Scapa expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
the one piece
Senior
Senior

Scapa expressies

Ongelezen berichtdoor the one piece » 29 Dec 2013, 23:22

Kan een aantal flessen Scapa orkney 14 years old vast krijgen,

graag toch even eerst zien hoe de reacties zijn over deze whisky :)
tzijn er direct een paar en niet dat ik een miskoop ga doen,
niet veel te vinden in het forum over deze dus...

alvast bedankt voor jullie ervaringen :bigsmile
0 x
A whisky a day keeps the doctor away :D

Wb link: http://www.whiskybase.com/profile/jo/collection

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Scapa 14 Year Old

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 30 Dec 2013, 00:49

Qua score wordt hij noch door de Malt Maniacs noch door het WhiskyBase publiek extreem hoog gewaardeerd - maar wel een goede single malt. Ik geloof dat de 14 wel beter geapprecieerd wordt dan de huidige 16.
Omdat hij al enige tijd niet meer in productie is, is de waarde van de fles van rond de 30-40 gestegen naar rond de 80 -130 euro (bij winkels - bij veilingen tussen de 60 en 85) zie ook: http://www.whiskybase.com/whiskies.php?whiskyid=279

Dus afhankelijk van het bedrag dat je moet betalen kan het een interessante investering zijn. Persoonlijk zou ik voor 60 a 80 euro (laat staan 135 euro) andere whiskies aanschaffen, maar ik ben dan ook een drinker en geen verzamelaar/investeerder.
0 x
Afbeelding

Goodfella
Senior
Senior

Re: Scapa expressies

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 30 Dec 2013, 13:09

De 14yo heb ik (nog) niet geproefd, maar de 16yo vind ik zonder meer een prima whisky. Misschien ietwat aan de prijzige kant, maar in mijn bescheiden optiek is de rating wat ondergewaardeerd. Zoals Serge (volgens mij) al op WF beschreef: met een hoger %ABV zou het zomaar een topwhisky kunnen zijn. Ik vond Scapa 16yo in ieder geval prima te versmaden, was vrij snel leeg. De smaak vond ik ziltig met een vleugje karamel. Of misschien net andersom: gezouten karamel. :)

De 14yo staat trouwens ook op WF (82/100). Die fles was tot - pak 'm beet - een half jaar geleden nog te verkrijgen op o.a. drankgigant.nl, toen voor een vergelijkbare prijs als de 16yo. Rond de €60.00 dus. Ik zou 'm in ieder geval graag nog eens proeven.

Toen ik onlangs op Orkney was, hoorde ik overigens dat er een gerucht de rondte ging dat Scapa de distillery (weer?) open gaat gooien voor bezoekers. Tevens heb ik een lecture bijgewoond van Chivas Brothers (eigenaar van Scapa Distillery): die hebben heftige plannen om de concurrentie te lijf te gaan. Niet dat ze daarbij Scapa hebben vermeld, maar het zou zomaar een onderdeel van (...) kunnen zijn. Ik hoop het in ieder geval! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

the one piece
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor the one piece » 30 Dec 2013, 21:43

Tga rond de 60 euro zijn mss iets meer de fles en kan tot een 6 flessen gaan ongeveer :)
drinken en investeren dan :D haha

de 16 jarige heb ik ook al gedronken en die luste ik ook wel, was kado van men broer maar heb zon gedacht dat deze twee niet te vergelijken zijn...

thnx voor de info toch al :duimop
0 x
A whisky a day keeps the doctor away :D

Wb link: http://www.whiskybase.com/profile/jo/collection

Tusk
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Tusk » 08 Jan 2014, 11:59

Tijdens onze eerste plaatselijke whiskytasting (6 personen) kwam deze Scapa als unanieme winnaar uit de bus
G&M botteling 11 jaar oud. Heerlijk fris en gebalanceerd, zeker op een warme zomerdag!

http://whiskybase.com/whiskies.php?merk ... kyid=36305
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 01 Okt 2014, 22:05

Net een dram Scapa 16 op.
Uit een nieuwe fles.

Maar... de smaak is totaal anders als de Scapa 16 die ik hiervoor had.
Ca. 3 jaar geleden in Frankrijk kocht ik die Scapa 16 die lekker honingzoet was, wat zalverig en heel aangenaam.

Deze nieuwe fles is totaal anders. Heb net een dram eerst 2 uur laten staan met een kartonnetje op het glas.
De fles was ook al 2 dagen op. Dus ook met wat oxidatie in die 2 uur smaakt deze Scapa heel anders. Veel maltiger, de zoete honingsmaak is er niet meer. Wat mij een onherkenbare ontmoeting oplevert.

Zijn er anderen met vergelijkbare ervaring?
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 29 Jan 2017, 14:29

Zo te zien is Scapa geen heel populaire distillery. Gister m'n eerste Scapa gedronken, de Scapa Skiren SK07. Dit is een prima whisky. Nog nooit zo duidelijk "romig" of "boterig" geproefd, heel aangenaam. Verder niet bijster ingewikkelde whisky.

