Welke whiskeys investeren op lange termijn

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke whiskeys investeren op lange termijn

Ongelezen berichtdoor Nino » 09 Jan 2016, 12:41

Kan het ook zijn dat mensen van alle kanten een beetje gek worden gemaakt? Lees: artikel whisky etc, Ralfy.. mischien dat je als beginner dollar tekens begint te zien!

Denk dat Dennis best wel wat advies heeft gekregen in dit topic :bigsmile
Uiteraard kreeg hij niet de kip die goude eieren legt :P
1 x
Afbeelding

verwijderde gebruiker

Ongelezen berichtdoor verwijderde gebruiker » 09 Jan 2016, 12:55

Zo te zien zijn er hier dan wel erg veel asociale liefhebbers :bigsmile

Ik waardeer het in ieder geval dat er vanalles wordt aangeboden, incl. Samples. Vind ik het te duur, dan heb ik pech en kijk ik naar iets anders uit. Gelukkig is er keuze genoeg!
1 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 09 Jan 2016, 18:18

Liefde is een slechte raadgever, - of was dat nou angst ? :roll:
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 09 Jan 2016, 19:04

Ik vind het altijd leuk als deze vraag gesteld wordt, vooral alle reacties die erop worden gegeven :P! Prachtig hoe gepassioneert mensen zijn over whisky, ik voel me erg thuis.

Ik snap je heel goed. Afgelopen tijd is er in meerdere programmas, tijdschriften, kranten etc te vaak genoemd dat investeren in whisky een van de veiligste manieren van beleggen is. Ik begon als liefhebber van de brede smaken in whisky en ben door deze nieuwsberichten ook gaan kijken waar je op moet letten bij het investeren in whisky. (natuurlijk ben ik nogsteeds liefhebber).

Maar

Een groot verschil tussen mij en de meeste mensen die gaan investeren in whisky is dat als ik een fles heb gekocht die tegen verwachting in keihard in waarde daalt, ikzelf in ieder geval nog lekker kan genieten van de inhoud.

Een van de beste tips die ik kan geven (die menigmaal in deze topic is voorgekomen) investeer in flessen die je zelf erg lekker vind. Dan is verlies (in mijn geval) floraalzoet, een hint van hazelnoot, rozijnen met wen lichte bite :bigsmile

Wil je investeren met weinig risico om donders veel knaken te maken? Ik hoor dat oldtimer autos ook een goeie is om in de gaten te houden :duimop
3 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 09 Jan 2016, 20:02

Breedút_Genietsje schreef:Liefde is een slechte raadgever, - of was dat nou angst ? :roll:

Beide. :bigsmile
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 09 Jan 2016, 21:53

Als gevolg van de hype betrap ik mij er wel op dat ik whisky's koop voordat ik ze bijv. geproefd heb. De reden is dat als ik te lang wacht ik "bang" ben dat ze naar een prijsniveau gepushed zijn, of discontinued, wat ik er misschien niet meer voor over heb (HP18, Laph 18, glendr. 15...). Of ik koop whisky omdat ik ze niet direct wil openen maar denk dat als ik wacht tot ik dat wel zou willen ze buiten mijn budged vallen van wat ik er voor zou willen betalen.

Als bijgevolg... Ik probeer vaak een sample voordat ik open, soms ook pas na aanschaf van de fles. Het kan dan voorkomen dat ik toch denk heh, dit is toch niet helemaal mijn ding, koop ik liever wat anders (WIP7 BW bijv.). Wat dan te doen...

Tot nu toe heb ik ze daarna verkocht volgens een op moment van verkoop markt conforme prijs. Dat is iets meer als ik betaald heb, maar wordt er zeker niet rijk van... Mijn redenatie is dat een alternatief wat ik destijds ook had kunnen kopen vaak ook al in prijs gestegen is, er gebeurd helaas een hoop in meer dan een half jaar!

Maar boven alles, ik koop alleen maar met de intentie omnte drinken, en als de bubbel crashed doe ik dat ook met plezier! Wat ik erg jammer vind is dat ik mij opgejaagd voel door al maar toenemende prijzen en het leeg roven van de schappen van de betaalbare toppertjes. Je moet er voor sommige dingen gewoon als de kippen bij zijn... Dat ligt misschien ook wel aan mij hoor, dat gevoel... Maar het komt wel voort uit de hype... Ik zou liever gewoon een laph. 18 kopen en mij geen zorgen hoeven maken wat de prijs doet als die twee jaar later leeg is...
5 x
Afbeelding

DiXi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DiXi » 10 Jan 2016, 10:01

En toch spreken we hier nu enkel over investeren voor winstbelangen. Ik heb nog een andere optie.

