Poll: Whisky duur en exclusief: slecht voor imago/een zegen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Whisky duur en exclusief: slecht voor imago of een zegen voor de whiskyliefhebber

Pro: Wat goed is voor de distilleerderij (meer winst) is goed voor de liefhebber. De extra kostbare flessen houden de prijzen op "gewone" (betaalbare) whiskies in toom.
19
63%
Contra: Dure flessen hebben alleen nadelen. Slecht voor het imago (snobisme), prijzen gaan omhoog en verkrijgbaarheid cq bereikbaarheid wordt een probleem.
11
37%

Totaal aantal stemmen: 30

Piet
Moderator
Moderator

Poll: Whisky duur en exclusief: slecht voor imago/een zegen

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Okt 2011, 20:59

In samenwerking met Whisky Passion een nieuw onderwerp met een poll, de vierde in deze reeks. De volledige stellingtekst staat op blz. 64 en 65 van nr. 4/2011.
Net als de vorige is de stelling in WhiskyPassion een Pro/Contra stelling. Ook dit keer zullen we in de poll geen nuance aanbrengen. Dat kan uiteraard wel in de vorm van commentaar. Want ook de commentaren van de stellingnemers brengen aardig wat nuance aan in de voor en tegenstellingen.

Verkort maar bondig de stelling uit "De puntjes op de whisky-i"

Clobnair Ceann, Pro: ..... Meer dan honderdduizend euro voor één fles whisky.... Persoonlijk heb ik echter absoluut geen enkel probleem met dit soort van dolle fratsen. Wie 100.000 euro wil afdokken voor een Dalmore Trinitas (waarvan slechts 3 stuks beschikbaar), of eerder bescheiden (nou ja) € 30.000 voor een zestigjarige Macallan, die doet maar ....

Klaas Verzeilberg, Contra: ..... Hallo, Black Bowmore, Ardbeg 'double barrel'. BenRiach en Glenglassaugh 40yo, Dalmore 62yo, Mortlach 70yo enz. We kennen ze allemaal, deze super-collector's flessen. Heel happy zijn de 'few' onder ons die deze echter hebben geproefd. Dit is 't soort flessen dat men in principe verzameld om naar te kijken, maar niet om van te genieten onder gelijkgestemde zielen....

Ook hiervoor geldt:
De redactie van Whisky Passion vraagt om reacties en zal er daarvan een aantal, "de meest opmerkelijke en interessante", gaan publiceren. Ik heb hierover contact gehad met Ronald Zwartepoorte, (hoofdredacteur) en hij zal graag gebruik maken van de poll en eventueel reacties uit dit bericht ook publiceren in het magazine.

Houd er dus rekening mee dat wanneer je hier reageert, deze reactie gepubliceerd zou kunnen, kan en mag worden in een van de volgende Whisky Passion magazines.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Edwin
Senior
Senior

Re: Poll: Whisky duur en exclusief: slecht voor imago/een ze

Ongelezen berichtdoor Edwin » 24 Okt 2011, 05:49

Deze Whisky's van 40,50,70 jaar oud zijn maar een parade paardje van een distilleerderij, net zoals een automerk vaak overdreven en dure prototypes produceren mee te showen. Het zal echter niet zorgen dat de prijzen van de "gewone" whisky naar beneden gaat of hetzelfde blijven. China is een enorme markt die langzaam whisky aan het ontdekken is. En dat is het grootste probleem als het gaat om vraag en aanbod, en daar kunnen die paar astronomisch dure whisky's niks aan veranderen. Het is alleen maar Imago en reclame, en wat is daar nu mis mee?
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 24 Okt 2011, 09:04

Ik heb er totaal geen moeite mee, dat er zulke dure whisky's zijn omdat het juist 'n positieve bijdrage levert
1. aan het merk zelf 2. aan whisky in het algemeen - 'n dergelijk fenomeen prikkelt de liefhebber, maar (denk ik) ook de mensen, die nog niet met/aan whisky zijn verbonden, op wat voor manier dan ook! 3. de distilleerderijen zich van elkaar willen onderscheiden(past ook wel bij punt 1, maar toch...) en dat lijkt mij 'n zeer gezond standpunt in onze tegenwoordige tijd.

