In biervaten gerijpte whisky

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

In biervaten gerijpte whisky

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Sep 2016, 20:52

De andere kant op kennen we het al (barrel-aged bier), maar nu komt Glenfiddich met een whisky die in biervaten is gefinisht. Zie hiervoor Scotchwhisky.com (en ook een tweede artikel). Het is vooralsnog onder de noemer van experiment. Of het een innovatie betekent, zullen we natuurlijk moeten afwachten.

Zelf ben ik wel te porren voor experimenten met whisky (zolang de drank maar echt whisky genoemd mag worden ;)). Op zich komt citrus regelmatig voor in de smaak van whisky, en een frisse hoppigheid zou best wel eens goed bij whisky kunnen passen. Wel kan ik me voorstellen dat bier een wat bittere en droge uitwerking op de whisky kan hebben, dus een te lange rijping op biervaten lijkt me een hele uitdaging. En de timing had wellicht beter gekund: het lijkt me wel eerder een whisky voor de warme dagen. Toch lijkt het me wel wat om mogelijk gezamenlijk een fles aan te schaffen om kennis te maken met deze whisky.

Zien jullie dit experiment ook zitten, en misschien belangrijker nog, waarom wel of waarom niet?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: In biervaten gerijpte whisky

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 07 Sep 2016, 21:18

Santis rijpt toch al veel langer op biervaten? En ben niet zeker, maar Mackmyra dacht ik ook wat mee gedaan.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Sep 2016, 21:30

Da's waar ook... :goedgedaan Toch is het nog steeds een experiment, en ben ik er best benieuwd naar.

Het feit dat Säntis al een dergelijke whisky heeft betekent wellicht dat er al mensen zijn die er al ervaring mee hebben. Wellicht dus een goed begin om hier een draadje over ervaringen met beer cask aged whisky te delen.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Sep 2016, 23:31

Säntis vind ik een redelijke whisky. Zeker de Edition Sigel vond ik erg lekker. Deze werd ook op biervaten gerijpt. Daarnaast werd mij ook ingefluisterd dat ze biergist gebruikten.

Geen idee of dat verder ook wat uitmaakt.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 08 Sep 2016, 00:16

Ik ben stiekem wel een beetje nieuwschierig...
0 x
Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Sep 2016, 07:46

Ik vind 't bier smerig dus ik zit hier niet op te wachten, maar ach, voor de liefhebbers...
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Sep 2016, 08:26

defeatless schreef:Säntis vind ik een redelijke whisky. Zeker de Edition Sigel vond ik erg lekker. Deze werd ook op biervaten gerijpt. Daarnaast werd mij ook ingefluisterd dat ze biergist gebruikten.

Wat beviel je in de Sigel, kun je de smaak omschrijven? Kon je duidelijk een biersmaak ontdekken? Lijkt me wel interessant voor deze discussie.

vwb het gist, een klein beetje off-topic mag best: zier hier een artikel over gist. Daarbij heb ik de afgelopen tijd gelezen dat doordat veel distilleerderijen dezelfde gist gebruiken, de whiskies wel erg naar elkaar toe zijn gegroeid. Voor wat betreft afwisseling en differentiatie is het welkom dat er distilleerderijen zijn die met andere gistsoorten werken (even los van of het nu lekker wordt gevonden of niet). Wellicht dat we er binnenkort een apart topic over kunnen wijden, hier gaat het wat mij betreft te ver off topic.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Sep 2016, 11:04

caskstrength schreef:
defeatless schreef:Säntis vind ik een redelijke whisky. Zeker de Edition Sigel vond ik erg lekker. Deze werd ook op biervaten gerijpt. Daarnaast werd mij ook ingefluisterd dat ze biergist gebruikten.

