Wanneer dronk je voor het eerst Whisk(e)y en vond je het lekker?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Jodokusardbeg
Actief lid
Actief lid

Re: Wanneer dronk je voor het eerst Whisk(e)y en vond je het lekker?

Ongelezen berichtdoor Jodokusardbeg » 26 Aug 2016, 10:11

Ben benieuwd naar jullie eerste whisky ervaring en of het er een was waar je met plezier aan terug denkt :hoera
Mijn eerste was glenfiddich 12. Inbeschonken door een :Pipersmile tijdens het passen van een kilt voor mn trouwdag :bigsmile misschien dat de hele entourage er omheen er voor zorgde dat dit een geweldige ervaring was maar, neemt niet weg dat ik meteen verkocht was :HitHead
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Aug 2016, 14:39

Jodokusardbeg schreef:Mijn eerste was glenfiddich 12. Inbeschonken door een :Pipersmile tijdens het passen van een kilt voor mn trouwdag :bigsmile misschien dat de hele entourage er omheen er voor zorgde dat dit een geweldige ervaring was maar, neemt niet weg dat ik meteen verkocht was :HitHead

Beetje off-topic, maar ik Ben nieuwsgierig: waarom droeg je een kilt tijdens je trouwdag? Ben je zelf Schots? :)
2 x
Afbeelding | Afbeelding

berndw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor berndw » 26 Aug 2016, 14:59

thijs100 schreef:
Jodokusardbeg schreef:Mijn eerste was glenfiddich 12. Inbeschonken door een :Pipersmile tijdens het passen van een kilt voor mn trouwdag :bigsmile misschien dat de hele entourage er omheen er voor zorgde dat dit een geweldige ervaring was maar, neemt niet weg dat ik meteen verkocht was :HitHead

Beetje off-topic, maar ik Ben nieuwsgierig: waarom droeg je een kilt tijdens je trouwdag? Ben je zelf Schots? :)

In dat geval is hij óf vroeg getrouwd, óf laat begonnen met whisky (voor een Schot)
2 x

Jodokusardbeg
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jodokusardbeg » 26 Aug 2016, 20:39

thijs100 schreef:

Moeder schots ik geboren in nl :yes
1 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 26 Aug 2016, 20:55

In 2012 mijn eerste whisky gedronken. Een Highland Park op wijnvat, was toen 20+ jaren oud. Mooie donkere kleur van het donkere wijnvat (weet niet meer welke). En onmiddellijk een schot in de roos!
Het heeft een tijdje geduurd voordat ik opnieuw zo een wow-effect had bij een andere whisky. Vorig jaar nog geprobeerd deze whisky te zoeken, maar niet gevonden (herinner er niet alles meer van). En als ik hem nu moest vinden, zal hij waarschijnlijk pokkeduur zijn. Ik herinner mee dat hij toen 120€ koste 'ik ben gek dacht ik toen'. Dat was ook het jaar dat de Yamazaki 18 nog aan 75-80€ te koop stond...
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Aug 2016, 21:13

Eind 2013, daarvoor vrijwel nooit echt alcohol-houdende dranken gedronken, het was de geur van een Famous Grouse die me overhaalde. De smaak van GF beviel me voor geen meter maar heb de nieuwe hobby gelukkig doorgezet. begonnen met veel teveel goedkope meuk, nu erg voorzichtig bij elke aankoop; veel lezen, luisteren en kijken! Als ik nou eindelijk eens een beetje geld op de bank heb kan ik ook de duurdere klassen gaan verkennen. Vooralsnog vermaak ik me prima met NAS en whiskies tot een jaar of 18.
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 27 Aug 2016, 14:04

Mijn eerste kennismaking met whisky zal zoals bij waarschijnlijk veel mensen via een mix zijn geweest. Jack Daniels met cola. Niet geldig uiteraard. Zoals beschreven bij het mijzelf voorstellen dronkTe duur en niet goed voor de gzondheid. en kocht ik mijn eerste whisky in Schotland. Zo'n 5 jaar geleden. Een Benromach 10 jaar - oude serie. Bij een goede vriend van me werd ik regelmatig getrakteerd op een heerlijke single malt. Voornamelijk uit Schotland maar ook uit Japan. Sindsdien groeit mijn verzameling. Het drinken beperk ik toch echt tot enkele glaasjes op vrijdag en zaterdagavond.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Beschrijf jullie eerste ervaring van deze illustere mythische godendrank.

