Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Aug 2020, 18:59

Fat Bastard! schreef:Kijk eens bij de wijn- en whiskyschuur te Scharnegoutem.....staat genoeg op de bovenste planken.....maar mooie vergeten prijzen gaan niet op vrees ik ;)
Zij hebben een mooi assortiment, ook wat meer illustere flessen.
Als je er toch bent kan ik je ook de winkel van Wijnkoperij Joure aanbevelen. Hier niet de kelder vergeten.

Maar maak je verder geen illusies over de prijzen; in Fryslân zijn we helemaal bij de tijd!
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 05 Aug 2020, 19:32

Longmorn 15 NSS
Chaos NSS
Glendronach HB

En via overname, open flessen;

Springbank 14 bourbon
Springbank 9 Local
Glenturret 12 cs
Blended malt PST
Glen Scotia 20 Ti

Best een leuke week zo :P
7 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 05 Aug 2020, 21:29

Reichenbach schreef:
Fat Bastard! schreef:Kijk eens bij de wijn- en whiskyschuur te Scharnegoutem.....staat genoeg op de bovenste planken.....maar mooie vergeten prijzen gaan niet op vrees ik ;)
Zij hebben een mooi assortiment, ook wat meer illustere flessen.
Als je er toch bent kan ik je ook de winkel van Wijnkoperij Joure aanbevelen. Hier niet de kelder vergeten.

Maar maak je verder geen illusies over de prijzen; in Fryslân zijn we helemaal bij de tijd!

Iemand tips voor Zwolle? GRTZ, D.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 05 Aug 2020, 22:27

D. T. schreef:
Iemand tips voor Zwolle? GRTZ, D.

Zelf geen ervaring mee, maar volgens https://www.whiskybase.com/explore Slijterij Bartels?
1 x
Afbeelding

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 05 Aug 2020, 22:43

Daan schreef:
Fat Bastard! schreef:
Daan schreef:
Zelf later deze maand naar Friesland, daar hoop ik ook nog een stoffig plankje of 2 te vinden met mooie vergeten flesjes (aan mooie vergeten prijzen hopelijk :bigsmile )

Kijk eens bij de wijn- en whiskyschuur te Scharnegoutem.....staat genoeg op de bovenste planken.....maar mooie vergeten prijzen gaan niet op vrees ik ;)

Toch bedankt voor de tip hoor! We zijn van plan veel van de omgeving te gaan zien, dus wie weet pakken we hem mee!

Slijterij Jelle in Leeuwarden is ook het omrijden waard. Heel veel open flessen om te proeven en een mooi assortiment.
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Aug 2020, 23:12

AquaVitae schreef:Slijterij Jelle in Leeuwarden is ook het omrijden waard. Heel veel open flessen om te proeven en een mooi assortiment.
Nast whisky heeft Jelle ook een leuk assortiment aan bier; daar heb je de komende dagen waarschijnlijk meer aan.

Als je ook bierliefhebber bent zou je in Friesland ook naar Sint Nicolaasga moeten gaan. Daar zit een leverancier met behoorlijke verzameling: http://www.bier-winkel.com.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 06 Aug 2020, 11:08

Cor - Vinabc schreef:Vandaag de Armorik Single Cask Selection Exclusive Boutique 2019 meegenomen. Ze hebben 528 flessen uit een Madeira vat met nummer 8073 kunnen persen. Nog geen idee hoe die smaakt, daar kom ik vanavond wel achter. Ook geen idee wat Whiskybase er van zegt, niet naar gekeken. Gaat me om het aandenken aan de vakantie en dan smaakt ie bij voorbaat al goed (tenzij je in de buurt van Fujikai op vakantie gaat .....
Was in ieder geval leuk om de distilleerderij te bezoeken. Leuk ook omdat voor het eerst de kinderen mee waren naar een distilleerderij (de jongste vond het maar stinken :P

Bretagne is prachtig!
Bij Armorik maken ze zeker geen verkeerde Whisky, toevallig eergisteren een paar drams uit de standaard range in mijn glas gehad (Classic, Double Cask met Breton Oak en Sherry Cask):
Classic: lekkere lichte fruitige dram
Double Cask: vond ik naast de fruitigheid een lekkere bijzondere kruidigheid hebben (mijn favoriet, echt iets eigens)
Sherry: mij wat te zoet / plakkerig

Een kleine tip voor leuke plekjes in de buurt:
de bossen van Huelgoat (fantastisch sprookjesachtig, zeker de moeite waard!)
de vuurtoren van Ploumanach (idem dito)
de trappen van Lannion (idyllisch, de kerk bovenaan de trap is ook mooi)
de berg van Monts d'Arree met de kapel van Mont St Michel de Brasparts (prachtig weids uitzicht)
de binnenstad van Lannion (leuke ouderwetse uitstraling, plus er zit een Comptoir Irlandais en nog een andere Ierse winkel die volgens mij beide speciale Teelings verkopen) :duimop ;)

We hebben onze videoclip voor een nog uit te brengen album daar geschoten en we verbleven in Lannion, toen ben ik tussendoor ook even bij Armorik voorbij gereden maar ze hadden geen speciale single cask dus heb ik het proefsetje meegenomen.

