Discussie: breek de vicieuze cirkel

Suggesties ter verbetering van website of forum kunnen hier gedaan worden. Ook zaken m.b.t. de site passen hier. Het is uiteindelijk aan de beheerder om te beoordelen en bepalen wat er wanneer wordt doorgevoerd.
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie: breek de vicieuze cirkel

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Aug 2017, 12:41

totalatool schreef: Peter87 wil zich niet aanpassen, en vindt dat mensen gewoon moeten inzien dat wat hij zegt met een korrel zout genomen moet worden. Zijn tattoo "f*!k 'em all" zegt mij wat dat betreft veel.

Dat vat idd goed samen hoe ik erin sta. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen mij niet mogen of niet tegen mijn uitspraken kunnen. Maar ik vraag ze niet om te veranderen. Ik wil alleen dat ze mij ook niet vragen te veranderen en gewoon met elkaar leren leven. Dat kan ik prima.

M'n tattoo heeft voor mij een hele persoonlijke en hele andere betekenis. Ik snap wel dat hij zo opgevat word maar ik wil hier verder niet op ingaan.

Dat je man en paard noemt vind ik heerlijk en kan ik zeer waarderen. Ik zie dat ook niet als een aanval.
Zo weet ik tenminste wat en wie je bedoeld en krijg je geen misverstanden.
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Aug 2017, 12:43

henri schreef:iedereen verwoord dingen anders, daar hebben we het nu al een paar keer over gehad
de intentie is belangrijker, als je over het hele topic mijn reacties terugkijkt zie je ook dat ik juist betrokken ben bij deze discussie omdat ik ook wil dat we op dit forum het weer wat leuker gaan hebben.
dat betekend iets meer rekening met elkaar houden, maar wel van 2 kanten.
dat betekend denken over oplossingen, dus niet gummen maar bijvoorbeeld plussen en minnen en elkaar aanspreken op iets zonder elkaar gelijk af te vallen.

overigens, mijn sampels staan hier helemaal buiten, ik heb het daar dan ook helemaal niet uit eigen beweging over gehad

Intentie is zeker belangrijker, maar een goede woordkeuze helpt wel om je boodschap over te brengen. Op een forum heb je, zoals al vele malen aangehaald, geen extra signalen als intonatie, lichaamstaal, etc.
We delen duidelijk elkaars mening als het gaat over rekening houden met elkaar, want je zegt het zelfde als ik, maar dan in andere woorden. ;)
Voor de moderators: ik deel ook henri's mening dat de gum echt maar zeer beperkt zou moeten worden toegepast. Je creëert er bijna per definitie twee kampen mee.

Mijn opmerking over je samples was een handreiking naar je, om te laten zien dat dit echt geen persoonlijke vete is, maar dat ik je bijdrage zeker ook waardeer. Doe met die handreiking wat je wilt.
Laatst gewijzigd door totalatool op 26 Aug 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Aug 2017, 12:48

totalatool schreef:Ik deel de mening van Johan over Oogadal. Ook hij drukte een flink polariserend stempel op dit forum.

Ik haal mezelf nog even aan. Lees hier dus alsjeblieft ook dat ik de bijdrage van Edwin op bepaalde vlakken zeer waardeerde, net als Johan. Edwin heeft me bijvoorbeeld nog eens geholpen om een fles Littlemill uit Duitsland te krijgen, wat ik zeer waardeerde. Het was echter ook geregeld zo dat hij in het midden van een stevige discussie stond en geen blad voor de mond nam. Is er iemand anders die een eigen topic "Wie denk je wel dat je bent" heeft?
1 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 26 Aug 2017, 12:56

totalatool schreef:Mijn opmerking over je samples was een handreiking naar je, om te laten zien dat dit echt geen persoonlijke vete is, maar dat ik je bijdrage zeker ook waardeer. Doe met die handreiking wat je wilt.

ik snap wat je bedoel. wat ik bedoel is dat; dat ik wat leuks met sampels doe geheel los staat van hoe ik verder tegen het forum aankijk.
fijn natuurlijk dat het gewaardeerd wordt, maar wil ik dus los laten van de discussies die hier plaatsvinden
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 26 Aug 2017, 13:01

totalatool schreef:Is er iemand anders die een eigen topic "Wie denk je wel dat je bent" heeft?