Ik ben bijvoorbeeld zeer gecharmeerd van Japan. Al ruim 20 jaar. Ik zou dan ook graag een mooie, bijzondere, Japanse Whisky thuis hebben staan als 'kunst object'. Ik zal hem een mooie plek in mijn woonkamer geven. Meestal kost een dergelijke fles behoorlijk veel geld.. Opzich geen probleem, want dat kost een hoed schilderij ook! Enkel wil ik wel mijn geld besteden aan een fles die zijn waarde zal houden of wellicht iets zal stijgen in waarde. Niet voor het winstbelang, maar omdat er misschien een dag gaat komen dat ik een nieuwe (mooiere?) fles neer wil zetten...

Hoe weet je dan wat een goede investering is?

Nu zijn dit in mijn geval enkel gedachtenspinsels en geen conrete plannen! Ook ben ik nog niet klaar voor een dergelijk groot bedrag uit te geven aan whisky. Mijn grens ligt op €50,- :P

Ik zal eerst wat samples proeven om te zorgen dat de investering ook lekker is. Toch denk ik niet dat ik zo'n dure fles ooit zal open trekken.... Daarom de harde eis dat hij wel waardevast moet zijn. (Beleggingen kunnen fluctueren, behaalde rendementen geven geen garantie voor de toekomst, i know!)

Bovenstaand geschreven om even een ander licht op de gedachte gang te werpen....
Laatst gewijzigd door DiXi op 10 Jan 2016, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 10 Jan 2016, 11:04

Bram84 schreef:
mer1973 schreef:Had het niet beter/mooier kunnen omschrijven. :hoedaf

Ik ook niet :gnif
Wil wel enkel nog toevoegen: een investeerder/belegger moet volgens de regels van de kunst van zijn/haar investering kunnen afblijven. Is al wat moeilijker he, als je in vloeibaar goud je centjes steekt :lekker

Ai daar gaat het fout, ik zag me echt als een investeerder :-)

Maar dan staat die fles je al een tijdje aan te kijken, kun je er 100% op pakken door te verkopen en dan ineens als er een paar vrienden over de vloer zijn denk je; ik trek hem open om te proeven. Vrienden moet je dit eens proeven :-)

Maar ben het met Bram eens, iedereen koopt / verkoopt hier wel eens iets (uitzondering daar gelaten) en iedereen is op zoek naar een koopje of net die ene mogelijkheid om een goede fles te scoren. Uiteindelijk zal de lucht uit de markt gaan en komen we tot de ontdekking dat we sommige flessen nog steeds niet kunnen betalen.
2 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Jan 2016, 11:17

@DiXi: natuurlijk kan dat, net zoals alle investeringen. Misschien nog een tip: in het kader van het milieu wil de Europese Commissie mogelijk strenger gaan toezien dat producten die op de markt worden gebracht, in lijn zijn met "eco design" en essentiële eisen aan verpakkingen. Een onderdeel hiervan is "to limit the weight and volume of packaging to a minimum in order meet the required level of safety, hygiene and acceptability for consumers".

Het zou dus kunnen dat zware decanters in de toekomst minder voor gaan komen. Als je met een mooie fles een dergelijke decanter bedoelt, kun je er dan beter snel genoeg bij zijn.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 10 Jan 2016, 11:28

DiXi schreef:Ik ben bijvoorbeeld zeer gecharmeerd van Japan. Al ruim 20 jaar. Ik zou dan ook graag een mooie, bijzondere, Japanse Wiske thuis hebben staan als 'kunst object'. Ik zal hem een mooie plek in mijn woonkamer geven. Meestal kost een dergelijke fles behoorlijk veel geld.. Opzich geen probleem, want dat kost een hoed schilderij ook!

de mooiste japanse whisky die ik tot nu toe al gezien heb is de tsuru 17 Ceramic Decanter
https://www.whiskybase.com/whisky/70139 ... ld-ceramic :bigsmile
1 x

DiXi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DiXi » 10 Jan 2016, 11:35

@caskstrength: Een mooie decanter is zeker één van de opties!
Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar een 'oude traditionele' fles. (Misschien een link (geen commerciële, maar daadwerkelijke) met de samurai bijvoorbeeld) Dit mag glas zijn, maar ook keramiek.

Goede tip van je, ik zal mijn ogen alvast (voorzichtig) openhouden.

