Whiskybase is inderdaad een vergelijkbaar verkoopplatform. Het verschil is alleen dat daar niet wordt gepretendeerd dat er gecontroleerd wordt op fakes, in tegenstelling tot bij Catawiki. Zie de quote hieronder van hun veilingmeester (staat op pagina 4 van dit topic).
Dram The Man schreef:Full-Proof schreef:Als veilingmeester whisky bij Catawiki, kan ik je verzekeren dat er op fakes wordt gecontroleerd.
Kan je dit eens toelichten hoe er gecontroleerd wordt op fakes?
Wat ik nu een gemiste kans vind, is dat Full-Proof nooit uitleg heeft gegeven. Waarom niet? De kwaliteitscontrole kan gewoon niet van hetzelfde niveau zijn als bij een traditionele veilingsite, puur omdat ze bij Catawiki de flessen niet met eigen ogen te zien krijgen. Dat is alleen niet leuk om toe te moeten geven, en ik vermoed dat er daarom tot nu geen toelichting is gegeven.
Jonadawi schreef:Ik ben wel een nieuwsgierig naar je bevinden. Zoals bijvoorbeeld of er aantoonbaar fakes worden verkocht via catawiki. Hoe weten jullie dat het fakes zijn ed.
Cijfers over hoeveel fakes er via whiskyveilingen verkocht worden zijn er niet. Dat is denk ik ook niet mogelijk. En hoe weet je dat iets een fake is? Tsja, vaak weet je dat als consument niet en komt de koper er pas achter als ie z'n fles opent. Probleem (of voordeel, is maar net hoe je het bekijkt) is dan weer dat die dure investeringsflessen (die dus ook fraudegevoelig zijn) vaak niet geopend worden. Dus dan kom je er ook nooit achter.

my bad. Blijkbaar enkel zichtbaar bij aankoop van een artikel.