Zoals Edwin terecht opmerkt:
"Het is alleen maar Imago en reclame, en wat is daar nu mis mee?"

René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Okt 2011, 09:14

Overigens... meestal ziet een distilleerderij niets meer terug van die hoog betaalde prijs. Bv. die Ardbeg's (Rollercoaster, Alligator, noem ze maar op), die gaan natuurlijk wel relatief voor een hoge prijs bij hen de winkel uit, maar de prijzen groeien nog veel meer en díe winst komt niet terecht bij de distilleerderij.

Puur gekeken naar die dure whiskies van 40+ yo, tsja... je moet als liefhebber ook iets hebben om naar op te kijken. Ik denk aan het onderwerp dat er genoeg te krijgen is voor 'weinig' en wat de laatste tijd ook regelmatig genoemd is: proef je het er aan af? Ik vraag het me af... Wat dat betreft is het meer voor snobs (die het verschil zelf ook niet eens zullen proeven :gnif )

Wat dat betreft goed voor de economie. Wij liefhebbers weten wel beter, toch? :bigsmile

Ik heb nog niet gestemd... eerst nog even het artikel lezen. Want... dat de 'algemene' prijzen voor whisky stijgen, valt dat ook onder deze poll...? Ik ga eerst lezen!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Okt 2011, 10:06

JayDie schreef:...Ik heb nog niet gestemd... eerst nog even het artikel lezen. Want... dat de 'algemene' prijzen voor whisky stijgen, valt dat ook onder deze poll...? Ik ga eerst lezen!

Ik heb geprobeerd kort weer te geven wat de belangrijkste argumenten zijn. Inderdaad maar een klein onderdeel van de stellingen.

Ik heb ook geen enkel probleem met die exorbitante prijzen. Wie weet wat ik zou doen als ik veel te veel geld zou hebben 8-)
Het is inderdaad "wat de gek er voor geeft".
Bovendien gaat de opbrengst met zekere regelmaat naar een goed doel :goedgedaan

Bij flesprijzen tussen b.v. €200 en € 1000 is het lastiger. Dat gaat om grotere volumes en soms ook om woeker-winstmarges op basis van exclusiviteit, die zijn ook niet altijd te doorgronden.
Maar ja, in alle eerlijkheid, ook daarvoor geldt dat het geen eerste levensbehoefte is (ai ai wat zeg ik nu op een whiskyforum?!) dus niemand is verplicht die prijzen te betalen.
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 24 Okt 2011, 10:51

Piet schreef:
JayDie schreef:...Ik heb nog niet gestemd... eerst nog even het artikel lezen. Want... dat de 'algemene' prijzen voor whisky stijgen, valt dat ook onder deze poll...? Ik ga eerst lezen!

Ik heb geprobeerd kort weer te geven wat de belangrijkste argumenten zijn. Inderdaad maar een klein onderdeel van de stellingen.

Ik heb ook geen enkel probleem met die exorbitante prijzen. Wie weet wat ik zou doen als ik veel te veel geld zou hebben 8-)
Het is inderdaad "wat de gek er voor geeft".
Bovendien gaat de opbrengst met zekere regelmaat naar een goed doel :goedgedaan

Bij flesprijzen tussen b.v. €200 en € 1000 is het lastiger. Dat gaat om grotere volumes en soms ook om woeker-winstmarges op basis van exclusiviteit, die zijn ook niet altijd te doorgronden.
Maar ja, in alle eerlijkheid, ook daarvoor geldt dat het geen eerste levensbehoefte is (ai ai wat zeg ik nu op een whiskyforum?!) dus niemand is verplicht die prijzen te betalen.

