Als afzonderlijke fles waarschijnlijk deze 1993 hand-filled Glendronach:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/113940/glendronach-1993Los van het feit dat het de duurste fles is die ik ooit heb gekocht (£250) was het gewoon leuk te kunnen praten met de vriendelijke mensen daar in de distillery en natuurlijk de hele leuke ervaring van je eigen fles te mogen vullen, kurken en aftapen, om dan je naam in dat boek te schrijven.
Het unieke van een zeer dure/zeldzame fles is 1 ding, maar wanneer die open is, is ze open en ook ooit weg, dus wat me het meeste "genot" verschaft uit m'n collectie zijn de 12 flessen Glendronach 12 gebotteld in 2013 - wetende dat ik voldoende flessen heb om wanneer ik ook zin heb in een flesje er eentje te kunnen opentrekken. Hetzelfde geldt voor de 10 flessen A'Bunadh of de hoop Allardices en Parliaments die ik door de jaren heen bij elkaar heb verzameld.
Het niet-whisky item wat ik het leukst vind is mijn "Glendronach anorak". Voor zij die niet gekend zijn met Engels dialect: een anorak is net zoals in het Nederlands een windbreker type jas, maar betekent ook iemand die zeer gepassioneerd is door een bepaalde hobby, een beetje hetzelfde als een nerd dus. Ralfy gebruikt die term ook vaak. Het is dus een soort van regenjas met het Glendronach logo vooraan en achteraan "WHISKY ANORAK". Toen ik deze zag hangen in de distillery shop twijfelde ik geen moment: die moest ik hebben.