DrankDozijn schreef:Hi Nigel,
Als ergens het verschil tussen twee opties klein genoeg is om dat voor onze eigen rekening te nemen doen wij dat al sinds het begin zoveel mogelijk.
Op producten met een laag alcoholpercentage komt het verschil tussen BE en NL meestal uit op minder dan €1,- per fles. Dit is natuurlijk op jaarbasis best interessant voor ons om dit verschil ook te berekenen, maar doen we niet.
Ditzelfde verhaal geldt voor de gelijke prijzen voor de laatste accijnsverhogingen, toen was het allemaal nog te overzien, nu wordt het te gek.
Ik vind het logisch dat slijterijen in België hun assortiment met een gemiddeld vast bedrag verhoogd hebben en niet per fles. Voor ons is dat te automatiseren (schijnen we redelijk goed in te zijn) maar als een slijter elke fles in zijn assortiment opnieuw zou moeten uitrekenen zou dat natuurlijk een immens karwei zijn. Dan neem je je verlies op de ene fles en compenseer je dat met de andere, in principe is dat wat wij in 2015 deden.
We moeten trouwens ook verpakkingsbelasting afdragen in België à €0,10 per fles. Dus kleine afrondingsverschillen tussen de NL en BE prijs waar we nu vast mailtjes over gaan krijgen nu bekend is hoe het berekend moet worden ga ik daar maar de schuld van geven![]()
(Om het leed voor de Belgen wat te verzachten zijn enkele collega's wel in onderhandelingen met de payment provider over de betaaltoeslagen, daarover later hopelijk meer...)
-Rachel
Hallo Rachel
Een begrijpelijke uitleg maar aan de andere kant is de verhoging op dit moment natuurlijk wel dubbel zoveel en pijnlijk voor ons Belgen.
Ik vond het verschil vroeger (voor 1 november 2015) trouwens ook al aanzienlijk.
Nederland: 1686,00 per hectoliter pure alcohol België: 2124,68 euro per hectoliter.
En ik vind het vooral frappant dat net bij de laatste stijging ineens een aantal winkels hun prijzen hebben aangepast voor de Belgen.
Terwijl vroeger de regels toch ook nageleefd en de accijnzen betaald moesten worden?
Terwijl bijna elke Belgische shops inclusief supermarkten gewoon een verhoging van +/- 4 euro doorvoeren.
Ik zeg niet dat het uit kwade wil is maar nu komt het wel over alsof echt de laatste eurocent eruit geknepen moet worden.
Als jullie vroeger het kleine verschil voor jullie rekening konden nemen kan dit nu toch ook geen probleem zijn, niet?
Hoe verklaar je trouwens dat andere landen UK, Duitsland, Frankrijk,... dit helemaal niet doen?
Ik kan me niet voorstellen dat ze zich niet aan de regels moeten houden.
En ik kan me nog veel minder voorstellen dat zij wel alle kosten zelf dragen als service voor de klant...