belachelijke prijzen D12

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: belachelijke prijzen D12

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 15 Feb 2016, 20:16

DrankDozijn schreef:Hi Nigel,

Als ergens het verschil tussen twee opties klein genoeg is om dat voor onze eigen rekening te nemen doen wij dat al sinds het begin zoveel mogelijk.
Op producten met een laag alcoholpercentage komt het verschil tussen BE en NL meestal uit op minder dan €1,- per fles. Dit is natuurlijk op jaarbasis best interessant voor ons om dit verschil ook te berekenen, maar doen we niet.

Ditzelfde verhaal geldt voor de gelijke prijzen voor de laatste accijnsverhogingen, toen was het allemaal nog te overzien, nu wordt het te gek.

Ik vind het logisch dat slijterijen in België hun assortiment met een gemiddeld vast bedrag verhoogd hebben en niet per fles. Voor ons is dat te automatiseren (schijnen we redelijk goed in te zijn) maar als een slijter elke fles in zijn assortiment opnieuw zou moeten uitrekenen zou dat natuurlijk een immens karwei zijn. Dan neem je je verlies op de ene fles en compenseer je dat met de andere, in principe is dat wat wij in 2015 deden.

We moeten trouwens ook verpakkingsbelasting afdragen in België à €0,10 per fles. Dus kleine afrondingsverschillen tussen de NL en BE prijs waar we nu vast mailtjes over gaan krijgen nu bekend is hoe het berekend moet worden ga ik daar maar de schuld van geven :HitHead

(Om het leed voor de Belgen wat te verzachten zijn enkele collega's wel in onderhandelingen met de payment provider over de betaaltoeslagen, daarover later hopelijk meer...)

-Rachel

Hallo Rachel

Een begrijpelijke uitleg maar aan de andere kant is de verhoging op dit moment natuurlijk wel dubbel zoveel en pijnlijk voor ons Belgen.
Ik vond het verschil vroeger (voor 1 november 2015) trouwens ook al aanzienlijk.
Nederland: 1686,00 per hectoliter pure alcohol België: 2124,68 euro per hectoliter.
En ik vind het vooral frappant dat net bij de laatste stijging ineens een aantal winkels hun prijzen hebben aangepast voor de Belgen.
Terwijl vroeger de regels toch ook nageleefd en de accijnzen betaald moesten worden?
Terwijl bijna elke Belgische shops inclusief supermarkten gewoon een verhoging van +/- 4 euro doorvoeren.
Ik zeg niet dat het uit kwade wil is maar nu komt het wel over alsof echt de laatste eurocent eruit geknepen moet worden.
Als jullie vroeger het kleine verschil voor jullie rekening konden nemen kan dit nu toch ook geen probleem zijn, niet? ;)
Hoe verklaar je trouwens dat andere landen UK, Duitsland, Frankrijk,... dit helemaal niet doen?
Ik kan me niet voorstellen dat ze zich niet aan de regels moeten houden.
En ik kan me nog veel minder voorstellen dat zij wel alle kosten zelf dragen als service voor de klant...
0 x

more4malt
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor more4malt » 15 Feb 2016, 21:11

Prima hoor dat d12 hier wil uitleggen waarom onze zuiderburen meer moeten betalen voor hun bestelling.
Maar ik zit toch met een vraag.
Het is nl vrij om 10 liter sterke drank welke gekocht binnen de EU mee te nemen naar nederland en dit geld ook voor België. Het kan zijn dat dit alleen opgaat, wanneer men persoonlijk de flessen meeneemt en niet als d12 de flessen opstuurt(transporteur). Hoe zit dit nu precies?
Als het tussen de 5 en 10 euro per fles scheelt dan kan ik mij voorstellen dat het voor onze belgische vrienden interessant word om de grens over te rijden, want dan is het nl vrij om 10 liter mee te nemen.
Misschien toch maar een filiaal aan de grens openen?

Maar zoals d12 het nu schetst betekent dit dus dat het verschil in accijns, welke door d12 word berekent aan de belgische klanten, uiteindelijk weer bij de belgische belastingsdienst terecht moet komen. :HitHead
Hoe makkelijk kunnen ze het maken.
2 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 15 Feb 2016, 23:00

Volgens mij is de uitleg heel duidelijk. Dat het niet leuk is en onrechtvaardig voelt, dat kan ik wel begrijpen. Het is ook een beetje gek dat aan de ene kant de grenzen vervagen en aan de andere kant de overheden voor dit soort verschillen kunnen zorgen, maar webwinkels kunnen daar natuurlijk niet zoveel aan doen lijkt mij.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 15 Feb 2016, 23:16

Gewoon even tussen de regeltjes lezen beste mensen. Accijns wordt betaald op basis van land van bestemming. Oplossingen genoeg om het wetje te omzeilen...
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 15 Feb 2016, 23:19

