sigaren en whisky

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Greenmachine
Senior
Senior

Re: sigaren en whisky

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 04 Dec 2016, 22:11

Oogadal schreef:Nee, vriend. Dat heb je mis. Roken is bijzonder smerig voor iemand die er naast staat. En dan kun jij wel denken dat het lekker is, maar er is echt niemand die rookt die zijn 1e sigaar (of sigaret) echt lekker vond. Is een kwestie van blijven hangen bij een nare gewoonte, meestal uit een idee van misplaatste stoerheid.
Persoonlijk sta ik liever naast iemand die zit te schijten terwijl deze whisky drink dan dat ik in een ruimte zit met iemand die het nodig vindt een sigaar te roken met een glas whisky in de hand. Echt.

Nooit debatteren met iemand die denkt dat zijn idee de enige juiste is :goedgedaan

@EJS, van harte welkom.
Laat je vooral niet uit het veld slaan als je andere liefhebberij met uitwerpselen wordt vergeleken.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Dec 2016, 23:38

Greenmachine schreef:
Nooit debatteren met iemand die denkt dat zijn idee de enige juiste is :goedgedaan

In dat geval moet je ook niet het laatste woord willen hebben...
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 04 Dec 2016, 23:50

Oogadal schreef:Nee, vriend. Dat heb je mis. Roken is bijzonder smerig voor iemand die er naast staat. En dan kun jij wel denken dat het lekker is, maar er is echt niemand die rookt die zijn 1e sigaar (of sigaret) echt lekker vond. Is een kwestie van blijven hangen bij een nare gewoonte, meestal uit een idee van misplaatste stoerheid.
Persoonlijk sta ik liever naast iemand die zit te schijten terwijl deze whisky drink dan dat ik in een ruimte zit met iemand die het nodig vindt een sigaar te roken met een glas whisky in de hand. Echt.

ach pijn punt hier, ik als ervarings deskundige ..bijna 25 jaar gerookt als een ketter, nu 3 jaar gestopt... ik moet wel zeggen dat je smaak veel meer proeft (als je gestopt bent) en de kleine details wel weet te onderscheiden...

maar als je "echt" een sigaar rookt adem je hem niet in maar laat je langs je smaak pupillen gaan en blaast het dan weer uit

een beetje als de de ardbeg mist http://www.mixedgrill.nl/ardbeg-haar/

Maar echt ik ben veel blijer als niet roker dan ik toen rookte..... en alle rokers die nu commentaar willen geven.... en ja ik heb ook al die excuses die je nu wilt zeggen... bin their done that and did that"

Prettig avond
3 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 04 Dec 2016, 23:54

daytona955 schreef:
maar als je "echt" een sigaar rookt adem je hem niet in maar laat je langs je smaak pupillen gaan en blaast het dan weer uit

Dan zie je geen hand voor ogen. :gnif
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Dec 2016, 08:01

daytona955 schreef:

ach pijn punt hier, ik als ervarings deskundige ..bijna 25 jaar gerookt als een ketter, nu 3 jaar gestopt... ik moet wel zeggen dat je smaak veel meer proeft (als je gestopt bent) en de kleine details wel weet te onderscheiden...

een beetje als de de ardbeg mist http://www.mixedgrill.nl/ardbeg-haar/

Maar echt ik ben veel blijer als niet roker dan ik toen rookte..... en alle rokers die nu commentaar willen geven.... en ja ik heb ook al die excuses die je nu wilt zeggen... bin their done that and did that"

Ik heb 35 jaar gerookt en nu rook ik af en toe een sigaar bij een glas whisky. Het roken van een sigaar is in de verste verte niet te vergelijken met het roken van een sigaret. Neemt niet weg dat het stoppen met roken het beste is wat ik dit jaar heb gedaan: het stinkt, het is ongezond, het kost een hoop geld, en er is geen reden om niet te stoppen. Ook het stress-excuus is weg, tegenwoordig wordt je meer gestresst van het constant bezig zijn met waar je wel en waar je niet kunt roken.
Wanneer iemand een sigaar met een glas whisky wil doen kan ik volledig begrijpen, dat er tegenstanders zijn ook.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Dec 2016, 11:36

FGG schreef:Wanneer iemand een sigaar met een glas whisky wil doen kan ik volledig begrijpen, dat er tegenstanders zijn ook.

Iedereen moet vooral doen waar ie zelf zin in heeft. Maar voor mij persoonlijk is iemand die in dezelfde ruimte een sigaar opsteekt het signaal 'time to go'.....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Dec 2016, 11:42

Oogadal schreef:
FGG schreef:Wanneer iemand een sigaar met een glas whisky wil doen kan ik volledig begrijpen, dat er tegenstanders zijn ook.

Iedereen moet vooral doen waar ie zelf zin in heeft. Maar voor mij persoonlijk is iemand die in dezelfde ruimte een sigaar opsteekt het signaal 'time to go'.....

Kan ik volledig begrijpen.

Ik kan me nog wel herinneren dat ik buiten stond te roken en mensen die er bij komen staan kuch-geluiden gaan maken en met hun handen gaan wapperen. Tja, ik ga al buiten staan, als je dan naast me komt staan moet je niet zeiken over de rook.