Wat 'n gek(whiskygek?) er voor geeft, Piet? :Scratch
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Okt 2011, 10:58

I_SPEY schreef:Wat 'n gek(whiskygek?) er voor geeft, Piet? :Scratch

Yep, let wel dat gaat over "die exorbitante prijzen"....
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 24 Okt 2011, 20:22

Je zal maar Ardbeg verzamelaar zijn (om maar één voorbeeldje te noemen).

Ik weet het nog zo niet....het is inderdaad wat de gek er voor wil geven; maar anderzijds heb ik zo het gevoel dat die enorm dure flessen er ook zijn, om te laten zien dat whisky best wat geld mag kosten, en dat zo ook de gewone flessen stilaan in prijs gaan stijgen.

Ik ga er een nachtje over slapen, alvorens te stemmen....
0 x

Valon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Valon » 17 Nov 2011, 18:31

Het imago van whisky in het algemeen is dat whisky een vrij onbekend product is. Veel mensen in Nederland denken bij een whisky al snel aan een Jack Daniels. In andere landen varieert het van welk commercieel merk het sterkst vertegenwoordigt is. In vrijwel alle gevallen juist een simpele blend.

Wat dat betreft is het goed dat gerenommeerde merken hun zichtbaarheid vergroten. Niet alleen zal dit ten goede komen van de vraag naar whisky, maar ook trekt het een ondergewaardeerd product meer en meer naar de voorgrond. Hiermee wordt de kans om samen te genieten van een heerlijke whisky met gezellige mensen op een toplocatie alleen maar vergroot. In tegenstelling tot de meeste goede gezellige plekken waar alleen een Jack Daniels, Johnnie Walker Black of een Glenfiddich 12yo kan worden besteld (...).

Tenslotte, alles wat populair is deugt niet.

Maar worden merken met zulke flessen worden toch juist populair?

Er zijn (heel basaal) twee groepen te onderscheiden: kenner, niet kenner. Hier zal een distilleerderij met dure flessen juist ook het beleid op blijven afstemmen. Elke marketeer weet dat zonder een vaste harde kern het totaalplaatje op termijn als een pudding in elkaar valt. Daarnaast zijn er bepaalde tradities waar aan vast wordt gehouden om enerzijds de commerciële producten in de markt te kunnen zetten en anderzijds de échte achterban tevreden te houden.

Alleen bij een verkeerd beleid zal een distilleerderij er niet bij gebaat zijn. Hoeveel distilleerderijen, en daarmee gerenommeerde merken, zijn dankzij de commercie gered? Whisky in het algemeen lijkt wat mij betreft altijd gebaat bij meer aandacht. Juist daarom is het voor een échte liefhebber een uitdaging om op zoek te gaan naar échte kwaliteit.

Dure flessen, we worden er in ieder geval alles behalve lui van.
0 x

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 23 Nov 2011, 16:16

Valon schreef:Het imago van whisky in het algemeen is dat whisky een vrij onbekend product is. Veel mensen in Nederland denken bij een whisky al snel aan een Jack Daniels. In andere landen varieert het van welk commercieel merk het sterkst vertegenwoordigt is. In vrijwel alle gevallen juist een simpele blend..

Waardoor velen idd een verkeerd beeld hebben van wat de juiste prijssetting voor een single malt is.
Een viertal maanden geleden kwam een dame in de winkel, om een fles te kopen 'voor een cadeau'.
Het moest - uiteraard - single malt zijn, en een goede natuurlijk.
Eerste vraag is dan: "En wat is uw budget, mevrouw?"
Antwoord: Zo'n 12 a 15 euro.

Ik ben zo stout geweest om de dame onze kast met miniatuurtjes te tonen :)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Nov 2011, 16:29

Ik heb uiteindelijk PRO gestemd. Valt voor beide wat te zeggen, maar ik heb er geen problemen mee als er af-en-toe een extreem dure fles (of enkele flessen) op de markt komen vanuit de distillery. Zij maken ook kosten. Als dit inderdaad dan niet ten koste gaat van de 'standaard bottelingen', maar die dure gebruikt worden om kosten te denken vind ik het OK.

