Oogadal schreef:Wouter1981 schreef:Oogadal schreef:Nou, als ik kijk naar de reactie van GlenPiwi en dat heel veel mensen het daarmee eens zijn, dan denk ik dat ik het beste kan zeggen een vat heel duur te hebben gekocht zodat ik het voor een extreem hoge vriendenprijs als Kerst cadeau aan moet gaan bieden aan mijn beste vrienden en klanten zodat die zich enorm gematst voelen.
ah, maar dat was niet jullie visie/missie toen je begon.
Nee hoor, gewoon lekker een volwassen Glentauchers voor rond de 100 uitbrengen, terwijl die bij anderen al +25% duurder is.

Ja, eens, maar als andere Indies de markt gaan lopen verzieken door veel te veel neer te tellen voor vaten loop ik ook snel ‘dood’; een vat bottelen en voor bijvoorbeeld 5K verkopen klinkt niet als een heel slim plan als er een bottelaar is die mij voor datzelfde vat 10K wil betalen. En daardoor de brokers die dat dan ook gaan vragen. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat veel mensen dat niet helemaal in de gaten hebben; zie voorbeeld van SB van Whb. Misschien wilde de eigenaar van dat vat ook wel bottelen en voor € 125 releasen? Als er dan een gek komt die je alle werk uit handen neemt en je de hoofdprijs betaalt ga je dat niet meer doen he. En dan respect verdienen omdat je er zelf voor gezorgd hebt dat de prijs van een 21 Springbank is verdubbeld zo ongeveer. Schiet mij maar lek. Maar als ik een Springbank 1999 in handen krijg verkoop ik m ook liever in t vat voor 60K als de jolly joker uit te hangen en hier de schouderklopjes te incasseren omdat ik zo stom was om dat af te slaan en lekker eigenwijs te bottelen en voor de helft de markt op te brengen.
Nee dat snap ik. Niemand is een dief van zijn eigen portemonnee.
Laatst was er iemand die in een post zei dat hij het voor zichzelf bijna niet meer kon maken om een fles te openen, omdat die zoveel in prijs gestegen was ten opzichte van wat hij er voor betaald had.
Ik snap dat gevoel heel goed.
En de andere situatie is inderdaad dat vaten nu door de markt blijkbaar zo in prijs stijgen dat je als bottelaar al de hoofdprijs betaald.
Maar moet je zo'n vaatje dan laten gaan? Als je toch weet dat je binnen een dag weer uitverkocht bent? Ze zijn uiteindelijk toch allemaal op omzet en resultaat uit.
Ik begrijp wel dat de lol er voor de hobby bottelaar dan wel af is.
Je principe 'goede whisky voor een eerlijke prijs' kan je dan niet meer blijven waar maken. Ongeacht of je er nu 0, 10, of 50 procent marge aan over houdt.
De grootste winnaars zijn denk ik de destileerderijen, cask owners en brokers.
En de grootste verliezers degene die de whisky willen kopen.