fjharms schreef:Gisteravond met vrienden een proeverijtje gedaan met 5 verschillende Cask finishes:
Amarone, Madeira, Pineau des Charentes, Port, Sauternes.
De P. des C. is een beetje vreemde eend in deze serie: als enige geen NAS, als enige op 55% gebottled (de anderen op 50%).
Wat ons als eerste opviel: Hoe verschillend zijn ze toch allemaal!
Wat ook opviel: blind proevend is het niet te doen om de cask finish te achterhalen. Ik had verschillende serieuze wijn, port en sherry kenners aan tafel, maar ook zij kwamen er niet uit. En ik wist wat ik in welk glas had, maar had toch moeite om de verwachte smaken te herkennen.
Met algemene stemmen werd de Amarone als beste van de avond gekozen: deze had de rijkste smaak, fruitig, kruidig, met ook een dosis noten en een mooi romig gevoel. En de neus... ahhhhh.... gewoon een tijd lekker snuiven!
De Madeira kwam als minste uit de bus: nogal terughoudend, licht ziltig en een beetje zure appelschilletjes. Kwam niet helemaal uit de verf tussen de andere 4.
Ik heb de Amarone en Port inmiddels leeg. Beide erg lekkere flessen, maar ik zou ze niet zo snel terug kopen. Vond de alcohol net iets te hoog en te nadrukkelijk aanwezig.. Ik vind zelf de Pineau echt heel erg lekker. Die zou ik nog wel een keer willen hebben.
Ik heb ook ooit een Sherry Cream gekocht. Het is me nooit helemaal duidelijk geworden waar dat Cream precies op sloeg maar ook dat is een heerlijke fles.
Milenium Cask was ook een topper.. Ook die staat hoog op m'n terugkoop shortlist..