Echter... we weten allemaal hoe de markt werkt. Als een distillery een dure fles uitbrengt en er komt een stormloop op de 'standaard bottelingen', tsja... vraag/aanbod... prijs zal stijgen! Denk echter niet dat het zo snel zal gaan. Er zijn nog genoeg andere mooi distilleries.

Ik heb gewoon een prijsbudget (meer een prijsgrens) en tot nu toe is er genoeg moois voor te vinden. Wordt - bijvoorbeeld - Glenmorangie ineens zó duur dat de simpelste fles > EUR 100,- gaat kosten, zal ik er niet (snel) meer één kopen! As simple that is!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 25 Nov 2011, 04:02

Voor beide keuzes valt iets te zeggen..

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee dat distilleerderijen hoge(re) prijzen vragen voor flessen die exclusiever of éénmalig gebotteld worden. Het blijft toch een kwestie van vraag en aanbod. Stel dat de distilleerderijen zichzelf uit de markt prijzen of kwalitatief minder goede whisky`s gaan distilleren, maar prijzen wel structureel verhogen.. Op een gegeven moment zal de consument dan toch niet meer overgaan tot de aankoop van deze flessen. Marketing en branding speelt hierbij natuurlijk ook een belangrijke rol.

Kijk maar naar het merk Ardbeg dat de laatste jaren echte verkooptoppers op markt heeft gebracht. Iedereen wil deze flessen hebben, vaak ongeacht de prijs die er voor wordt gevraagd. Keerzijde is natuurlijke wel dat Ardbeg (nog steeds) erg goede whisky maakt. De kwaliteit verkoopt zichzelf blijkbaar ook (hoewel Ardbeg natuurlijk erg veel aan promotie, reclame en marketing doet).
0 x

bates
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor bates » 06 Dec 2011, 20:48

Niemand dwingt je om zulke prijzen te betalen. Een "dure" fles wil ook weer niet zeggen dat de smaak 100% je ding is.
Hoewel ik nog maar een groentje ben op het vlak van whisky proeven, waarderen etc...

Denk ik dat een fles enkel zijn prijs waard is als je er helemaal weg bent.
0 x

elvicente
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor elvicente » 06 Dec 2011, 23:49

CONTRA gestemd. Niet zozeer omdat er ALLEEN nadelen zijn. Dat is te absoluut gesteld en dat geloof ik niet. Het zal in elk geval een promotiewaarde hebben op whiskies in het algemeen. Maar omdat deze stelling vanuit de liefhebber wordt gepresenteerd, betekent duur en exclusief hier wat mij betreft dat het betreffende slachtoffer, de whisky, niet meer gebruikt wordt waarvoor deze bedoeld is. Met prijzen van duizenden euro' s is een dergelijke whisky een beleggingsobject en een investering voor enkelingen geworden en niet langer een gebruiksartikel. Zolang het de waarde behoudt, blijft het dood en begraven in een fles.
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 07 Dec 2011, 01:20

semtex schreef:Waardoor velen idd een verkeerd beeld hebben van wat de juiste prijssetting voor een single malt is.
Een viertal maanden geleden kwam een dame in de winkel, om een fles te kopen 'voor een cadeau'.
Het moest - uiteraard - single malt zijn, en een goede natuurlijk.
Eerste vraag is dan: "En wat is uw budget, mevrouw?"
Antwoord: Zo'n 12 a 15 euro.

Ik ben zo stout geweest om de dame onze kast met miniatuurtjes te tonen :)

Ge-ni-aal, ik mis mijn baantje bij de Makro op de gedestilleerd afdeling... Was er hier in de buurt maar een slijter die hulp nodig had :p

Ik heb PRO gestemd, voornamelijk dezelfde reden als die eerder gegeven zijn.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”