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 20:31

Vroeger als ik nadacht over genieten bij een drankje, ging mijn aandacht eerder bij een fris biertje. Mochten ze me nu vragen bij welk drankje ik geniet, weet ik wel het antwoord. Ik denk persoonlijk dat je van whisky moet leren genieten. Je kan niet zomaar een glas vol gaan drinken. Whisky nip je, ruik je, wals je, laat je rustig in al je smaak- en reukorgaan rustig opnemen. Ik kan zowel enorm genieten van zowel de geur, net als de smaak van een goeie whisky. Laten we eerlijk zijn, van welke andere drank kan men zoiets zeggen. Eenmaal de whisky-microbe je te pakken heeft mag je je gelukkig verklaren. Leve aan alle whisky-liefhebbers.
0 x

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Re: Beschrijf jullie eerste ervaring van deze illustere mythische godendrank.

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 20:57

Ik hoop dat er hier toch wat reacties komen, want ik ben toch benieuwd hoe andere liefhebbers geraakt zijn? Vroeger waren er voor mij 2 dingen als hobby, dat was voetbal en gamen. Het gamen is op een zijspoor geraakt wanneer de "whisky touch" me geraakt heeft.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Apr 2017, 21:24

Van een goed bier kan ik anders ook wel genieten hoor. Niet meteen van het water dat als dorstlesser in de aanbieding is, maar er zitten hier ook heel aardige en complexe varianten tussen. En als je van dergelijk bier de prijs per consumptie gaat vergelijken is er niet eens zo'n heel groot verschil met whisky.

En wat de whisky betreft ben ik een beginner die de smaak te pakken krijgt. Het is familie van het bier dat gaat dus vast wel goed komen.

Maar mijn eerste ervaring? Dat was op een zeilvakantie met twee vrienden op het IJsselmeer. Naast de proviand hadden we elk een fles sterke drank meegenomen; de een beerenburg (we komen immers uit Friesland), de ander rum en ik whisky.
Dan blijkt toch wel dat de omstandigheden een belangrijke rol spelen, de beerenburg was veruit favoriet, echt een drankje voor op het water. De rum is ook wel opgegaan, maar ik heb de whisky weer mee naar huis kunnen nemen. Uiteindelijk is het toch allemaal goedgekomen.
Laatst gewijzigd door Reichenbach op 07 Apr 2017, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 21:28

Reichenbach schreef:Van een goed bier kan ik anders ook wel genieten hoor. Niet meteen van het water dat als dorstlesser in de aanbieding is, maar er zitten hier ook heel aardige en complexe varianten tussen. En als je van dergelijk bier de prijs per consumptie gaat vergelijken is er niet eens zo'n heel groot verschil met whisky.

En wat de whisky betreft ben ik een beginner die de smaak te pakken krijgt. Het is familie van het bier dat gaat dus vast wel goed komen.

Ik snap je redenering zeker, een goeie frisse, blonde leffe gaat er altijd wel in. Maar ik geniet toch méér van een lekker, glaasje good old malt.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Apr 2017, 21:33

Voor mij absoluut geen bier. Dat heb ik nooit lekker gevonden, dan liever een wijntje of een goeie cocktail. Maar tegenwoordig drink ik vrijwel uitsluitend whisky. Toch zeker bij mij thuis. En dan liefst zo vaak mogelijk iets anders :). Het zou voor velen hier waarschijnlijk een openbaring zijn om wat vaker samples te bestellen of te ruilen :smullen!
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Apr 2017, 21:44

1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

punchbowl
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor punchbowl » 07 Apr 2017, 21:48

Peter87 schreef:https://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2955&p

Mijn eerste, beste ervaring met het proeven van whisky gaat toch al een jaar of 4 à 5 terug.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 08 Apr 2017, 08:39

Ik stelde geen vraag dus ik snap niet goed waarom je antwoord geeft.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”