@brechtvds: dat is zeker een mooi exemplaar!
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 10 Jan 2016, 11:44

brechtvds schreef:
DiXi schreef:Ik ben bijvoorbeeld zeer gecharmeerd van Japan. Al ruim 20 jaar. Ik zou dan ook graag een mooie, bijzondere, Japanse Wiske thuis hebben staan als 'kunst object'. Ik zal hem een mooie plek in mijn woonkamer geven. Meestal kost een dergelijke fles behoorlijk veel geld.. Opzich geen probleem, want dat kost een hoed schilderij ook!

de mooiste japanse whisky die ik tot nu toe al gezien heb is de tsuru 17 Ceramic Decanter

Let wel op:
want alle ceramic decanters zijn veel minder luchtdicht dan de gewone glazen flessen.
Ze verliezen in de loop der jaren veel meer inhoud en je ziet de effectieve inhoud niet omdat ze niet transparant zijn.
Dus hou er rekening mee dat als je deze koopt er na -tig jaren weleens veel minder in de fles zou kunnen zitten dan gedacht.
Ik heb dit persoonlijk ook gezien bij de Bowmore 30-year-old Sea Dragon. Geloof me dat is een domper op de feestvreugde! :(
Als je geen waardeverlies wil lijkt me dit dus een risico en misschien geen goede zet, hoe mooi het ook op de kast staat.
Want een fles waaruit heel wat inhoud verdwenen is is uiteraard veel minder waard.
2 x

DiXi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DiXi » 10 Jan 2016, 11:54

nigel_tufnel schreef:
brechtvds schreef:

Let wel op:
want alle ceramic decanters zijn veel minder luchtdicht dan de gewone glazen flessen.
Ze verliezen in de loop der jaren veel meer inhoud en je ziet de effectieve inhoud niet omdat ze niet transparant zijn.
Dus hou er rekening mee dat als je deze koopt er na -tig jaren weleens veel minder in de fles zou kunnen zitten dan gedacht.
Ik heb dit persoonlijk ook gezien bij de Bowmore 30-year-old Sea Dragon. Geloof me dat is een domper op de feestvreugde! :(
Als je geen waardeverlies wil lijkt me dit dus een risico en misschien geen goede zet, hoe mooi het ook op de kast staat.
Want een fles waaruit heel wat inhoud verdwenen is is uiteraard veel minder waard.

Goed advies!
0 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 17 Jan 2016, 17:29

avdboom schreef:Als gevolg van de hype betrap ik mij er wel op dat ik whisky's koop voordat ik ze bijv. geproefd heb. De reden is dat als ik te lang wacht ik "bang" ben dat ze naar een prijsniveau gepushed zijn, of discontinued, wat ik er misschien niet meer voor over heb (HP18, Laph 18, glendr. 15...). Of ik koop whisky omdat ik ze niet direct wil openen maar denk dat als ik wacht tot ik dat wel zou willen ze buiten mijn budged vallen van wat ik er voor zou willen betalen.

Als bijgevolg... Ik probeer vaak een sample voordat ik open, soms ook pas na aanschaf van de fles. Het kan dan voorkomen dat ik toch denk heh, dit is toch niet helemaal mijn ding, koop ik liever wat anders (WIP7 BW bijv.). Wat dan te doen...

Tot nu toe heb ik ze daarna verkocht volgens een op moment van verkoop markt conforme prijs. Dat is iets meer als ik betaald heb, maar wordt er zeker niet rijk van... Mijn redenatie is dat een alternatief wat ik destijds ook had kunnen kopen vaak ook al in prijs gestegen is, er gebeurd helaas een hoop in meer dan een half jaar!

Maar boven alles, ik koop alleen maar met de intentie omnte drinken, en als de bubbel crashed doe ik dat ook met plezier! Wat ik erg jammer vind is dat ik mij opgejaagd voel door al maar toenemende prijzen en het leeg roven van de schappen van de betaalbare toppertjes. Je moet er voor sommige dingen gewoon als de kippen bij zijn... Dat ligt misschien ook wel aan mij hoor, dat gevoel... Maar het komt wel voort uit de hype... Ik zou liever gewoon een laph. 18 kopen en mij geen zorgen hoeven maken wat de prijs doet als die twee jaar later leeg is...

Wel herkenbaar! Ik heb inderdaad ook een aantal flessen dubbel staan om op later moment te openen. Zo heb ik nog een paar laphroaig 18 staan. En op dit forum 2x hp 18 gekocht voor een normale prijs.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”