Maar ik begrijp je signaal en ik zou hetzelfde doen.
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Dec 2016, 13:53

Buiten moet je niet zeiken. De rokers hebben het al zwaar genoeg, komt nog een tijd dat er automatisch een sprinkler aanslaat als ze ergens een peuk opsteken....
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Dec 2016, 14:10

Oogadal schreef:komt nog een tijd dat er automatisch een sprinkler aanslaat als ze ergens een peuk opsteken....

:P
0 x

Afbeelding

Mijn samplelijst

EJS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EJS » 06 Dec 2016, 22:30

Ik zie dat ik wel wat losmaak onder de whisky liefhebbers. :P
Wat mij betreft is iedereen vrij om zijn eigen keuze te maken.

Ik vind het lekker om af en toe een sigaar en whisky te combineren.
Denk wel dat een sigaar het proeven van de whisky beïnvloedt!
Vandaar dat een goede pairing zo belangrijk is. :D

Overigens kan ik ook genieten van een whisky zonder sigaar!
2 x

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 07 Dec 2016, 14:30

welkom :schotland

Met of zonder sigaar.

Ik rook niet en toch voel ik me wel eens de sigaar. Of bedoelen ze hier iets anders mee. ;)
0 x

EJS
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EJS » 23 Dec 2016, 23:28

Weer een mooie combinatie geproefd. :bigsmile
Sigaar: Arturo Fuente Sun Grown Chateau Fuente Queen B
Met Ardbeg Uigeadail

Ook interessant: pairing Cigars with peated Whiskies.
http://www.cigaraficionado.com/webfeatu ... peat-19083
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 10 Jun 2017, 00:25

Alcohol is ook niet bepaald een goed product om je smaakpapillen te conserveren. Beetje vreemde gedachte dat mensen het ene verslavende middel (alcohol) vereren en het andere verafschuwen (tabak). Alcohol remt je smaakwaarneming. Alcohol verdooft je smaakpapillen. Alcohol is helemaal niet goed voor je smaakpapillen. En roken als helemaal niet. Voor alle duidelijkheid.

Als je smaakpapillen je zo dierbaar zijn moet je niet roken, geen alcohol drinken, geen sambal en gember eten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Daarnaast kunnen sigaren een bepaalde smaaksensatie geven. Elke sigaar heeft zijn eigen kenmerkende smaak, evenals whisky. En door juist die twee te combineren kun je een mooie versterking van beide krachten gewaar worden. Evenals rode/witte wijn en eten, whisky en chocolade en bier en vlees.

Als je een paar dagen per maand een goede sigaar opsteekt in combinatie met een goed glas whisky zullen je smaakpapillen daar niet onder lijden. Je smaak degradeert niet van die paar keer. Wellicht als je elke dag drie sigaren en drie glazen whisky tot je neemt zullen je smaakpapillen tot op zekere hoogte afstompen maar zoals met alle verleidingen geldt: Alles met mate.

Whisky en een sigaar is gewoon een heerlijke combinatie. En daarbij geldt wel één regel: Rook kan andere mensen storen. Als ik op een terras een sigaar opsteek stoor ik andere mensen en dat doe ik dus niet. Ik ga lekker thuis zitten en stoor niemand met mijn sigaar. Soms samen met een goede kameraad die sigaar graag combineert met cognac. Voelen we ons bon-vivant, levensgenieter en komen we tot een zeldzame rust. En vallen we niemand lastig.

Ik ben al een behoorlijke tijd bezig om te onderzoeken welke sigaren goed samengaan met welke whisky's. Ik heb een voorkeur voor Speyside whisky en een voorkeur voor Cubaanse sigaren maar gek genoeg is dat niet de ideale combinatie.

Ik zal te zijner tijd mijn ervaringen bundelen en delen. Sigaren en whisky is een mooi onderzoeksgebied, vooral in de zomer als je buiten kunt zitten.

Geniet. Met mate. Zoals met alles.
3 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 10 Jun 2017, 18:03

Welkom WJS :hoedaf
En ik ben zeer benieuwd paps ;)
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 28 Jun 2017, 23:32

Ieder zijn meug maar hier ben ik het toch oneens met je.
De combinatie Whisky-sigaren kan wel degelijk lekker zijn, zowel qua smaak als qua geur. Je hebt wel een stevige dram nodig die de pairing met een sigaar kan doorstaan, dat is wel een vaststaand feit.
Een goede sigaar moet je leren appreciëren, net zoals een goede Whisky. En nee, ik heb het hier niet over sigaretten.
Een kwalitatieve met de hand gerolde longfiller-sigaar uit Cuba of de Dominicaanse Republiek (type Cohiba, Bolivar, Davidoff) is evenzeer een mooi artisanaal gemaakt product. Het is uiteraard jouw volste recht om dit straal te negeren :lekker
Het is kort door de bocht gaan om sigaren en sigaretten over dezelfde kam te scheren. Sigaretten vind ik ook smerig en goedkoop.
Zelf ben ik allesbehalve een fanatieke roker maar vooral tijdens de wintermaanden kan ik de combi met een goede sigaar me wel eens sporadisch laten smaken (vooral met een stevige peated dram of dirty sherry profiel) :dancing
Eén van mijn favoriete Whiskies om te combineren met een goede sigaar is de Hazelburn 2002 Sauternes Wood.
En nu moet je mij even excuseren want ik moet gaan schijten :P :gnif
4 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”