorry for the mixup... :HitHead
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Jan 2021, 22:51

Casketje schreef:
Oogadal schreef:Nee, dat je mijn kritiek niet snapt had ik al gemerkt...Net als dat je m’n uitleg over scores niet begrijpt.

Flauwe comeback hoor. :P

Nee, ik kan nog wel een keer hetzelfde tikken, maar als je het toch niet leest, of leest wat je denkt dat er staat het weinig zin heeft het nog een keer uit te leggen.
Jou boeit het alleen wat jou flesje je persoonlijk kost en ik bekommer me meer om het totale plaatje en de toekomst.

Heeft niks te maken met een comeback, ik wil best een discussie aangaan, maar dan wel met mensen die lezen wat ik schrijf.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 17 Jan 2021, 23:05

Wow.
Wat worden er toch gemakkelijk bedragen neegelegd voor 1 fles waar sommige mensen een week voor moeten werken.
En dan ook nog Hoi Hoi roepen.
Soms vraag ik me als alleenverdiener met gezin af hoe jullie het doen.
Nogmaals Wow.
250 euro is schijnbaar peanuts.
Ik weet dat hobbys geld kosten, maar toch.
Ik lees gelukkig ook dat er mensen zijn die ook " behoorlijke bedenkingen " tegen dit soort prijzen hebben.
Geen wonder dat er mensen zijn die Whisky vervangen door wat anders, omdat ze gewoon niet meer mee
kunnen in deze " Hype " ( hoi hoi, ik heb er weer 1, slechts 300 euro, tof man, das voor niks, Pfoe ).
Groet cor.
4 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Jan 2021, 23:19

Dat je whisky als hobby kan noemen zal er al op wijzen dat je vast niet hoeft aan te sluiten bij de voedselbank.

Verder zijn we hier een doorsnee van de maatschappij, links en rechts, rijk of wat minder rijk, oud en jong, alleenstaand, tweeverdiener of alleenverdiener met een groot gezin.

Gelukkig kun je als alleenverdiener met groot gezin ook prima Springbank en consorten aanschaffen zonder meteen je gezin in armoede te storten. Je moet alleen even opletten.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 17 Jan 2021, 23:33

@Reichenbach

Je hebt absoluut een punt.
Ik moest alleen mijn verbazing effe kwijt.
En ik vind het nog steeds leuk hoor.
Ze zeggen wel eens : The chase is better than the catch, in mijn geval vind ik het ook heel leuk om gewoon te zoeken, ook al koop ik niet, maar ik kan gelukkig nog steeds wel toeslaan als ik wat vind dat ik graag wil, uiteraard bepaalde verhoudingen in acht nemende :lol: ).

:D

Groet Cor
3 x

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 18 Jan 2021, 12:13

Oogadal schreef:De kant bottelaar

En dan de kopers kant

De trein is vertrokken en je zal als bottelaar/koper mee op die trein moeten springen of ‘alleen’ achterblijven. In je eentje ga je hem heus niet kunnen stoppen. Wat whiskybroker gedaan heeft om het vat te ‘gunnen’ aan hun klanten? Zou kunnen, maar kom op zeg. Voor niets gaat de zon op.

Als jij en je kennis en daar een kennis van de flessen niet koopt, staan er wel 100 andere in de rij om hem wel te kopen. Vraag en aanbod?

Geef mij maar de gewone 10 of 12, die zijn nog betaalbaar en lekker! Wie weet komt er ook een moment dat deze behoorlijk gaan stijgen in prijs en dan moet je gewoon uitmaken of je je geld er nog aan wil uitgeven.
3 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Jan 2021, 14:13

Anton schreef:
Oogadal schreef:De kant bottelaar

En dan de kopers kant

De trein is vertrokken en je zal als bottelaar/koper mee op die trein moeten springen of ‘alleen’ achterblijven. In je eentje ga je hem heus niet kunnen stoppen. Wat whiskybroker gedaan heeft om het vat te ‘gunnen’ aan hun klanten? Zou kunnen, maar kom op zeg. Voor niets gaat de zon op.

Als jij en je kennis en daar een kennis van de flessen niet koopt, staan er wel 100 andere in de rij om hem wel te kopen. Vraag en aanbod?

Deze mindset is nu precies een groot deel van het probleem. Zolang de meerderheid zo denkt zal de trein inderdaad niet stoppen, maar als er maar genoeg mensen van de trein afstappen stopt ie uiteindelijk echt wel hoor.
10 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”