Arran expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Shinji
Senior
Senior

Re: Arran expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Shinji » 27 Apr 2017, 22:29

fjharms schreef:Gisteravond met vrienden een proeverijtje gedaan met 5 verschillende Cask finishes:
Amarone, Madeira, Pineau des Charentes, Port, Sauternes.
De P. des C. is een beetje vreemde eend in deze serie: als enige geen NAS, als enige op 55% gebottled (de anderen op 50%).

Wat ons als eerste opviel: Hoe verschillend zijn ze toch allemaal!
Wat ook opviel: blind proevend is het niet te doen om de cask finish te achterhalen. Ik had verschillende serieuze wijn, port en sherry kenners aan tafel, maar ook zij kwamen er niet uit. En ik wist wat ik in welk glas had, maar had toch moeite om de verwachte smaken te herkennen.

Met algemene stemmen werd de Amarone als beste van de avond gekozen: deze had de rijkste smaak, fruitig, kruidig, met ook een dosis noten en een mooi romig gevoel. En de neus... ahhhhh.... gewoon een tijd lekker snuiven!
De Madeira kwam als minste uit de bus: nogal terughoudend, licht ziltig en een beetje zure appelschilletjes. Kwam niet helemaal uit de verf tussen de andere 4.

Ik heb de Amarone en Port inmiddels leeg. Beide erg lekkere flessen, maar ik zou ze niet zo snel terug kopen. Vond de alcohol net iets te hoog en te nadrukkelijk aanwezig.. Ik vind zelf de Pineau echt heel erg lekker. Die zou ik nog wel een keer willen hebben.
Ik heb ook ooit een Sherry Cream gekocht. Het is me nooit helemaal duidelijk geworden waar dat Cream precies op sloeg maar ook dat is een heerlijke fles.
Milenium Cask was ook een topper.. Ook die staat hoog op m'n terugkoop shortlist..
0 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 06 Mei 2017, 19:51

RvdB schreef:Tja Arran. Heb er nu een aantal van 'achter de kiezen' maar ik ben er -nog- geen fan van. Laatst nog een mooi setje samples van Zjoske gekocht, welke zeker gesmaakt hebben, maar een flesje hoeft er van geen een te komen. Voor de kenners hier; welke Arran vonden jullie nu echt top?

Ladies & gentleman, we found him; de eerste Arran die ik echt top vind. De Cold, Cold Winter, 1998 16yo. Genieten hoor! :goedgedaan
4 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Mei 2017, 20:48

RvdB schreef:
RvdB schreef:Tja Arran. Heb er nu een aantal van 'achter de kiezen' maar ik ben er -nog- geen fan van. Laatst nog een mooi setje samples van Zjoske gekocht, welke zeker gesmaakt hebben, maar een flesje hoeft er van geen een te komen. Voor de kenners hier; welke Arran vonden jullie nu echt top?

Ladies & gentleman, we found him; de eerste Arran die ik echt top vind. De Cold, Cold Winter, 1998 16yo. Genieten hoor! :goedgedaan

toevallig net ook een puntje van in het glas zitten.
ben ook geen groot fan, maar deze is erg mooi
1 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 06 Mei 2017, 20:59

Arran 1998 Pineau des Charentes is ook geen verkeerde hoor! Respectabele 88ptn (voor wat het waard is)
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Mei 2017, 21:02

klopt is ook erg goed! en zo nog wel een paar.
0 x
Afbeelding

luckyacehigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor luckyacehigh » 12 Mei 2017, 14:18

Heeft er iemand al iets gehoord over wanneer de Arran Smuggler 3 precies komt? Ik hoorde juni, weet iemand meer?
Dan nog wat vraagjes puur uit interesse.
Moeten slijters zich vooraf inschrijven om weer een aantal flessen te bemachtigen? En gaat het er om hoe meer Arran's een slijter verkoopt, hoe meer flessen deze krijgt?
0 x

mistermo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor mistermo » 12 Mei 2017, 14:41

Smuggler 3 zal inderdaad in Juni op de markt gebracht worden.
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 12 Mei 2017, 16:53

mistermo schreef:Smuggler 3 zal inderdaad in Juni op de markt gebracht worden.

Bij de importeur van Arran was nog niks bekend
0 x

JohanM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JohanM » 17 Mei 2017, 09:01

volgens mijn leverancier zou de Arran Smugglers 3
pas maar in september in België op de markt komen
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 17 Mei 2017, 10:08

luckyacehigh schreef:Heeft er iemand al iets gehoord over wanneer de Arran Smuggler 3 precies komt? Ik hoorde juni, weet iemand meer?
Moeten slijters zich vooraf inschrijven om weer een aantal flessen te bemachtigen? En gaat het er om hoe meer Arran's een slijter verkoopt, hoe meer flessen deze krijgt?

Die vraag zou je eigenlijk aan de importeur (Van Wees) moeten stellen. Als slijter kan ik een verzoek doen om een aantal flessen. Maar hoeveel andere krijgen durf ik niet te zeggen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

luckyacehigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor luckyacehigh » 19 Mei 2017, 09:52

Cor - Vinabc schreef:
luckyacehigh schreef:Heeft er iemand al iets gehoord over wanneer de Arran Smuggler 3 precies komt? Ik hoorde juni, weet iemand meer?

Die vraag zou je eigenlijk aan de importeur (Van Wees) moeten stellen. Als slijter kan ik een verzoek doen om een aantal flessen. Maar hoeveel andere krijgen durf ik niet te zeggen.

Bedankt, die vraag zal van Wees vast wel krijgen denk ik. Het verzoek om een aantal flessen is idd bekend maar ben benieuwd of dat dat ook naar rato wordt verdeeld. Begrijp dat jij er ook geen antwoord op kan geven.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 21 Mei 2017, 23:55

Hoi Allen,

Ik vroeg me af of iemand nog interesse had in Arran Mothers Finest, bij mij in de slijterij staat er nog een. Ongeveer 75 euro. Twee dagen geleden nog gezien. Gr.
0 x
Afbeelding

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 29 Mei 2017, 14:30

whisky4wood schreef:Hoi Allen,

Ik vroeg me af of iemand nog interesse had in Arran Mothers Finest, bij mij in de slijterij staat er nog een. Ongeveer 75 euro. Twee dagen geleden nog gezien. Gr.

Mother's Finest, hele lekkere whisky! Kreeg een glaasje ingeschonken bij de speciaalzaak bij mij in de buurt toen ik een andere fles bij hem kwam halen, gelijk elders online gekocht beviel mij zeer goed!
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 29 Mei 2017, 20:45

DavidH. schreef:...Kreeg een glaasje ingeschonken bij de speciaalzaak bij mij in de buurt toen ik een andere fles bij hem kwam halen, gelijk elders online gekocht beviel mij zeer goed!
Dat klinkt eigenlijk niet heel aardig naar de uitbater van die speciaalzaak.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 29 Mei 2017, 20:51

Reichenbach schreef:
DavidH. schreef:...Kreeg een glaasje ingeschonken bij de speciaalzaak bij mij in de buurt toen ik een andere fles bij hem kwam halen, gelijk elders online gekocht beviel mij zeer goed!
Dat klinkt eigenlijk niet heel aardig naar de uitbater van die speciaalzaak.

Dacht hetzelfde. Waarom dan niet gelijk daar een flesje meenemen.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”