Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Dec 2020, 11:56

sch@ker schreef:"overspannen" ? Hoe zo?
Vanmorgen uitgerust opgestaan, op mijn gemakje ontbeten, twee koppen koffie, krantje er bij en met mijn vrouw nog even over onze minister president gepraat, onze verbazing er over uitgesproken dat slijters tot de zgn essentiële winkels horen (niet dat ik het ze niet gun) en vervolgens eens gaan kijken hoe of de vlag op HWF er vandaag bij hangt......ach zo'n flesje :bigsmile

Past ook niet bij je Herman, overspannen gedoe... :bigsmile
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 15 Dec 2020, 12:14

De standaard bottelingen gaan ook omhoog, net de nieuwe cask strenght en de 17 madeira gekocht. Beetje bij beetje wordt alles duurder (off topic kijk bvb naar de prijzen van de GD Allardice). Door al die strontdure nieuwe releases die supersnel uitverkopen neemt iedereen meer marge lijkt me. De producers, de IB's en de slijters.
0 x

GlenPiWi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 15 Dec 2020, 12:29

Wat een reacties hier weer over Whiskybroker zeg.
Als je zijn facebook een beetje volgt dan weet je dat hij dit vat onlangs tegen een aanzienlijk hoge prijs gekocht heeft. Hij deed dit om de flessen tegen bijna aankoopprijs aan te kunnen bieden aan zijn goede klanten, als bedanking en bij wijze van kerstcadeau. 200£ was de prijs waar zijn goede klanten het aan konden kopen, 1 fles pp en de flesnummers werden genoteerd voor wanneer er op veiling verschijnen.
Deze goede klanten hadden een week tijd om de fles in alle rust aan te kopen. Vanaf vandaag zijn de niet verkochte flessen tegen 250£ de deur uitgevlogen. Respect zou ik zeggen! :hoedaf
10 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Dec 2020, 13:21

Even een pas op de plaats is hier op z'n plek denk ik. Ik reken mezelf tot zijn goede klanten met meer dan 60 vaten in z'n warehouse en mij is niks aangeboden. Whiskybroker wordt hier ook niet met pek en veren overgoten toch? Maar om nu te moeten buigen en bijna te doneren aan het standbeeld welke jij in gedachte hebt gaat mij veel te ver.
Mijn goede klanten hoeven namelijk hun Kerstgeschenk niet zelf te betalen, ik vind het heel normaal dat je een goede relatie aan het eind van het jaar bekroond met een leuke attentie. Die mijn goede klanten beslist niet hoeven te betalen. Of moet jij je werkgever de kostprijs van je kerstpakket vergoeden?

De redenatie 'Whiskybroker heeft dit vat heel duur gekocht, dus de fles is ook heel duur' en dat we daar dan 'respect' voor moeten hebben begrijp ik ook niet; moeten we nu toejuichen dat Whiskybroker er mede voor zorgt dat prijzen voor dit soort flessen in de toekomst tot het achterlijke exploderen?
Want met deze verkoopprijs, als ie echt bijna kostprijs zou zijn, dan heeft het vat ongeveer £ 750 - 800 per liter alcohol (rla) gekost, dus 54K in ponden totaal. Terwijl voor Springbank normaal 20 pond per rla per jaar betaald wordt, dus £ 420 per rla. Wat ik al veel te veel vindt.
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 15 Dec 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Dec 2020, 13:29

Ruud2612 schreef:
Oogadal schreef:Het vervelende is dat dit soort prijzen er voor zorgen dat sommige bottelaars 'andersom' gaan rekenen; wat kun je maximaal voor een vat SB betalen als je weet dat t binnen een dag is uitverkocht voor 300 de fles. Met Whiskybroker label. G&M kan nog makkelijk 150 meer vragen. (wat ze ook doen..)

Even offtopic.. ik heb zelf geen FB, maar wat mogen we van ‘Whiskydudes’ gaan verwachten Oogadal? :goedgedaan

Nou, als ik kijk naar de reactie van GlenPiwi en dat heel veel mensen het daarmee eens zijn, dan denk ik dat ik het beste kan zeggen een vat heel duur te hebben gekocht zodat ik het voor een extreem hoge vriendenprijs als Kerst cadeau aan moet gaan bieden aan mijn beste vrienden en klanten zodat die zich enorm gematst voelen. :P

Maar nu serieus; 3 releases in het voorjaar van 2021. Welke dat zijn en waar te koop zal ruim voor de release bekend worden op zowel FB als website. Nog even geduld dus.
8 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Dec 2020, 15:24

Oogadal schreef:Nou, als ik kijk naar de reactie van GlenPiwi en dat heel veel mensen het daarmee eens zijn, dan denk ik dat ik het beste kan zeggen een vat heel duur te hebben gekocht zodat ik het voor een extreem hoge vriendenprijs als Kerst cadeau aan moet gaan bieden aan mijn beste vrienden en klanten zodat die zich enorm gematst voelen. :P

ah, maar dat was niet jullie visie/missie toen je begon.
Nee hoor, gewoon lekker een volwassen Glentauchers voor rond de 100 uitbrengen, terwijl die bij anderen al +25% duurder is. :goedgedaan :hoedaf
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 15 Dec 2020, 15:46

