Oogadal schreef:Nee, vriend. Dat heb je mis. Roken is bijzonder smerig voor iemand die er naast staat. En dan kun jij wel denken dat het lekker is, maar er is echt niemand die rookt die zijn 1e sigaar (of sigaret) echt lekker vond. Is een kwestie van blijven hangen bij een nare gewoonte, meestal uit een idee van misplaatste stoerheid.
Persoonlijk sta ik liever naast iemand die zit te schijten terwijl deze whisky drink dan dat ik in een ruimte zit met iemand die het nodig vindt een sigaar te roken met een glas whisky in de hand. Echt.
Ieder zijn meug maar hier ben ik het toch oneens met je.
De combinatie Whisky-sigaren kan wel degelijk lekker zijn, zowel qua smaak als qua geur. Je hebt wel een stevige dram nodig die de pairing met een sigaar kan doorstaan, dat is wel een vaststaand feit.
Een goede sigaar moet je leren appreciëren, net zoals een goede Whisky. En nee, ik heb het hier niet over sigaretten.
Een kwalitatieve met de hand gerolde longfiller-sigaar uit Cuba of de Dominicaanse Republiek (type Cohiba, Bolivar, Davidoff) is evenzeer een mooi artisanaal gemaakt product. Het is uiteraard jouw volste recht om dit straal te negeren
Het is kort door de bocht gaan om sigaren en sigaretten over dezelfde kam te scheren. Sigaretten vind ik ook smerig en goedkoop.
Zelf ben ik allesbehalve een fanatieke roker maar vooral tijdens de wintermaanden kan ik de combi met een goede sigaar me wel eens sporadisch laten smaken (vooral met een stevige peated dram of dirty sherry profiel)

Eén van mijn favoriete Whiskies om te combineren met een goede sigaar is de Hazelburn 2002 Sauternes Wood.
En nu moet je mij even excuseren want ik moet gaan schijten