Oh ja, en als je daar bent vooral lekker veel Cider drinken en Galette's eten, veel plezier! :bigsmile :bigsmile
2 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 06 Aug 2020, 12:08

Tris schreef:
Cor - Vinabc schreef:Vandaag de Armorik Single Cask Selection Exclusive Boutique 2019 meegenomen. Ze hebben 528 flessen uit een Madeira vat met nummer 8073 kunnen persen. Nog geen idee hoe die smaakt, daar kom ik vanavond wel achter. Ook geen idee wat Whiskybase er van zegt, niet naar gekeken. Gaat me om het aandenken aan de vakantie en dan smaakt ie bij voorbaat al goed (tenzij je in de buurt van Fujikai op vakantie gaat .....
Was in ieder geval leuk om de distilleerderij te bezoeken. Leuk ook omdat voor het eerst de kinderen mee waren naar een distilleerderij (de jongste vond het maar stinken :P

Bretagne is prachtig!

- - - 8< - - -

Oh ja, en als je daar bent vooral lekker veel Cider drinken en Galette's eten, veel plezier! :bigsmile :bigsmile

Ben hier ook aan het genieten van Bretagne. Gisteren rondleiding en proeverij gehad. Ook met whisky en biertjes vertrokken. Ook nog wat cider gekocht in de stad.

Nog een tip. Wandeling I’le milliau. Kan niet elke dag en op bepaalde tijden ivm met hoog en laag water. Al gedaan maar we vertrekken nu om nog een keer een rondje te wandelen. Kan er ook prachtig zwemmen, schelpen zoeken en een mooi plek om de hond even los te laten rennen (want dat mag niet op alle stranden).
2 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 06 Aug 2020, 13:23

Een fles Antiquary 12 uit de jaren 1980 (dezelfde uitgave als hier: https://www.masterofmalt.com/whiskies/the-antiquary/the-antiquary-12-year-old-old-bottling-whisky/) :)
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 06 Aug 2020, 13:39

Het was alweer een dik jaar geleden, maar gister ochtend rond 1100 en zonder te F5'en de Breek de Week gekocht ;).
Dit keer met:
- Glenfarclas 1997 Oloroso Sherry Casks
- Glenrothes Whisky Maker’s Cut
- Auchentoshan American Oak
- GlenAllachie 18 years

Daarnaast nog een paar Distillers Editions van Lagavulin, ik krijg het om de een of andere reden toch licht benauwd als van die fles de bodem in zicht komt in mijn bar :P.
11 x
Afbeelding

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 06 Aug 2020, 15:42

Vandaag gekregen :duimop
Deze Caol Ila 13 jaar oud single cask.

CaolIlaTP.jpg
CaolIlaTP.jpg (238.03 KiB) 1749 keer bekeken
8 x

Guron
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Guron » 06 Aug 2020, 16:15

MartinB schreef:Vandaag gekregen :duimop
Deze Caol Ila 13 jaar oud single cask.

CaolIlaTP.jpg

Ziet er een leuk flesje uit.

Tof
2 x

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 06 Aug 2020, 20:35

Omdat je bij deze temperatuur natuurlijk gelijk aan kerst moet denken :bigsmile
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... edition-dl
En deze Ledaig
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... g-2008-arc
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 07 Aug 2020, 11:11

De aanwinsten van de afgelopen weken:

- Benrinnes 1997-2017 The Maltman
- Mortlach 1995-2014 MoS for Sylter Trading
- Mortlach 1992-2013 MoS for Help for Heroes

De eerste twee had ik al eens in mijn collectie gehad, maar destijds ongeproefd verkocht om budget vrij te maken voor andere flessen. Door de recente Benrinnes 1988 The Maltman werd ik toch weer benieuwd naar de 1997 en gelukkig kon ik de fles van sch@ker overnemen. Om te voorkomen dat ik de fles nog een keer zou verkopen zonder 'm geproefd te hebben, heb ik 'm gelijk opengemaakt. Daar had ik geen spijt van: het is wat mij betreft een goed voorbeeld van een geslaagde PX-finish.
Van de Mortlach 1995 MoS kon ik dankzij een sampleruil met Indianerhäuptling (WB), waaronder miniaturen van bijna alle Mortlach-bottelingen van MoS, een sample proberen en dat beviel me uitstekend: een niet al te complexe maar smakelijke ex-bourbon whisky, uitermate geschikt voor de zomer. Toevallig stond er net een fles op de WB Market.
De Mortlach 1992 MoS werd me aangeboden door een WB-lid voor een scherpe prijs. In de set van Indianerhäuptling zat ook een miniatuur van deze Mortlach en toen ik die geproefd had, ben ik direct op het aanbod ingegaan. Het is een heerlijk volle ex-sherry Mortlach.
7 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Aug 2020, 17:15

Even mijn flesjes wezen ophalen bij Van Zuylen:

Croftengea 2006 MoS
Tobermory 1994 Kintra
Secret Speyside 1994 Nerds
4 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”