dit is altijd meer satire geweest, juist om aan te geven dat edwin juist wel werd gewaardeerd
waar edwin mensen juist hielp werd hij aangevallen op zijn bewoordingen in plaats van dat er werd gezien hoe hij zich inzette,
vandaar het "wie denk je wel dat je bent"
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Aug 2017, 13:34

henri schreef:iedereen verwoord dingen anders, daar hebben we het nu al een paar keer over gehad
de intentie is belangrijker, als je over het hele topic mijn reacties terugkijkt zie je ook dat ik juist betrokken ben bij deze discussie omdat ik ook wil dat we op dit forum het weer wat leuker gaan hebben.
dat betekend denken over oplossingen, dus niet gummen maar bijvoorbeeld plussen en minnen en elkaar aanspreken op iets zonder elkaar gelijk af te vallen.

overigens, mijn sampels staan hier helemaal buiten, ik heb het daar dan ook helemaal niet uit eigen beweging over gehad

Henri, de intentie is inderdaad belangrijk.
Maar als de intentie niet duidelijk is ligt het wellicht aan de gebruikte woorden/taalgebruik.
Het voorbeeld van de Laphroaig 10 is een goed voorbeeld vind ik.
Wat is er mis met gewoon duidelijk te zeggen: als je dit lekker vindt moet je deze whisky eens proberen?
In plaats van te zeggen: Laphroaig 10 is kattenpis.
Het eerste is voor IEDEREEN duidelijk, het tweede duidelijk niet.
Zelfs als het niet de intentie is, klinkt het tweede héél denigrerend. Wat vele mensen blijkbaar afschrikt.
Als iedereen dezelfde intentie heeft kan het toch zo moeilijk niet zijn; toch?
Taal is in dit geval een communicatiemiddel geen modern kunstwerk.
Als je achteraf een lap tekst moet schrijven om je duidelijk te maken dan is het taalgebruik gewoon niet goed en duidelijk.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Aug 2017, 13:39

De reden van het "Oogadal wie denk je wel niet dat je bent" topic is een hele andere dan jullie denken.
Er was een nieuwkomer die rare vragen stelde of rare dingen zei. Wat exact weet ik niet meer. Die post is toen verwijderd door een mod. Waarop die nieuwkomer uithaalde naar iedereen. "Waarom is mijn post weg en wie heeft het gedaan? Matti? Of Oogadal, wie denk je wel niet dat je bent?
Daarop heeft iemand voor de grap dat topic aangemaakt.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 26 Aug 2017, 13:41

nigel_tufnel schreef:

Henri, de intentie is inderdaad belangrijk.
Maar als de intentie niet duidelijk is ligt het wellicht aan de gebruikte woorden/taalgebruik.
Het voorbeeld van de Laphroaig 10 is een goed voorbeeld vind ik.
Wat is er mis met gewoon duidelijk te zeggen: als je dit lekker vindt moet je deze whisky eens proberen?
In plaats van te zeggen: Laphroaig 10 is kattenpis.
Het eerste is voor IEDEREEN duidelijk, het tweede duidelijk niet.
Zelfs als het niet de intentie is, klinkt het tweede héél denigrerend. Wat vele mensen blijkbaar afschrikt.
Als iedereen dezelfde intentie heeft kan het toch zo moeilijk niet zijn; toch?
Taal is in dit geval een communicatiemiddel geen modern kunstwerk.
Als je achteraf een lap tekst moet schrijven om je duidelijk te maken dan is het taalgebruik gewoon niet goed en duidelijk.

Als je een heel aantal reacties ( lees heel wat paginas ) terug kijkt zie je dan dat ik ook al lang gezegd heb dat ik van mening ben dat als je lappie 10 lekker vind je je niet hoeft te schromen om dat te posten en dat mensen dan niet moeten afbranden, hooguit tips geven wat je dan zoal nog meer lekker zou kunnen vinden
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Aug 2017, 13:47

Vinden jullie ook niet dat de discussie in een vicieuze cirkel zit?
D'r is maar weinig beweging te signaleren bij de 'harde kern'.

Voor mezelf zie ik het discussiestuk zoals we dat begin juli hier op t forum hebben gezet bevestigd.
Ik vind het wel mooi geweest hier op t forum. Tegen het eind van het jaar kom ik misschien wel weer om t hoekje kijken!

Is er iemand die de tabel van 'ervaringen met kopers en verkopers' wil overnemen?
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 26 Aug 2017, 14:14

Sorry Alex, dat kan niet.
die baan heb je voor het leven....
:lekker
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Aug 2017, 14:22

Als je het zo bekijkt Nigel, kan je ook zeggen dat de referentie naar kattenpis en het bieden van een beter alternatief eigenlijk juist meer informatie geeft dan alleen maar een alternatief bieden zonder aan een van de twee een waardeoordeel te hangen.
Het is maar hoe je het bekijkt en hoe snel je op je tenen getrapt bent. Als ik het als kattenpis kwalificeer en vervolgens met een (in mijn ogen) beter alternatief kom, terwijl jij die Laphroaig 10 al lekker vindt.... Wat is dan het probleem? Dan moet mijn alternatief toch juist aantrekkelijk voor je zijn. De term kattenpis geeft dan (voor de afzender) aan hoe groot het kwaliteitsverschil wel niet is.