82/100
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 29 Jan 2017, 14:59

Ik heb nog een halve fles Scapa 16 staan. Prima whisky, maar als de fles leeg is ga ik deze niet meer vervangen. Voor die prijs kan je betere flessen krijgen. Ik hoor echter dat de 14 jarige Scapa beter zou moeten zijn dan de 16 jarige. Ik hoor graag van je of dat zo is als je tot aanschaf overgaat.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 14 Feb 2017, 08:36

WhiskyLiam schreef:Zo te zien is Scapa geen heel populaire distillery. Gister m'n eerste Scapa gedronken, de Scapa Skiren SK07. Dit is een prima whisky. Nog nooit zo duidelijk "romig" of "boterig" geproefd, heel aangenaam. Verder niet bijster ingewikkelde whisky.

82/100

wellicht heeft dat te maken met de relatief lage variatie in bottelingen van Scapa. Gemiddeld gezien zijn dit altijd wel prima wegdrink whisky maar ik heb nog geen Scapa gehad waarvan ik omver werd geblazen.

Iemand anders een tip betreffende een TOP Scapa?
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 14 Feb 2017, 19:48

mikegerards schreef:wellicht heeft dat te maken met de relatief lage variatie in bottelingen van Scapa. Gemiddeld gezien zijn dit altijd wel prima wegdrink whisky maar ik heb nog geen Scapa gehad waarvan ik omver werd geblazen.

Iemand anders een tip betreffende een TOP Scapa?

Inderdaad weinig expressies. De 16 y.o. is alweer discontinued, en daardoor veels te duur aan het worden voor hoe hij smaakt.
De Skiren is echt Top!, al vind ik die nog steeds wat aan de prijzige kant.

Onlangs is de Scapa Glanca uitgekomen, gerijpt op vaten waar eerst whisky van Islay in heeft gezeten. 1 glas gehad, is niet wat ik gewend ben van Scapa, moet even wennen nog denk ik :goedgedaan
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 15 Feb 2017, 09:08

Peter_vintage1992 schreef:Inderdaad weinig expressies. De 16 y.o. is alweer discontinued, en daardoor veels te duur aan het worden voor hoe hij smaakt.
De Skiren is echt Top!, al vind ik die nog steeds wat aan de prijzige kant.

Onlangs is de Scapa Glanca uitgekomen, gerijpt op vaten waar eerst whisky van Islay in heeft gezeten. 1 glas gehad, is niet wat ik gewend ben van Scapa, moet even wennen nog denk ik :goedgedaan

Helemaal mee eens. Ik vind de Skiren wel minder dan de 16yo. Gelukkig heb ik nog wat flesjes 16 op voorraad ;-).

Ondanks dat die Glanca wennen is.....hoe vind je hem qua smaak?
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 15 Feb 2017, 19:02

mikegerards schreef:Ondanks dat die Glanca wennen is.....hoe vind je hem qua smaak?

Ik proef er wel duidelijk Scapa in (positief lekker zoet), er mist een beetje balans, het is geen volle bak rook maar wel erg aanwezig. Er zijn beter whiskies voor 60eu verkrijgbaar..

Buiten dat dat niet allemaal positief klinkt:
Hij is lekker Zoet, een smaakprofiel die je niet veel tegenkomt, wat hem best bijzonder maakt. Een glas waar je veel verschillende smaken in kan vinden. Zeker niet vies
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 16 Feb 2017, 08:46

Peter_vintage1992 schreef:Ik proef er wel duidelijk Scapa in (positief lekker zoet), er mist een beetje balans, het is geen volle bak rook maar wel erg aanwezig. Er zijn beter whiskies voor 60eu verkrijgbaar..

Dan ga ik maar eens eerst een sample scoren ;-). Thanks
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 18 Dec 2020, 09:26

Een nieuwe (gok ik) Scapa expressie via Whiskybase: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/172291/orkney-islands-2005-br

Ik dacht eerst dat het een HP was gezien de beschrijving (in de mail "expect the evident Highland Park flavors", maar zie nu op de achterkant van de fles op WB staan "this fine Orcadian dram" wat toch wel een heel sterke indicatie is dat het een Scapa is.

Ik ben niet erg bekend met Scapa op de 16yo na een aantal jaren geleden toen ik net aan whisky begon. Weet nog dat dat een hele zachte fijne instapper was (voor toen nog een faire prijs).

Meer forumleden die een fles onderweg hebben?
En iemand die zeker weet welke het nou is? Ze delen tenslotte een eiland dus het is niet zo makkelijk uit te sluiten als andere whisky's die dan soms gebotteld worden als "van eiland x" waar maar één distillery staat :lekker
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 18 Dec 2020, 09:37

Hoewel er de laatste tijd veel indie-HP’s uitkomen, denk ik dat je gelijk hebt. Er staat bij: ‘no vikings were harmed’. Dus ik vermoed dat het inderdaad een Scapa is ;)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”