Hout kan een van de vele aangename aroma's zijn, maar kan ook overheersend zijn en negatief. Het merendeel van deze geuren zal afkomstig zijn van de, veelal maar niet altijd, eikenhouten vaten waarin Whisky rijpt.
Een overdosis hout, dus té lang en té veel in hout gerijpt kan ook tot een té droge, uitdrogende Whisky leiden. Zie Nat en toch droog. Hoe kan dat ? en Tannine in whisky.
Soms wordt een vanille geur ook als "hout" betiteld. Dat heeft te maken met het feit dat nieuw eikenhout sterk naar vanille ruikt. Vooral wanneer de vaten aan de binnenkant gebrand (verkoold) zijn kan dit heel sterk in de drank aanwezig zijn. Zie ook Vanille in whisky.
Een wat kruidige variant van hout is cederhout. Uit: Glengoyne 9yo 45% Exclusive Range by David Stirk.
Piet schreef:JayDie schreef:....Wellicht zal het iets 'houtigs' zijn, misschien dat cederhout, maar hoe ruikt dat...
Het hout van een (ouderwets ?) sigarenkistje is cederhout, dan moet de sigarengeur er wel uit zijn.
Dat is een geur die je in de betere wijnen ook tegenkomt.
Mijn opa, die sigarenmaker was, had ze altijd staan vandaar dat de geur voor mij al heel oud is en stamt uit mijn begin wijnjaren.
Varianten, en verbijzonderingen van "hout" zijn tannine als smaak en mondgevoel en o.a. zoethout, kurk (wellicht muffig), karton, zaagsel potlood etc. Waarbij dit ook in combinatie met "nat" kan zijn, hetgeen vaak als negatief wordt ervaren.
Ook: "Muffig" in Whisky.