Zoals ik eerder aangaf, ik zie in de maatschappij niet alleen de tendens dat meningen harder worden uitgedragen, maar tegelijkertijd lijkt iedereen zijn recht om zich beledigd te voelen ook steeds gretiger te gebruiken.

Even wat anders:
Ging het eigenlijk wel om de Laphroaig 10? Of gaat dit voorbeeld nu zijn eigen leven leiden?
Ik bedoel, is dat op die manier daadwerkelijk gezegd over die whisky? Ik kan het me niet herinneren, wat natuurlijk niet betekent dat het niet gebeurd is.
Wat is me wel kan herinneren is dat dit samen met andere krachtige termen gezegd is over de Finlaggan. Dat is vervolgens een eigen leven gaan leiden als continuing joke, het kwam steeds weer boven water drijven als grap in verschillende andere topics.

Wanneer je een bepaald soort humor ontbreekt, kan ik me voorstellen dat je dit niet begrijpt.

De eerdere vergelijking van je plekje in de kleedkamer van je voetbalteam vond ik ook een hele goede.
Leer de inside jokes en on(geschreven) regels eerst eens kennen, vanzelf val je op je plek in de groep en ga dat niet als een lompe boer (sorry boeren) lopen forceren.
Vind je die ene ploeggenoot een eikel, dan zal het best eens botsen, maar dat betekent niet dat je de bal niet meer over hoeft te spelen of na de wedstrijd samen een biertje kan drinken.

Dat laatste sluit weer aan op wat er eerder gezegd is tussen persoonlijke kenmerken en taalgebruik. Ik ben het er mee eens dat er een verschil is tussen de Randstad en het zuiden. Je kan het ontkennen, maar dat is je kop in het zand steken. Accepteer het verschil gewoon en daarmee ook elkaar in plaats van dat je dit als probleem op vat.
Hollanders zijn gewoon een stuk directer, zullen wat sneller hun eigen mening uiten en je moet wel met een heel goed verhaal komen om die nog te laten veranderen. Tegelijkertijd is daardoor 'agree to disagree' voor ons daarmee ook een prima oplossing. Even goede vrienden en door naar de bar voor een volgende discussie waarbij we ook weer denken gelijk te hebben.
4 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Aug 2017, 14:32

defeatless schreef:Vinden jullie ook niet dat de discussie in een vicieuze cirkel zit?

Voor mezelf zie ik het discussiestuk zoals we dat begin juli hier op t forum hebben gezet bevestigd.
Ik vind het wel mooi geweest hier op t forum. Tegen het eind van het jaar kom ik misschien wel weer om t hoekje kijken!

Is er iemand die de tabel van 'ervaringen met kopers en verkopers' wil overnemen?

--- had hier wat getypt, maar slik mijn woorden in om de vicieuze cirkel te doorbreken.... ---
4 x

Afbeelding

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 26 Aug 2017, 14:45

defeatless schreef:Vinden jullie ook niet dat de discussie in een vicieuze cirkel zit?

Hoewel ik je absoluut niet wil aansporen om het (tijdelijk) voor gezien te houden, is mijn ervaring wel dat dit ook bevrijdend kan werken. Ik heb ook jaren (te)veel tijd doorgebracht op een Engels voetbalforum en daar gingen mij ook een aantal zaken steeds meer tegenstaan en irriteren, maar ben toch blijven lezen en posten zonder daar nog veel voldoening uit te halen.. Tot ik op een dag besloot om uit te loggen en het eens een kwartaal totaal links te laten liggen; in het begin viel dat niet mee, maar na een tijdje was ik wel blij met die beslissing en van een afstandje ga je het toch allemaal wat genuanceerder bekijken en relativeren. Inmiddels lees en post ik er wel weer zo nu en dan, maar veel minder intensief en ik maak me ook amper nog druk om de gang van zaken.. Op het moment dat ik nu merk dat ik er geen plezier meer aan beleef, ben ik ook zo weer verdwenen.
Laatst gewijzigd door Tottenham op 26 Aug 2017, 14:56, 5 keer totaal gewijzigd.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 26 Aug 2017, 14:47

Wouter, je kan hier over blijven doorbomen.
En dit is echt niet te wijten aan het verschil tussen Nederland en België hoor.
Bij mijn weten kan je hier in België wel nog zwarte piet gebruiken bijvoorbeeld. ;)
Het voorbeeld van de Laphroaig was enkel om aan te duiden dat de intentie niet duidelijk was met de gebruikte woorden.
Anders vallen zoveel mensen er niet over. We hebben het over meningen, niet over feiten.
Communicatie moet duidelijk zijn. En een gebrek aan humor heb ik niet.
Ik hou eerlijk gezegd eerder van het grovere werk. Maar dan is de context er ook naar.
Het is een comedian en het is vaak tijdens zijn show.

