Wat is de trots uit je collectie?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Wat is de trots uit je collectie?

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 28 Dec 2020, 18:31

Mermur schreef:
Mermur schreef:[Mei 2015] Dat kan geen andere zijn dan mijn geboortejaarwhisky: Glen Grant 1974 BBR.

Op dit moment zou ik zeggen: Mortlach 1980 GM, Mortlach 14 y.o. Sestante en Mortlach 1980 AD. Drie tamelijk zeldzame Mortlachs, die ook nog eens erg goed smaken.

Mmmmmm die sestante...heb je er nog van!? :Slainte
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 28 Dec 2020, 19:14

Zo, dat is een moeilijke! Mijn eerste Port Ellen, de Highland Park die ik van mijn vriendin kreeg maar waarschijnlijk toch de Springbank 1969 cask 55 waarvan ik toen dacht, wat een hoop geld voor zo'n fles :o Toendertijd voor het belachelijke bedrag van bijna € 250 aangeschaft :Cry https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... gbank-1969
3 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 28 Dec 2020, 19:17

Een paar jaar geleden zou ik zonder meer gekozen hebben voor mijn geboortejaar flessen, Tomintoul en Bunnahabhain 1968, maar van beide is de bodem al in zicht... Ik heb niet echt een trots meer denk ik. Alle flessen gaan uiteindelijk toch open.
4 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 29 Dec 2020, 08:36

Thewowbar1986 schreef:Mmmmmm die sestante...heb je er nog van!? :Slainte

Ja, gelukkig is mijn fles nog niet leeg.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 29 Dec 2020, 10:59

Voor mij is dat de Balvenie Tun1401 #8. Daar had ik twee flessen van ééntje voor de releaseprijs van €120 gekocht (vond ik al veel) en de ander heb ik me laten meeslepen in een veiling en er €140 voor betaald.

Één van die flessen heb ik open getrokken toen ik de sleutels kreeg van mijn eerste huis. De andere fles staat nog te wachten op een mijlpaal.
Het is zeker de beste whisky die ik ooit als fles in huis heb gehad. En ik kan me er maar twee andere herinneren (Glenfarclas 50 en Bowmore '67) die beter waren.
3 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 29 Dec 2020, 11:08

Omdat ik ook van kunst hou, vind ik mijn met moeite verzamelde Tony Koehl series mijn grote trots:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
8 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 29 Dec 2020, 11:09

......zijn wel beetje grote afbeeldingen geworden..... :gnif
0 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 29 Dec 2020, 12:15

Is bij mij toch deze HP : https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/669/highland-park-30-year-old

Stond destijds verstopt in de Mitra! :) kreeg er nog een paar glazen bij omdat ze blij waren dat ze hem eindelijk verkocht hadden! :hoedaf
3 x

Wevermans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wevermans » 29 Dec 2020, 12:19

De trots in mijn collectie is deze Ledaig https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/12538/ledaig-1974.
Dit is omdat ik deze nog in guldens betaald heb en omdat ik me tot nu toe nog steeds heb kunnen inhouden om m niet te openen omdat ik weet hoe lekker ik m vond, daar ik toentertijd twee flessen heb gekocht. Misschien is het niet openen ook wel bescherming om de teleurstelling te voorkomen die me kan overvallen wanneer ik m wel plop en wanneer dan blijkt dat mijn herinnering aan deze dram veel beter is dan dat ik m nu vind smaken...
3 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Dec 2020, 12:59

Lastig kiezen... zal één van de overjarige GlenDronach zijn van begin '70 die ik een jaar of 5 geleden nog op de kop kon tikken.

Afbeelding
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... onach-1971

Afbeelding
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... onach-1972

Opentrekken wordt wel steeds lastiger, maar gelukkig heb ik ze beide al eens mogen proeven... :bigsmile

Of de 34 jaar oude Caol Ila 1982 voor Cadenhead's "employees only", die ik met een (on)gelukje kreeg toegestuurd (en andere oud Caol Ila'tje was gebroken tijdens inpakken, en aangezien er geen reserveflessen meer beschikbaar waren had ik de optie om bovenstaande af te nemen).

Afbeelding
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... la-1982-ca

Of toch die Springbank 1974... of de VE, of DSL? Handfilled Bunna van het Schotland-reisje? Ach laat ook maar.. ze hebben allemaal een mooi verhaal of "waarde". :hoera
7 x
2 ∞ & →

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 29 Dec 2020, 14:03

Als afzonderlijke fles waarschijnlijk deze 1993 hand-filled Glendronach:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/113940/glendronach-1993

Los van het feit dat het de duurste fles is die ik ooit heb gekocht (£250) was het gewoon leuk te kunnen praten met de vriendelijke mensen daar in de distillery en natuurlijk de hele leuke ervaring van je eigen fles te mogen vullen, kurken en aftapen, om dan je naam in dat boek te schrijven.

Het unieke van een zeer dure/zeldzame fles is 1 ding, maar wanneer die open is, is ze open en ook ooit weg, dus wat me het meeste "genot" verschaft uit m'n collectie zijn de 12 flessen Glendronach 12 gebotteld in 2013 - wetende dat ik voldoende flessen heb om wanneer ik ook zin heb in een flesje er eentje te kunnen opentrekken. Hetzelfde geldt voor de 10 flessen A'Bunadh of de hoop Allardices en Parliaments die ik door de jaren heen bij elkaar heb verzameld.

Het niet-whisky item wat ik het leukst vind is mijn "Glendronach anorak". Voor zij die niet gekend zijn met Engels dialect: een anorak is net zoals in het Nederlands een windbreker type jas, maar betekent ook iemand die zeer gepassioneerd is door een bepaalde hobby, een beetje hetzelfde als een nerd dus. Ralfy gebruikt die term ook vaak. Het is dus een soort van regenjas met het Glendronach logo vooraan en achteraan "WHISKY ANORAK". Toen ik deze zag hangen in de distillery shop twijfelde ik geen moment: die moest ik hebben. :bigsmile
5 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 29 Dec 2020, 14:49

Casketje schreef:Als afzonderlijke fles waarschijnlijk deze 1993 hand-filled Glendronach:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/113940/glendronach-1993
...

Herkenbaar verhaal. Die fles is hier ook nog altijd niet geopend, was ook niet nodig omdat we van Ann een royale 5cl sample toegeschoven kregen :D
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Dec 2020, 15:39

Van de laatste 3 posts hier word ik ernstig jaloers :bigsmile
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 29 Dec 2020, 15:58

Dat is voor mij toch wel deze :

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-1965-ad

Groet Cor
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 29 Dec 2020, 16:11

Rien68 schreef:Herkenbaar verhaal. Die fles is hier ook nog altijd niet geopend, was ook niet nodig omdat we van Ann een royale 5cl sample toegeschoven kregen :D

Klopt :lekker en wat een dram, zonder twijfel één van de betere die ik ooit mocht drinken. :goedgedaan
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”