Oogadal schreef:
Ruud2612 schreef:
Oogadal schreef:Het vervelende is dat dit soort prijzen er voor zorgen dat sommige bottelaars 'andersom' gaan rekenen; wat kun je maximaal voor een vat SB betalen als je weet dat t binnen een dag is uitverkocht voor 300 de fles. Met Whiskybroker label. G&M kan nog makkelijk 150 meer vragen. (wat ze ook doen..)

Even offtopic.. ik heb zelf geen FB, maar wat mogen we van ‘Whiskydudes’ gaan verwachten Oogadal? :goedgedaan

Nou, als ik kijk naar de reactie van GlenPiwi en dat heel veel mensen het daarmee eens zijn, dan denk ik dat ik het beste kan zeggen een vat heel duur te hebben gekocht zodat ik het voor een extreem hoge vriendenprijs als Kerst cadeau aan moet gaan bieden aan mijn beste vrienden en klanten zodat die zich enorm gematst voelen. :P

Maar nu serieus; 3 releases in het voorjaar van 2021. Welke dat zijn en waar te koop zal ruim voor de release bekend worden op zowel FB als website. Nog even geduld dus.

Klinkt leuk! Ik ga de site in de gate houden!
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 15 Dec 2020, 15:59

Oogadal schreef:
sch@ker schreef:"overspannen" ? Hoe zo?
Vanmorgen uitgerust opgestaan, op mijn gemakje ontbeten, twee koppen koffie, krantje er bij en met mijn vrouw nog even over onze minister president gepraat, onze verbazing er over uitgesproken dat slijters tot de zgn essentiële winkels horen (niet dat ik het ze niet gun) en vervolgens eens gaan kijken hoe of de vlag op HWF er vandaag bij hangt......ach zo'n flesje :bigsmile

Past ook niet bij je Herman, overspannen gedoe... :bigsmile

Nee inderdaad Edwin.

Lang leve (het beginsel van) de vrije markt :hoera
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Dec 2020, 18:09

Wouter1981 schreef:
Oogadal schreef:Nou, als ik kijk naar de reactie van GlenPiwi en dat heel veel mensen het daarmee eens zijn, dan denk ik dat ik het beste kan zeggen een vat heel duur te hebben gekocht zodat ik het voor een extreem hoge vriendenprijs als Kerst cadeau aan moet gaan bieden aan mijn beste vrienden en klanten zodat die zich enorm gematst voelen. :P

Nee hoor, gewoon lekker een volwassen Glentauchers voor rond de 100 uitbrengen, terwijl die bij anderen al +25% duurder is. :goedgedaan :hoedaf

Ja, eens, maar als andere Indies de markt gaan lopen verzieken door veel te veel neer te tellen voor vaten loop ik ook snel ‘dood’; een vat bottelen en voor bijvoorbeeld 5K verkopen klinkt niet als een heel slim plan als er een bottelaar is die mij voor datzelfde vat 10K wil betalen. En daardoor de brokers die dat dan ook gaan vragen. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat veel mensen dat niet helemaal in de gaten hebben; zie voorbeeld van SB van Whb. Misschien wilde de eigenaar van dat vat ook wel bottelen en voor € 125 releasen? Als er dan een gek komt die je alle werk uit handen neemt en je de hoofdprijs betaalt ga je dat niet meer doen he. En dan respect verdienen omdat je er zelf voor gezorgd hebt dat de prijs van een 21 Springbank is verdubbeld zo ongeveer. Schiet mij maar lek. Maar als ik een Springbank 1999 in handen krijg verkoop ik m ook liever in t vat voor 60K als de jolly joker uit te hangen en hier de schouderklopjes te incasseren omdat ik zo stom was om dat af te slaan en lekker eigenwijs te bottelen en voor de helft de markt op te brengen.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Dec 2020, 18:32

Oogadal schreef:
Wouter1981 schreef:

Ja, eens, maar als andere Indies de markt gaan lopen verzieken door veel te veel neer te tellen voor vaten loop ik ook snel ‘dood’; een vat bottelen en voor bijvoorbeeld 5K verkopen klinkt niet als een heel slim plan als er een bottelaar is die mij voor datzelfde vat 10K wil betalen. En daardoor de brokers die dat dan ook gaan vragen. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat veel mensen dat niet helemaal in de gaten hebben; zie voorbeeld van SB van Whb. Misschien wilde de eigenaar van dat vat ook wel bottelen en voor € 125 releasen? Als er dan een gek komt die je alle werk uit handen neemt en je de hoofdprijs betaalt ga je dat niet meer doen he. En dan respect verdienen omdat je er zelf voor gezorgd hebt dat de prijs van een 21 Springbank is verdubbeld zo ongeveer. Schiet mij maar lek. Maar als ik een Springbank 1999 in handen krijg verkoop ik m ook liever in t vat voor 60K als de jolly joker uit te hangen en hier de schouderklopjes te incasseren omdat ik zo stom was om dat af te slaan en lekker eigenwijs te bottelen en voor de helft de markt op te brengen.