En nogmaals ik denk niet dat de personen die op deze manier reageren dit bij elke persoon en op elke gelegenheid doen.
Voor alles is er een tijd en plaats.
Je past je normaal gezien aan aan je omgeving. Bishlouk heeft als moedertaal bijvoorbeeld Frans.
Hij spreekt hier ook geen Frans hoor. Hij kan ook zeggen kan me allemaal geen r#@t schelen ik spreek gewoon Frans.
Ze gebruiken Google translate dan maar. Ik zou dan de reacties eens willen zien.

Als je merkt wat het allemaal teweeg brengt en wie er afhaakt of wil afhaken...
Dat zijn dus wel de personen die meer toevoegden dan welke whisky heb ik net op.
VBT, grain tasting, vrij exclusieve flessen tegen aankoopprijs versampelen,...
De meerwaarde hier is binnenkort ver te zoeken. En dat is het allemaal niet waard.
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Aug 2017, 15:14

nigel_tufnel schreef:Bij mijn weten kan je hier in België wel nog zwarte piet gebruiken bijvoorbeeld. ;)

Dat is exact het voorbeeld wat ik gaf. Mensen zijn tegenwoordig overal verongelijkt over. Zover zelfs dat de discussie een kinderfeest verziekt.
Het zijn dan ook niet de 'Hollanders' die vinden dat je geen zwarte Piet meer mag zeggen.

nigel_tufnel schreef:En nogmaals ik denk niet dat de personen die op deze manier reageren dit bij elke persoon en op elke gelegenheid doen.
Voor alles is er een tijd en plaats.
Je past je normaal gezien aan aan je omgeving.

Klopt helemaal, je past je taalgebruik aan aan je omgeving. Ik benader een klant anders dan een collega, een collega weer anders dan een vriend en een vriend weer anders dan een broer.
Tegen de klant zeg je minder snel dat hij iets verkloot heeft. Tegen je collega zeg je dat wel. En tegen mijn broer zeg ik dat het een sukkel is wanneer hij weer iets verkloot.

Maar in welke categorie deel je je mede forumleden in?
Misschien zit daar wel het probleem/verschil. Voor de een zit het misschien op het niveau vriendengroepen, voor de ander meer op collega niveau.
Maar ik ga de leden op dit forum toch echt niet als 'klant' behandelen. Die verhouding is gewoon anders.
Wanneer een ander dat wel doet of verwacht, dan krijg je dus blijkbaar scheve gezichten.

nigel_tufnel schreef:Bishlouk heeft als moedertaal bijvoorbeeld Frans.
Hij spreekt hier ook geen Frans hoor. Hij kan ook zeggen kan me allemaal geen r#@t schelen ik spreek gewoon Frans.
Ze gebruiken Google translate dan maar. Ik zou dan de reacties eens willen zien.

Die vergelijking vind ik (mijn mening, hoef je het niet mee eens te zijn) slaan als een lul op een drumstel (Hollands gezegde, voel je niet aangevallen).
Het is een Nederlands forum, waar naast Nederlanders alles andere inwoners op deze planeet volgens mij van harte welkom en volledig lid van kunnen zijn.
Maar de voertaal is toch echt de Nederlandse en geen Engels, Duits of Frans.

nigel_tufnel schreef:Als je merkt wat het allemaal teweeg brengt en wie er afhaakt of wil afhaken...
Dat zijn dus wel de personen die meer toevoegden dan welke whisky heb ik net op.
VBT, grain tasting, vrij exclusieve flessen tegen aankoopprijs versampelen,...
De meerwaarde hier is binnenkort ver te zoeken. En dat is het allemaal niet waard.

En de afhakers komen van beide kampen, dat is juist zo zonde.
Vandaar, laat elkaar toch. Voel je niet te snel op je pik getrapt. Accepteer de mening van een ander.
2 x

Afbeelding

Terug naar “Suggesties ter verbetering van de website en het forum”