Wat beviel je in de Sigel, kun je de smaak omschrijven? Kon je duidelijk een biersmaak ontdekken? Lijkt me wel interessant voor deze discussie.

vwb het gist, een klein beetje off-topic mag best: zier hier een artikel over gist. Daarbij heb ik de afgelopen tijd gelezen dat doordat veel distilleerderijen dezelfde gist gebruiken, de whiskies wel erg naar elkaar toe zijn gegroeid. Voor wat betreft afwisseling en differentiatie is het welkom dat er distilleerderijen zijn die met andere gistsoorten werken (even los van of het nu lekker wordt gevonden of niet). Wellicht dat we er binnenkort een apart topic over kunnen wijden, hier gaat het wat mij betreft te ver off topic.

De whisky is niet echt te vergelijken met een single malt, maar toch ook weer wel.
Je proeft er aan alle kanten vanaf dat het in ieder geval geen Schotse whisky is. Het is erg bloemig en grassig. Ook zit er een soort semi-scherp randje aan wat je ook wel eens achter in je keel proeft als je jonge honing eet (schoonpapa is imker :? ).

Het is dus juist geen standaard 'eiken-vanille-toffee-zuurtje-eiken' whisky die tegenwoordig zo'n beetje standaard is.
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 08 Sep 2016, 12:41

defeatless schreef:De whisky is niet echt te vergelijken met een single malt, maar toch ook weer wel

:Scratch
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 08 Sep 2016, 14:13

Bedoel je dan ook de Dreifaltigkeit van Santis? Die heb ik in Leiden vorig jaar geproefd en zou ook op biervaten gerijpt zijn. Maar ik moet zeggen dat het een hele slechte ervaring was. Het rook en proefde naar Hema rookworst. Je moet er van houden, maar ik krijg de smaak niet meer uit mijn mond. Dat was ook lastig met de volgende whisky die ik wilde proeven. Voor mij was het experiment mislukt, maar er zijn mensen die het wel kunnen waarderen.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Sep 2016, 17:08

FGG schreef:
defeatless schreef:De whisky is niet echt te vergelijken met een single malt, maar toch ook weer wel

Om dat te snappen moet je bier lekker vinden ;)
0 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 08 Sep 2016, 17:27

Ik heb een peated cs van santis malt geproefd en die vond ik erg lekker. Een hele stevige, daarna kun je de rest laten staan, dat wel.
Maar om nou te zeggen dat het een gat in de markt is...
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 08 Sep 2016, 20:30

Ik heb nooit geweten dat er bieren bestaan die in een houten vat hebben gelegen.

De grap is dat ze ook whiskyvaten ervoor gebruiken; dus dan krijg je whisky gerijpt op een biervat waarvan het bier weer heeft gerijpt in een whiskyvat.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 09 Sep 2016, 00:07

FGG schreef:

Schotse single malt bedoelde ik..... 't Was nog vroeg :o

Tonny schreef:Ik heb nooit geweten dat er bieren bestaan die in een houten vat hebben gelegen.

De grap is dat ze ook whiskyvaten ervoor gebruiken; dus dan krijg je whisky gerijpt op een biervat waarvan het bier weer heeft gerijpt in een whiskyvat.

Ik hoop dat je loopt te geinen?
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 17 Sep 2016, 19:35

Ik heb 4 whiskies van Säntis geproeft en ze zijn stuk voor stuk goed. Het is er al een tijdje en ik geloof dat binnenkort ook de gebruikte biervaten op zijn van Säntis, dus als je fan bent zou ik optijd nog wat inslaan voordat de prijs omhoog gaat.

Ook Jameson heeft al geexperimenteerd met een finish op biervaten: Jameson Caskmates. Hier hebben ze de whisky nog een finish gegeven in ''stout seasoned oak barrels''. Hier ben ik zelf niet kapot van, maar je kunt wel goed proeven wat de stout finish doet met de whisky omdat je ook een nomrale jameson ernaast kan zetten.

Auchentoshan is ook heel veel aan het experimenteren met vaten. Na de tour bij het proeven werd verteld hoeveel ze eigenlijk doen met wijnvaten en hoeveel ze aan het experimenteren zijn. Ik zou het niet raar vinden als er over een tijdje ook een ''Bier finish'' van Auchentoshan verschijnt
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”