Nee dat snap ik. Niemand is een dief van zijn eigen portemonnee.
Laatst was er iemand die in een post zei dat hij het voor zichzelf bijna niet meer kon maken om een fles te openen, omdat die zoveel in prijs gestegen was ten opzichte van wat hij er voor betaald had.
Ik snap dat gevoel heel goed.

En de andere situatie is inderdaad dat vaten nu door de markt blijkbaar zo in prijs stijgen dat je als bottelaar al de hoofdprijs betaald.
Maar moet je zo'n vaatje dan laten gaan? Als je toch weet dat je binnen een dag weer uitverkocht bent? Ze zijn uiteindelijk toch allemaal op omzet en resultaat uit.

Ik begrijp wel dat de lol er voor de hobby bottelaar dan wel af is.
Je principe 'goede whisky voor een eerlijke prijs' kan je dan niet meer blijven waar maken. Ongeacht of je er nu 0, 10, of 50 procent marge aan over houdt.

De grootste winnaars zijn denk ik de destileerderijen, cask owners en brokers.
En de grootste verliezers degene die de whisky willen kopen.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Dec 2020, 19:04

Yep. Die staan te klappen als Whiskybroker zo aardig is een veel te dure Springbank onder het mom van een cadeautje voor € 230 te releasen. Schiet mij maar lek. Ik kan ook wel een 2000 Bruichladdich veel te duur kopen en ‘m voor € 195 op de markt brengen terwijl ik er vrijwel niks aan verdien. (En de slijter ook niet) Maar of ik dan ook applaus oogst waag ik te betwijfelen...(en terecht)

En dan heb je het in je voorbeeld nog over 1 fles. Die je ooit voor jezelf hebt gekocht. Niet over een vat wat toch al bedoelt was voor anderen. (De term hobby bottelaar is/was al nooit van toepassing op Whiskydudes he...)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 16 Dec 2020, 09:20

In reactie :

Jammer van die huidige prijsontwikkelingen, de verliezer gaat toch degene zijn die leuk met zijn
hobby bezig wil zijn, laten we eerlijk wezen. Als ik naar mijn omgeving kijk wie kan er dan nog " lachend " en
zonder problemen 250 euro betalen voor een fles.
Ik helaas niet :(
Maar we blijven ons best doen, wat niet meer meevalt met een plafond van bv 100 euro.

Groet Cor
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Dec 2020, 09:37

Wouter1981 schreef:De grootste winnaars zijn denk ik de destileerderijen, cask owners en brokers.
En de grootste verliezers degene die de whisky willen kopen.

De grootste winnaars van dit soort praktijken zijn de investeerders die de vaten al nooit aankochten voor enig ander doel als er schofterig veel geld mee te verdienen. Dus niet het rijtje wat jij opsomt.
Gelukkig zijn er wat giganten (Diageo oa) in de industrie die de investeerders buiten spel willen zetten door onder andere een clausule op te nemen waarin de koper zich verplicht het vat te bottelen.

De meeste brokers zijn veel tijd kwijt met het naspeuren van veilingen want de meeste distilleries hebben al clausules dat hub vaten niet op een veiling mogen.

De grootste verliezers zijn inderdaad degenen die als laatste in de keten opduiken. Maar in totaal draagt de hele keten bij aan de investeringswoede van een groep investeerders.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 18 Dec 2020, 08:17

February/ March 2021

Springbank 10yo Local Barley

Later than the regular Local Barley release date, our next edition has been bottled and will be dispatched across the world in the New Year.

Springbank 25yo

The casks for our next Springbank 25yo release have been selected and will be bottled in early 2021.

Longrow Red 10yo Refill Malbec

Our next expression of Longrow Red is also due to be released in early 2021. It has spent its final three years in refill Malbec barriques from the De Toren Private Cellar in Stellenbosch, South Africa.

Kilkerran 8yo Cask Strength

We are sure our Kilkerran fans will be excited to know that the next Kilkerran 8yo has been fully matured in Oloroso casks. Some of you may have had the chance to try it during our Kilkerran online tasting. This will also be available in early 2021.

Next Society Bottling

Yes, the next greatly anticipated society bottling has been chosen, vatted and scheduled for bottling. We can reveal that it is a Springbank 8yo fully matured in fresh oloroso hogsheads, bottled at cask strength.

We plan to release it on the Society Portal in early 2021.
5 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 20 Dec 2020, 16:30

Zojuist op de markt verschenen: https://www.whiskybase.com/market/whisky/152738 :(
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”