Bram84 schreef:Gewoon even tussen de regeltjes lezen beste mensen. Accijns wordt betaald op basis van land van bestemming. Oplossingen genoeg om het wetje te omzeilen...

zo is het maar net, zo heb ik pas geleden nog 5-6 flessen besteld voor tom.
2 x
Afbeelding

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 15 Feb 2016, 23:21

Ik ga ook eens shoppen in Luxemburg na m'n sperperiode. Minder BTW over de lagere accijns :bigsmile
1 x

Poezewoef
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Poezewoef » 16 Feb 2016, 10:07

henri schreef:
Bram84 schreef:Gewoon even tussen de regeltjes lezen beste mensen. Accijns wordt betaald op basis van land van bestemming. Oplossingen genoeg om het wetje te omzeilen...

Zit je dan niet met dubbele verzendingskosten?
Jij bestelt, levering bij jou met leveringskosten om vervolgens door te zenden. Of wonen jullie beiden vlak naast de grens? :lekker
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 16 Feb 2016, 10:12

Poezewoef schreef:
henri schreef:

Jij bestelt, levering bij jou met leveringskosten om vervolgens door te zenden. Of wonen jullie beiden vlak naast de grens? :lekker

Dan komt er een keer 5 euro bij, om verzending binnen belgie te doen. Toch fijn als nedelander dicht bij belgie en duitsland grens te zitten. :)
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 16 Feb 2016, 12:14

Poezewoef schreef:
henri schreef:

Gratis verzonden omdat ik de doos tot een dozijn aanvul
Doos hier gehouden tot hij een keer bij me in de buurt moest zijn. Dus er is geen verzending aan t pas gekomen
0 x
Afbeelding

Poezewoef
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Poezewoef » 16 Feb 2016, 12:38

henri schreef:
Poezewoef schreef:
henri schreef:

Gratis verzonden omdat ik de doos tot een dozijn aanvul
Doos hier gehouden tot hij een keer bij me in de buurt moest zijn. Dus er is geen verzending aan t pas gekomen

Leuk zo, dan mag je natuurlijk niet te ver af wonen. :duimop
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 16 Feb 2016, 12:48

DrankDozijn schreef:Geachte Liefhebbers, Beste Belgen, Hoi Whisky-fanaten!

Er is nogal wat onduidelijkheid over de vernieuwde accijns wetgeving. De Accijns & BTW regelgeving (zowel voor Nederland, maar nu in het bijzonder actueel voor België) kent een specifieke berekening mbt. alcohol en dus ook whisky. En deze is helaas niet zo eenvoudig zoals nu hier op dit forum wordt beschreven.

De negatieve berichten ervaren wij natuurlijk als bijzonder vervelend, zeker omdat wij juist als één van de weinige online shops de accijnsadministratie tot 5 cijfers achter de komma hebben georganiseerd/geautomatiseerd,.. en natuurlijk willen wij géén extra winst maken op onze Belgische klanten. (we willen ons vanzelfsprekend wel aan de regels houden, gezien onze voorbeeldfunctie!)

Ik zou nu graag van de gelegenheid gebruik willen maken om jullie precies uit te leggen dmv een schets hoe wij exact de (nieuwe tarieven) Accijnswet toepassen.

Van de Nederlandse belastingdienst leen ik even hun slogan; Leuker kunnen wij het niet maken!
Hierbij een berekening op basis van de huidige wet, gebaseerd op tabel 2016.
Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag. Rachel

Afbeelding

bedankt voor dit
leerzame stuk :Slainte
1 x

shaven
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor shaven » 18 Feb 2016, 20:47

ikzelf vertik het om één euro aan de Belgische overheid te geven met deze compleet van de pot gerukte taxshift. Jammer voor D12, maar ik shop nu per 10 liter over de grens
2 x
Afbeelding

MatthiasM
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor MatthiasM » 26 Feb 2016, 16:44

Hoe komt het dat de prijzen in de suppermarkten in belgië (bv colruyt) vergelijkbaar zijn met de prijzen in de schotse supermarkt? Ik heb nu als voorbeeld opgezocht LAGAVULIN.
In de colruyt betaal je hier 56.41euro voor
In Tesco schotland: 48,5Pond wat zoveel is als 61.5euro

Ik droom ervan om in bijberoep whiky te beginnen verdelen, maar ik snap niet hoe je kan concurreren als je zoveel accijnzen moeten betalen? En hoe kunnen supermarkten hun prijs dan zo laag houden? Is het hopeloos om daar nu nog mee te beginnen in Belgie?
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Apr 2016, 12:28

nigel_tufnel schreef:
DrankDozijn schreef:Hi Nigel,

Als ergens het verschil tussen twee opties klein genoeg is om dat voor onze eigen rekening te nemen doen wij dat al sinds het begin zoveel mogelijk.
Op producten met een laag alcoholpercentage komt het verschil tussen BE en NL meestal uit op minder dan €1,- per fles. Dit is natuurlijk op jaarbasis best interessant voor ons om dit verschil ook te berekenen, maar doen we niet.

