Hout in Whisky (ceder, sandel, wierook,..)

Hier kun je proefnotities plaatsen, een cijfer (score) geven en vergelijken met proefervaringen van anderen. De notities zijn gecategoriseerd naar afkomst. Onderwerpen m.b.t. organoleptische eigenschappen vallen hier ook onder.
Piet
Moderator
Moderator

Hout in Whisky (ceder, sandel, wierook,..)

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Nov 2010, 10:54

"Hout" is een generieke omschrijving van een complex aan geuren en zelfs smaken die je in Whisky kunt tegenkomen.

Hout kan een van de vele aangename aroma's zijn, maar kan ook overheersend zijn en negatief. Het merendeel van deze geuren zal afkomstig zijn van de, veelal maar niet altijd, eikenhouten vaten waarin Whisky rijpt.
Een overdosis hout, dus té lang en té veel in hout gerijpt kan ook tot een té droge, uitdrogende Whisky leiden. Zie Nat en toch droog. Hoe kan dat ? en Tannine in whisky.

Soms wordt een vanille geur ook als "hout" betiteld. Dat heeft te maken met het feit dat nieuw eikenhout sterk naar vanille ruikt. Vooral wanneer de vaten aan de binnenkant gebrand (verkoold) zijn kan dit heel sterk in de drank aanwezig zijn. Zie ook Vanille in whisky.

Een wat kruidige variant van hout is cederhout. Uit: Glengoyne 9yo 45% Exclusive Range by David Stirk.
Piet schreef:
JayDie schreef:....Wellicht zal het iets 'houtigs' zijn, misschien dat cederhout, maar hoe ruikt dat...

Het hout van een (ouderwets ?) sigarenkistje is cederhout, dan moet de sigarengeur er wel uit zijn.
Dat is een geur die je in de betere wijnen ook tegenkomt.
Mijn opa, die sigarenmaker was, had ze altijd staan vandaar dat de geur voor mij al heel oud is en stamt uit mijn begin wijnjaren.

Varianten, en verbijzonderingen van "hout" zijn tannine als smaak en mondgevoel en o.a. zoethout, kurk (wellicht muffig), karton, zaagsel potlood etc. Waarbij dit ook in combinatie met "nat" kan zijn, hetgeen vaak als negatief wordt ervaren.

Ook: "Muffig" in Whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

GastheerG
Senior
Senior

Re: Hout in Whisky

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Nov 2010, 10:12

Dit zijn dus de weetjes en prikkels waar ik me voor aangemeld heb :D

Het is natuurlijk wel zo dat je een geur alleen kan benoemen als je hem al eens eerder heb geroken. Ik moedig in het kader van hout een ieder dan ook aan om in het bos maar ook in een bouwmarkt gewoon eens te ruiken.

Sommige houtsoorten ruiken heerlijk en houtgeuren worden niet voor niets ook in parfum, zeep, badolie en wierook gebruikt.

Ruik eens bewust aan hout als je het zaagt. NIET AAN PLAATMATERIAAL RUIKEN!
Ook een boom die je in de tuin zat bent. Ervaar verschil tussen de geur van levend en dood (gedroogd) hout.

Persoonlijk vind ik in whisky een neus met wat hout een genot. In de smaak vind ik het rap te droog worden. Heb ik ook met sherry.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Hout in Whisky

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 16:16

Mijn vriendin roept altijd meteen "hout" als ik een whisky onder haar neus steek en dat is natuurlijk ook niet zo raar, zonder hout, geen whisky. Andersom, ze kocht eens een eiken houten vaatje (helaas niet voor whisky) dat volgens de maker op bestelling is gemaakt, maar we hebben ons lang afgevraagd of het vaatje toch niet al eerder als whisky vaatje (van 5 liter) is gebruikt. Oftewel, die eikenhoutlucht associeren we direct met whisky.

Maar meer specifiek naar de houtsoort heb ik nog nooit echt gekeken, dus deze discussie vind ik wel leuk.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Hout in Whisky (ceder, sandel, wierook,..)

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Dec 2013, 15:17

Hier nog wat specifiek hout gerelateerd dat niet mag ontbreken.

Uit Hibiki 21yo Blended Whisky, 43%
Geur: ......"Parfum" met vrij prominent maar fijn "hout" (ceder- en sandelhout, wierook), (pijp)tabak en leer. ....
...
Interesant die typische "hout" componenten. Dit moet toch wel Mizunara, Japans- eiken zijn.

M.b.t. dat "wierook" heb ik hier (vrij duur) Japans wierook liggen dat o.a. gebruikt wordt tijdens Zen-meditatie en daarin zitten ook dit soort verfijnde geuren. En neen, niet iedereen vindt dat lekker. Ik dus wel.

Uit Verschillen tussen Japanse en Schotse whisky (productie).

Piet schreef:
MichelC schreef:... Ik moet nog wel het japans eiken er uit halen, misschien is dat het frisse wat je erin ruikt...

Let wel dat Japanse whiskies op 100% Japans-eiken een zeldzaamheid zijn, vaak wel een klein deel. Mizunara is wel vrij uitgesproken (sandelhout, wierook,..). Veel Japanse whiskies hebben nooit Japans-eiken gezien. Het is duur want er is té weinig en wordt ook voor meubels gebruikt.
Er wordt in Japan ook wel gebruik gemaakt (geëxperimenteerd met) van ceder- en sandelhout maar ook dat is zeldzaam. Het meeste dat je zult proeven is "gewoon" ex-bourbon vaten, sherry vaten etc. dus met de ons bekende (hergebruik)vaten en eikensoorten.

Bij Yamazaki is de mix 80% Amerikaans wit-eiken (hergebruikt en nieuw), 15% Spaans-eiken (ex oloroso) en 5% Japans-eiken (nieuw). En dan wordt ook daar wel of niet gebrand of her-brand, meer hergebruikt etc. etc..
Ik weet niet hoe dat specifiek voor de 10yo is.
Veel van de specifieke smaak komt af van eigen gistsoorten/culturen, afwijkende fermentatie en granen uit andere delen van de wereld en natuurlijk van andere zaken in het productieproces.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Proefnotities, "Tasting notes" en organoleptische onderwerpen”