Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 23 Feb 2017, 10:04

caskstrength schreef:Niet alle oude SC's zijn voor de volledige duur in één vat gerijpt. Kijk maar eens naar de combi van het vat (althans de inhoud) en het aantal gebottelde flessen. Er zijn regelmatig zo veel flessen gebotteld, dat er dan wel erg weinig angels' share zou zijn geweest als ze de hele tijd in het vat hadden gelegen.

wellicht het gehele vat in parafilm gewikkeld ;-) :P
1 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 26 Feb 2017, 11:42

caskstrength schreef:Niet alle oude SC's zijn voor de volledige duur in één vat gerijpt. Kijk maar eens naar de combi van het vat (althans de inhoud) en het aantal gebottelde flessen. Er zijn regelmatig zo veel flessen gebotteld, dat er dan wel erg weinig angels' share zou zijn geweest als ze de hele tijd in het vat hadden gelegen.

Best flauw eigenlijk dat SC eigenlijk zo'n vaag begrip is terwijl het eigenlijk kraakhelder zou moeten zijn. Het blijft vreemd dat ze een combi van meerdere vaten die ze daarna nog een poos op 1 groot vat (butt of puncheon) hebben gelegd ineens wel SC mogen noemen. Ik mijn ogen gebrek aan transparantie en helaas daardoor meer een marketing kreet dan echt iets speciaals. Single cask hoort imho gewoon 1 vat te zijn en te blijven en niet stiekum toch een mix..
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 26 Feb 2017, 11:47

Meer transparantie zou mooi zijn inderdaad. Dus een taak voor de SWA om de regelgeving op dit gebied aan te scherpen....
Om de betreffende distillery de hand enigszins boven het hoofd te houden: ze doen er niet echt stiekem over en, dat moet ik Billy Walker nageven, zeker de wat oudere (>16 yo) zijn over het algemeen fantastische whisky's.
En dat heb ik uiteindelijk toch liever in m'n glas dan een 'eerlijke' SC die amper te hachelen is...
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 26 Feb 2017, 11:52

Oogadal schreef:Meer transparantie zou mooi zijn inderdaad. Dus een taak voor de SWA om de regelgeving op dit gebied aan te scherpen....
Om de betreffende distillery de hand enigszins boven het hoofd te houden: ze doen er niet echt stiekem over en, dat moet ik Billy Walker nageven, zeker de wat oudere (>16 yo) zijn over het algemeen fantastische whisky's.
En dat heb ik uiteindelijk toch liever in m'n glas dan een 'eerlijke' SC die amper te hachelen is...

Dat is inderdaad de stijlvolle instelling van Glendronach. Helaas kan niet iedere distilleerderij zo goed omgaan met de 'vrijheid' in de regeltjes. Idd een mooie taak voor de SWA.
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 16 Apr 2017, 15:56

Ik heb van de 21 Parliament een sample en van de 18 Allardice de fles. Ik geef toe van beiden nog niet heel veel op te hebben, maar vind zo op het eerste 'zicht' dat beide whisky's op elkaar lijken. De 21 lijkt me complexer, dieper en zoeter (door het PX-vat) dan de 18, maar ik ben benieuwd naar welke verschillen jullie ervaren tussen deze whisky's. Waarom upgraden naar de 21? Of deze juist niet kopen en het bij de 18 houden..?
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 16 Apr 2017, 16:43

Michaël schreef:Ik heb van de 21 Parliament een sample en van de 18 Allardice de fles. Ik geef toe van beiden nog niet heel veel op te hebben, maar vind zo op het eerste 'zicht' dat beide whisky's op elkaar lijken. De 21 lijkt me complexer, dieper en zoeter (door het PX-vat) dan de 18, maar ik ben benieuwd naar welke verschillen jullie ervaren tussen deze whisky's. Waarom upgraden naar de 21? Of deze juist niet kopen en het bij de 18 houden..?

Upgrade naar een single cask, in mijn optiek meer dimensie dan de standaard bottellingen :hoedaf
De 11/12/13 jarige zitten in dezelfde prijsrange (of een tientje erboven)
2 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 20 Apr 2017, 22:38

Dyson81 schreef:
Michaël schreef:Ik heb van de 21 Parliament een sample en van de 18 Allardice de fles. Ik geef toe van beiden nog niet heel veel op te hebben, maar vind zo op het eerste 'zicht' dat beide whisky's op elkaar lijken. De 21 lijkt me complexer, dieper en zoeter (door het PX-vat) dan de 18, maar ik ben benieuwd naar welke verschillen jullie ervaren tussen deze whisky's. Waarom upgraden naar de 21? Of deze juist niet kopen en het bij de 18 houden..?

Upgrade naar een single cask, in mijn optiek meer dimensie dan de standaard bottellingen :hoedaf
De 11/12/13 jarige zitten in dezelfde prijsrange (of een tientje erboven)

Hoe verhouden die 11/12/13-jarigen zich tot de 18 en 21?
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 22 Apr 2017, 11:33

Daan schreef:Hoe verhouden die 11/12/13-jarigen zich tot de 18 en 21?

Uitproberen geeft denk ik het beste antwoord :bigsmile
Momenteel een hele mooie set met Glendronach SC in de share:
TKA: Mon Sherry (5x3cl) á €37,85
1 x

Patrick77777
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Patrick77777 » 08 Mei 2017, 15:17

ik heb een stukje voorbij zien komen waarin wordt uitgelegd dat de 18 jaar allardice eigenlijk ouder is omdat de fabriek 6 jaar dicht geweest is en dat ze dus oudere whisky moeten gebruiken om toch hun aantallen 18 te verkopen. misschien dat de smaak daardoor dicht bij de 21 komt.
1 x

J23
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor J23 » 08 Mei 2017, 15:21

Patrick77777 schreef:ik heb een stukje voorbij zien komen waarin wordt uitgelegd dat de 18 jaar allardice eigenlijk ouder is omdat de fabriek 6 jaar dicht geweest is en dat ze dus oudere whisky moeten gebruiken om toch hun aantallen 18 te verkopen. misschien dat de smaak daardoor dicht bij de 21 komt.

Hoe oud de Glendronach Allardice exact is hangt af van de botteldatum op de fles.
Via het schema in dit artikel (http://wordsofwhisky.com/glendronach-is-a-lot-older-than-the-label-says/) kan je aflezen hoe oud jouw Glendronach eigenlijk is.
0 x

Patrick77777
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Patrick77777 » 08 Mei 2017, 16:39

idd dat was het;-)

merci
0 x

luckyacehigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor luckyacehigh » 11 Mei 2017, 12:43

Ik vind de 21 t.o.v. de 18 toch wel meer body en complexiteit hebben. Maar zoals hierboven al gezegd, je kunt er maar op 1 manier achter komen, en dat is door te proeven! Vervelende hobby toch ook he :goedgedaan
1 x

Maartenvd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Maartenvd » 03 Jun 2017, 21:30

caskstrength schreef:Iets anders: hebben jullie al wat van de Batch 14 kunnen bemachtigen?

Ik heb vandaag de 1991 oloroso cask 2683 gekocht. Iemand deze al geproefd?
0 x

RBwhiskyworld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor RBwhiskyworld » 09 Jun 2017, 13:25

Batch 15 is nu online beschikbaar!
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jun 2017, 13:32

RBwhiskyworld schreef:Batch 15 is nu online beschikbaar!

Waar?

*edit: er is nog niets online op de site van Glendronach*
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”