Ditzelfde verhaal geldt voor de gelijke prijzen voor de laatste accijnsverhogingen, toen was het allemaal nog te overzien, nu wordt het te gek.

Ik vind het logisch dat slijterijen in België hun assortiment met een gemiddeld vast bedrag verhoogd hebben en niet per fles. Voor ons is dat te automatiseren (schijnen we redelijk goed in te zijn) maar als een slijter elke fles in zijn assortiment opnieuw zou moeten uitrekenen zou dat natuurlijk een immens karwei zijn. Dan neem je je verlies op de ene fles en compenseer je dat met de andere, in principe is dat wat wij in 2015 deden.

We moeten trouwens ook verpakkingsbelasting afdragen in België à €0,10 per fles. Dus kleine afrondingsverschillen tussen de NL en BE prijs waar we nu vast mailtjes over gaan krijgen nu bekend is hoe het berekend moet worden ga ik daar maar de schuld van geven :HitHead

(Om het leed voor de Belgen wat te verzachten zijn enkele collega's wel in onderhandelingen met de payment provider over de betaaltoeslagen, daarover later hopelijk meer...)

-Rachel

Hallo Rachel

Een begrijpelijke uitleg maar aan de andere kant is de verhoging op dit moment natuurlijk wel dubbel zoveel en pijnlijk voor ons Belgen.
Ik vond het verschil vroeger (voor 1 november 2015) trouwens ook al aanzienlijk.
Nederland: 1686,00 per hectoliter pure alcohol België: 2124,68 euro per hectoliter.
En ik vind het vooral frappant dat net bij de laatste stijging ineens een aantal winkels hun prijzen hebben aangepast voor de Belgen.
Terwijl vroeger de regels toch ook nageleefd en de accijnzen betaald moesten worden?
Terwijl bijna elke Belgische shops inclusief supermarkten gewoon een verhoging van +/- 4 euro doorvoeren.
Ik zeg niet dat het uit kwade wil is maar nu komt het wel over alsof echt de laatste eurocent eruit geknepen moet worden.
Als jullie vroeger het kleine verschil voor jullie rekening konden nemen kan dit nu toch ook geen probleem zijn, niet? ;)
Hoe verklaar je trouwens dat andere landen UK, Duitsland, Frankrijk,... dit helemaal niet doen?
Ik kan me niet voorstellen dat ze zich niet aan de regels moeten houden.
En ik kan me nog veel minder voorstellen dat zij wel alle kosten zelf dragen als service voor de klant...

Toch nog even verder gaan in dit draadje want op mijn voorgaande bemerking is er geen antwoord meer gekomen van Drankdozijn.
Gisteren zag ik de mooie actie van de Mortlach 18yo OB aan 150 euro (voor NL) nu blijkt dit voor België 160 euro te zijn...
Nu moet je de prijsstijging van 10 euro hier wel eens verklaren...
Want volgens je schema heeft het te maken met % en volume.
Neem nu de Springbank 12yo CS deze kost voor de Nederlanders 74,95 euro, 70cl aan 54,10% alcohol.
De Belgen betalen hiervoor 80,95 euro, een meerprijs van 6 euro.
Hoe kan een 50cl fles aan 43,40% dan een meerprijs van 10 euro hebben?!
Ik ben erg benieuwd naar de verklaring!
1 x

DrankDozijn
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor DrankDozijn » 20 Apr 2016, 13:03

Hi Nigel,

Met dit product heb je helemaal gelijk, hier verdienen we plusminus 3 euro meer aan in België dan in Nederland.

En zo zullen er vast nog honderden zijn, het is allemaal handmatig afgerond omdat we geen gekke prijzen als 158,44 in België wilden maar alles zo veel mogelijk op ,50 of ,95 cent etc... dat is allemaal in bulkmutaties gedaan door een mens en dan gebeuren dit soort dingen ook (hij had natuurlijk gewoon naar 157,50 ofzo gemoeten, maar is in het bakje van de mutaties naar 160 beland, kan gebeuren..).

Maar 100 euro korting krijg je dan weer van ons, eerlijk oversteken :)

Groetjes,
Rachel.

We kunnen de prijs van dit product nu niet aanpassen omdat dat niet eerlijk zou zijn tegenover de mensen die het product al gekocht hebben. Maar mailen met vragen en opmerkingen mag altijd. Laat ik het oplossen als het terecht is. Jullie zijn met duizenden ogen, wij niet ;)
4 x
Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”